هشدار مجدد وزیر بهداشت نسبت به خطر ویروس کرونای هندی

در همین راستا روز گذشته، سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مشهد تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور، استان‌های شرقی و جنوبی مانند خراسان رضوی باید به شدت مراقب رفت و آمدهای مرزی خود باشند.  

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: ویروس کرونای هندی چموش، دارای قدرت سرایت زیاد و بسیار خطرناک است؛ به‌طوری‌که اروپا را زمین‌گیر کرده و چنان بلایی بر سر هند و پاکستان آورده که این کشورها حتی چوب برای سوزاندن اجساد قربانیان کرونایی خود ندارند.

وزیر بهداشت گفت: باید مراقب ورود ویروس جهش یافته هندی از طریق کشورهای همسایه باشیم و استان خراسان رضوی به خاطر گستردگی، جمعیت و رفت و آمدهای مرزی غیر قابل کنترل یکی از مناطق پرخطر محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درعین حال گفت که  در حال حاضر کشور از موج چهارم کرونا عبور کرده و تعداد مبتلایان به این ویروس در هیچ‌یک از مناطق کشور افزایشی نیست. وی با اشاره به کاهش مرگ و میر کرونا در موج چهارم شیوع آن و کمتر از آن چیزی که پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور طی موج چهارم نصف این تعداد در موج سوم بود.

افزایش بستری‌ها در تهران

از سوی دیگر آن‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران می‌گوید: در تهران با نوسانات کرونایی مواجهیم و باید همچنان رعایت کنیم. به گفته زالی شرایط کرونایی تهران ناپایدار و شکننده است و با هیچ نقطه‌ای از کشور قابل مقایسه نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران با اشاره به وجود آلودگی همگن در ۲۲ منطقه تهران گفت: با این شرایط با کنترل قطعی بیماری هنوز فاصله داریم. و‌ی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش بستری‌ها روبه‌رو بودیم، افزود: در این مدت ۱۲۰۰ نفر بستری شدند که ۲۵۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

افزایش مجدد مبتلایان به کرونا

در همین حال نقشه جدید رنگ‌بندی شهرها بر اساس میزان بستری‌های کرونایی نشان می‌دهد به‌رغم عبور از موج چهارم کرونا همچنان سه شهرستان «سلماس» در استان آذربایجان غربی، «قلعه گنج» در کرمان و «پارسیان» در هرمزگان در کشور قرمز رنگ باقی مانده‌اند. از سوی دیگر بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر‌(۱۸ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) به طور متوسط هر ساعت ۵۷۷ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۲ تا ۱۳ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۷۰۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. در این میان هرچند آمار مبتلایان به کرونا کمی کاهش یافته بود، اما بررسی نمودار مبتلایان به کرونا در بازه زمانی ۲۷ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت نشان می‌دهد میزان مبتلایان کووید-۱۹یک بار دیگر در حال افزایش است‌. به این ترتیب روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۴ نفر از آنها بستری شدند‌.

آمار مبتلایان به کرونا که از دو هفته پیش به صورت نوسانی نزولی شده بود روز جمعه به پایین‌ترین میزان خود طی موج چهارم بیماری رسید و وزارت بهداشت ابتلای رسمی  ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-‌‌۱۹ در کشور را در این روز تایید کرد‌. این روند کاهشی روز شنبه نیز ادامه داشت و گزارش وزارت بهداشت از فوت ۲۰۰ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور و شناسایی ۷۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-‌۱۹ حکایت می‌کرد. اما از روز یکشنبه این روند مجدد افزایشی شد و به شناسایی ۱۱۲۹۱ بیمار و جان باختن ۳۰۳ نفر در کشور منجر شد‌. روز گذشته نیز آمار مبتلایان به کرونا دوباره بالا رفت به صورتی که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و از میان آنها  دو هزار و ۹۴ نفر نیز بستری شدند. نکته قابل توجه افزایش دوباره میزان بستری شدگان است‌. به این ترتیب که هر چند روز یکشنبه هزار و ۷۸۷ نفر از مبتلایان به کرونا بستری شده بودند، اما دیروز این رقم به  دو هزار و ۹۴ نفر رسید که البته با توجه به نسبت مبتلایان روز گذشته قابل بررسی است‌. همچنین بر اساس آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت پنج هزار و ۲۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

ورود دومین محموله آسترازنکا به کشور

همزمان روند واردات واکسن‌های خارجی به کشور سرعت گرفته است، موضوعی که می‌تواند نوید بخش واکسیناسیون سریع‌تر کشور به‌رغم برخی مشکلات باشد. در همین ارتباط روز گذشته وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد  تا  خردادماه ۱۴ میلیون جمعیت هدف یعنی جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج بر اساس سند ملی واکسینه شوند. در همین حال ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مشارکت‌کننده در سازوکار کواکس، با استفاده از منابع مالی خود، دیروز دومین محموله از واکسن کووید-‌۱۹ آسترازنکا که در شرکت کاتالانت آنانی ایتالیا ساخته شده‌ است را به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار د‌ز از طریق کو‌اکس دریافت کرد. از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه واردات ۶۰ میلیون د‌ز واکسن روسی از نیمه خرداد آغاز خواهد شد، گفت: وزارت امور خارجه دیپلماسی جدی را برای تامین واکسن شروع کرده است.

زمان واکسیناسیون عمومی در تهران

در همین راستا، نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود از اوایل تیر، بعد از اینکه واکسیناسیون گروه‌های سنی تمام شود، سراغ واکسیناسیون عمومی برویم. به گزارش خبرگزاری فارس، توکلی اضافه کرد: خوشبختانه با افتتاح مراکز تجمیعی واکسیناسیون از جمله ایران‌مال در غرب تهران که قابلیت واکسیناسیون ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در روز را دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا یک‌ماه آینده گروه سنی بالای ۶۰ سال را به ترتیب هر پنج سال واکسینه کنیم.

همچنین مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که برای نوبت‌دهی تزریق واکسن کووید‌-‌۱۹‌ نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت‌نام اینترنتی نیست. بنابر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون دو میلیون و ۳۲ هزار و ۱۶۲ نفر دز اول واکسن کرونا و ۳۸۸ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۴۲۰ هزار و ۹۸۳ دز رسید.