همچنین وزیرخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود مدعی شد که واشنگتن تنها درصورت پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش می‌تواند با تهران به توافق دست یابد. به گزارش «ایسنا» به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک خود با ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه مدعی شد: «اختلافاتی جدی با ایران بر سر بازگشت به تعهدات هسته‌ای وجود دارد. دستیابی ایران به سلاح اتمی نه فقط تهدیدی برای منطقه بلکه تهدیدی برای جهان است.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شودکه مسوولان کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که از سوی ایران آنچه لازم بوده انجام شده و اکنون این طرف مقابل است که باید تصمیم سخت خود در ارتباط با احیای برجام را بگیرد. سیدعباس عراقچی رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین اخیرا با بیان اینکه وقت آن رسیده که طرف‌های برجام تصمیم سخت خود را برای احیای آن بگیرند، گفته بود: «می‌توانیم بگوییم مسیر زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شده‌ایم.»

دور هفتم مذاکرات در آینده‌ای نزدیک

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که در شش دور مذاکره در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و دور هفتم بعد از مشورت‌ها در تهران، در آینده نزدیک برگزار می‌شود، اما تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: «حسم به من می‌گوید که مذاکرات وین بر سر احیای برجام از هفته آینده یعنی حداکثر تا ۴ جولای از سر گرفته خواهد شد و حتی ممکن است زودتر نیز این اتفاق بیفتد. این مساله قطعی نیست اما احتمال بالایی دارد.» ششمین دور مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای چند روز پیش پایان یافت. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز ۳۱ خرداد گفت احتمالا دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

توافق درباره همه‌چیز

مقام ارشد آمریکایی همچنین خبرها درباره دستیابی به توافق درباره مسائلی چون تحریم را رد کرد و گفت تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، گویی توافقی به‌دست نیامده و هنوز اختلافات در زمینه‌های مختلفی وجود دارد اما در عین حال یادآور شد که وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شود. به گزارش «انتخاب» به نقل از وزارت امورخارجه آمریکا، او تاکید کرد: «اگر ما فکر نمی‌کردیم که دستیابی به توافق ممکن نیست، به وین باز نمی‌گشتیم.»

ضمانت آمریکا

این دیپلمات ارشد در واکنش به برخی گزارش‌ها که ایران خواستار دریافت ضمانت از آمریکاست، تاکید کرد که بهترین ضمانت، بازگشت به برجام و اجرای وفادارانه آن است. منابع خبری پیش از این گفته‌اند یکی از مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا درباره عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای برجام است.

آغاز فرآیند دیپلماتیک

این مقام آمریکایی گفت: «برای ایالات‌متحده، بازگشت به برجام یک پایان نیست، بلکه آغاز یک فرآیند دیپلماتیک است و واشنگتن می‌خواهد درباره سایر مسائلی که موجب نگرانی‌اش است با تهران مذاکره کند.» مقام آمریکایی همچنین گفته مذاکرات بر سر بازگشت به برجام برای مدت نامحدود ادامه نخواهد داشت. او گفت چنانچه طرف‌ها نتوانند اختلافات باقی‌مانده بر سر برجام را حل‌وفصل کنند آمریکا باید با طرف‌های دیگر این توافق، درباره تصمیمات آتی همفکری کنند.

رایزنی برجامی واشنگتن با تل‌آویو

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داد آمریکا به منظور هماهنگی با کابینه جدید رژیم صهیونیستی به‌دنبال به عقب انداختن دور بعدی برگزاری مذاکرات وین است. یک منبع مطلع از مواضع دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود واشنگتن احساس می‌کند مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام ارزش معوق شدن به‌منظور ایجاد هماهنگی با اسرائیل را دارد. این درحالی است که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه در سخنانی تاکید کرد که تل‌آویو با متحدانش علیه ایران همکاری خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «جروزالم‌پست» نوشته نفتالی بنت برای نخستین بار روز پنج‌شنبه تغییر سیاست این رژیم در قبال ایران را نسبت به کابینه «بنیامین نتانیاهو» اعلام کرده است. این روزنامه از قول بنت نوشته اسرائیل برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران همکاری‌های نزدیکی با متحدانش خواهد داشت.

مقام وزارت‌خارجه آمریکا درباره مواضع رژیم صهیونیستی درخصوص برجام هم اظهارنظر کرد. وی گفت اسرائیل دیدگاه متفاوتی درباره توافق هسته‌ای دارد اما گفت‌وگوهایی در جریان است تا واشنگتن و تل‌آویو تا آنجا که ممکن است همسو و هماهنگ باشند. خبرگزاری رویترز پیش‌تر گزارش داده بود کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که باید علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

هشدار روسیه

ساعاتی قبل‌تر، میخائیل اولیانوف در پیامی در توییتر نوشت چنانچه آمریکا مجددا از برجام خارج شود ایران اقدامات شدیدتری را در دستور کار قرار خواهد داد. او نوشت: «بسیاری از من می‌پرسند آیا ضمانتی وجود دارد که در صورت احیای برجام، آمریکا مجددا از آن خارج ‌نشود؟ به‌نظر من بهترین ضمانت، تجارب بسیار منفی گذشته است. اگر آمریکا اشتباهات گذشته را تکرار کند ایران ممکن است تصمیم بگیرد با اقداماتی شدیدتر از قبل جبران کند. هیچ‌کس این را دوست ندارد.» این مقام وزارت‌خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که موضع آمریکا کماکان این است که باید گفت‌وگوهای متعاقبی برای قوی‌تر کردن توافق هسته‌ای برجام انجام شود. او گفت دولت «جو بایدن» به صراحت بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای متعاقب برجام تاکید کرده است.

تمدید توافق ایران-آژانس

مقام وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تمدید توافق فنی میان ایران و آژ‌انس بین‌المللی انرژی اتمی چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «آمریکا به ایرانی‌ها گفته چنانچه این توافق تمدید نشود، تهران توافق بر سر بازگشت به برجام را به شدت پیچیده خواهد کرد.» او همچنین بار دیگر موضع واشنگتن را که در روزهای گذشته بیان شد تکرار کرد و گفت: «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ‌چیز توافق نشده است.»

انتقاد روحانی از بوروکراسی پارلمانی

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در سخنانی با اشاره به ایستادگی ملت و دولت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا گفت: «ملت ما آمریکا را وادار کرد که پای میز مذاکره بیاید. اگر برخی مسائل تشریفات و بوروکراسی‌ها نبود، تحریم‌ها هم تمام شده بود.» به گزارش «ایسنا» روحانی تاکید کرد: «ما از این بوروکراسی‌ها داد می‌زنیم از جمله بوروکراسی پارلمانی و باید معطل شده و لایحه بدهیم تا به فلان کمیسیون برود، البته من خودم ۲۰ سال در مجلس بودم خیلی زبانم به انتقاد نمی‌چرخد. باید بوروکراسی را کنار بگذاریم نه‌تنها در دولت بلکه در پارلمان و قوه قضائیه. اگر بوروکراسی نبود تحریم‌ها هم تمام شده بود. به هر حال کار را دولت انجام داده و فعلا به بوروکراسی افتاده است، امیدوارم خداوند ما را از شر بوروکراسی رها کند.»