تسریع و افزایش واردات واکسن

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نباید خودش را از شمول پروتکل‌های بهداشتی مستثنی بداند و همه باید احساس کنند که اول باید خودشان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، تاکید کرد: دولت و همه نهادهای نظام، نیروهای مسلح و همه بخش‌های دیگر باید با تمام وجود پای کار بیایند و اولویت اول و اصلی‌شان کرونا باشد.  رئیسی با بیان اینکه بهره‌گیری از شیوه‌های ایجابی برای تشویق مردم به رعایت پروتکل‌ها قطعا اولویت دارد، اضافه کرد: در کنار این مساله، باید تدابیری تمهید شود تا کسانی که با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها به مردم و جامعه آسیب وارد می‌کنند نیز بدانند که اجرای پروتکل‌ها ضمانت اجرا دارد.  وی با تاکید بر اینکه وضعیت ابتلا و قربانیان کرونا اقتضا می‌کند که اقدامات لازم برای مهار اوضاع را حتی برای یک ساعت هم به تاخیر نیندازیم، گفت: از آقای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه می‌خواهم که اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای تسریع و افزایش واردات واکسن به کشور انجام دهند و مسوولان وزارت بهداشت و نهادهایی مانند هلال احمر نیز حداکثر توان خود برای گسترش و تسریع واکسیناسیون عمومی را به کار بگیرند.

   ۹دستور ویژه رئیس‌جمهور

رئیسی روز سه‌شنبه هم پس از حضور میدانی در یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا، درجلسه اضطراری ستاد کرونا ۹ دستور در جلسه ستاد مقابله با کرونا صادر کرده بود که تامین فوری اقلام درمانی، بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز برای قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت از جمله دستورات مهم رئیس‌جمهور در این جلسه بود. همچنین در این جلسه، مقرر شد که برای کنترل پیک پنجم کرونا، قرارگاه مبارزه با کرونا جزئیات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد کند.

همزمان روز گذشته مقام معظم رهبری نیز در سخنانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان بیماری کرونا، آن را مساله اول و فوری کشور خواندند و با تاکید درباره انجام قاطع وظایف و تصمیم‌ها برای مقابله با بیماری، تاکید کردند: واکسن از راه واردات و تولید داخل و به هر شکل ممکن برای همه مردم تامین شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای دیگر، بر رعایت شیوه‌نامه‌ها در مراسم عزاداری نیز با کمال دقت و شدت تاکید کردند.

   برگزاری مراسم در اماکن سربسته ممنوع شد

به دنبال دستور مقام معظم رهبری درباره لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم، روز گذشته وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سربسته خبر داد.  به گزارش «ایسنا» رحمانی فضلی افزود: گزارش‌های نامناسبی از رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی هیات‌های عزاداری رسیده است که ضمن تشکر از مردم عزیزی که در این شب‌ها رعایت کردند، اما انجام آن(مراسم‌های عزاداری) در اماکن سرپوشیده ما را دچار مشکل می‌کند.  وی گفت: با پیشنهاد وزارت بهداشت در جلسه روز گذشته قرارگاه تصویب شد که از امشب(شب گذشته) در اماکن سربسته مراسم عزاداری نباشد و همچنین دسته‌روی در خیابان‌ها نیز ممنوع خواهد بود.

   درخواست جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی

ازسوی دیگر جمعی از متخصصان اپیدمیولوژی با انتشار بیانیه‌ای خواستار رعایت ملاحظات در برگزاری مراسم محرم با توجه به شرایط اپیدمی کرونا در کشور شدند. به گزارش «ایسنا» در این توصیه‌ها با اشاره به وضعیت بحرانی کشور از نظر شیوع کرونا آمده است: همه باید باور کنیم که شرایط انتقال ویروسی که در حال حاضر در کشور در گردش است با ماه‌های قبل متفاوت است. در حال حاضر افرادی که به ویروس آلوده هستند و شاید خود آنها نیز از آن اطلاعی نداشته باشند، با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با سرعت بسیار بالا و در زمانی کوتاه موجب انتقال ویروس می‌شوند. متاسفانه این سرایت‌پذیری بالا حتی در فضای باز نیز روی می‌دهد. این بیانیه می‌افزاید: وضعیت فوق بحرانی استان‌ها نیاز به جهت دادن شور حسینی مومنان به سمت کنترل اپیدمی است. امسال نیازمند این هستیم که رسالت هیات‌های مذهبی در مسیر کمک به قطع زنجیره کرونا تعریف شود.

   ۵۳۶ قربانی دیگر

این توصیه‌ها در شرایطی است که براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، روز گذشته ۵۳۶ بیمار دیگر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین دراین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۸۶۵ نفر از آنها بستری شدند. ۶ هزار و ۹۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

   وضعیت بحرانی مشهد و گیلان

در این میان وضعیت شهر مشهد همچنان فوق بحرانی است. درهمین راستا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت با سفر به خراسان رضوی از نزدیک درجریان وضعیت این استان قرار گرفت. وضعیت در این استان به اندازه‌ای وخیم است که روز گذشته نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد خواستار استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها برای کنترل کرونا شد. درهمین حال محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی از لغو ۲۲ پرواز فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به خاطر شرایط حاد کرونایی این شهر خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: به دلیل شیوع شدید کرونا، از روز گذشته پرواز‌های استان خراسان رضوی‌(مشهد) و هرمزگان‌(کیش) ۵۰ درصد کاهش یافته است. گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که نتیجه تمام آزمایش‌های کرونا در مشهد سویه دلتا را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا»‌ به گفته احمد محبی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد، بنا به درخواست سازمان فردوس‌ها، فراخوانی به رانندگان تاکسی‌های ون برای کمک به بهشت رضا‌(ع) و بهشت رضوان ارسال شده است و افرادی که تمایل داشته باشند می‌توانند به جابه‌جایی فوت‌شدگان کمک کنند.  در این میان استان گیلان نیز با موج سنگین دلتا روبه‌رو شده است. به گفته کاظم دلخوش، عضو مجمع نمایندگان استان گیلان به دلیل کمبود تخت در بیمارستان‌ها، بیماران را در خیابان‌ها بستری می‌کنند و حتی دارو و تجهیزات هم وجود ندارد. همزمان نمایندگان استان‌های مازندران، گلستان و گیلان خواستار عدم سفر مردم به این استان‌ها شده‌اند.

   میزان تزریق واکسن

درهمین حال بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دز رسید.