اظهار‌نظر رئیسی درباره تحریم و برجام

 

سیدابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ویژه برنامه «دستخط» به اظهارنظر درباره موضوعات مختلف ازجمله تحریم‌ها و برجام پرداخت. رئیسی درباره اثرگذاری تحریم‌ها گفت: اینکه تحریم‌ها در کشور ما اثر گذاشته، کسی منکر نیست، اما سوءمدیریت‌هایی هم در داخل وجود دارد. تحریم هم وقتی می‌آید در بخش‌های مختلف مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر با اقتصاد مقاومتی و امکانات موجود مشکلات را حل کرده و تحریم را خنثی کنیم، اقتصاد ما دچار تکانه نخواهد شد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: نمی‌شود اقتصاد کشور را معطل گذاشت؛ یک روز برای تصویب یک قرارداد، یک روز به اجرای یک قرارداد، یک روز به احیای یک قرارداد! این درست نیست. او با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاد شرطی کردن اقتصاد بود، به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید این قرارداد بسته شود، برجام بسته شود، یک روز به اجرای آن و روز دیگر به احیای آن گره خورد. اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید گره به نوعی از این قراردادها بخورد. رئیسی با تاکید بر اینکه ما با دنیا تعامل خواهیم داشت، درباره بیکاری جوانان تاکید کرد: اولین کار فعال کردن مراکز تولیدی معطل مانده موثر است که کار سختی نیست؛ کاملا این امر قابل اجراست. حلقه مفقوده در این مساله مدیریت است چون رشد نقدینگی را داریم و کارخانه تولیدی ما نیز گرفتار است، پس این کار کاملا امکان‌پذیر است.


وعده زاکانی برای ایجاد دو میلیون شغل

 

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم در جدیدترین اظهارات انتخاباتی‌اش به مساله اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه 1/ 8 میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری کشور وجود دارد، وعده داد: استفاده از این ظرفیت سبب ایجاد دو میلیون شغل در مدت دو سال می‌شود. زاکانی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی خود که قرار است ۲۴ خردادماه با موضوع رئیس‌جمهور و جوانان از شبکه سوم سیما پخش شود، با اشاره به اینکه ارزش افزوده فقط در پول و امکانات نیست، بلکه به اشتغال‌زایی نیز بستگی دارد، به خبرنگاران گفت: هر یک میلیون تن ظرفیتی که ایجاد می‌شود ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار شغل غیر‌مستقیم ایجاد می‌کند که مجموع این اشتغال‌ها ۳۵۰ هزار مورد می‌شود که در مدت ۸ سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. اما ما هم‌اکنون 5/ 2 میلیون نفر افراد در صف اشتغال داریم.  او درباره اشتغال‌زایی نیز گفت: ما در ۶ ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد 5/ 1 میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم. به گفته زاکانی، ما می‌توانیم در اقتصاد مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و از طرفی شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم.


اشکال توزیع یارانه به روایت قاضی‌زاده‌

 

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود به موضوع اقتصاد پرداخت و نحوه توزیع یارانه در کشور را دارای اشکال اساسی خواند. قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه نحوه توزیع یارانه در کشور ما برمبنای تعدیل قیمت‌ها، تولید پول می‌کند و یارانه را توزیع می‌کند، گفت: من مخالف هدفمند کردن یارانه‌های پنهان عجیب و غریب نیستم. یعنی ما چند ده برابر یارانه مستقیمی که می‌دهیم الان یارانه پنهان می‌دهیم. هر چقدر ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند این شکاف هم افزایش پیدا می‌کند. این نامزد ریاست‌جمهوری یادآور شد: ما در برنامه‌های خود یک نظام جامعی را با عنوان نظام جامع بیمه، مالیات و حمایت طراحی کردیم، این سامانه جامع برای تک‌تک خانوارهای ایرانی شناسنامه‌ای در نظر می‌گیرد. خلاصه‌اش این است که مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ آنهایی که درآمدشان بیش از هزینه‌های‌شان است، آنهایی که درآمدشان کمتر از هزینه‌های‌شان است - هزینه‌های واقعی- و آنهایی که سر به سر است. قاضی‌زاده هاشمی‌ ادامه داد: ماهیت مالیات را هم می‌بریم بر مالیات بر کل درآمد به اضافه مصرف، این طرف هم شکاف هزینه درآمد را به صورت سالانه و هوشمند با آن برخورد می‌کنیم.  این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره موضوع بیکاری و اشتغال تصریح کرد: طرح داریم که 4 میلیون شغل جدید ایجاد کنیم و در این مرحله تثبیت شغل انجام می‌دهیم. 


طرح جلیلی برای سه دهک پایین

 

 

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود به برنامه‌هایش برای رفع مشکلات دهک‌های پایین جامعه گفت: چهار طرح اساسی را برای سه دهک پایین جامعه طراحی کرده‌ایم و این گروه باید سهم خود را از انرژی داشته باشد و مدیریت آن نیز برعهده خودشان باشد، طرح بعدی هم مربوط به اختصاص سبد کالاست که به دهک‌های پایین جامعه داده خواهد شد. او افزود: طرح بعدی هم، طرح سفر است؛ در این طرح بر اساس محاسبات صورت گرفته، می‌توان برای دهک‌های پایین جامعه فرصت سفر را به شکل مناسب فراهم کرد، طرح بعدی هم در بحث نظام سلامت است و باید برنامه جدی داشته باشیم تا آحاد جامعه در مسیر سلامت کمترین مشکل را داشته باشند و بیشترین استفاده را ببرند.


برنامه مهرعلیزاده برای نجات اقتصاد کشور

محسن مهرعلیزاده، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم با بیان اینکه همه معتقدیم در شرایط حاضر توجه به مسائل اقتصادی ضروری است، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی امروز به‌رغم این همه امکانات، ناشی از بی‌برنامگی است که از 16 سال گذشته آغاز شده است.او با اشاره به موضوع کولبران و سوخت‌بری، اظهار کرد: این مشکلات ناشی از نداشتن برنامه اقتصادی است. بنده با ۴۲ سال سابقه کار اجرایی، عملیاتی، صنعتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توانم کشور را از این شرایط نجات دهم. مهرعلیزاده درخصوص راهکار مقابله با گرانی نیز گفت: روش بگیر و ببندها برای از بین بردن گرانی پاسخ نداده و نخواهد داد. باید روش‌های توزیع ساماندهی شود که امکان گرانفروشی از بین برود.