ادامه واکنش‌ها به ماجرای «زندان اوین»

بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و ریاست قوه قضائیه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسوول و مامور کرده‌اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشران و مقصران اقدام کند. ایشان اکیپی را مامور کرد که سه روز در اوین بودند و بر همین اساس ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده و با برخی از متخلفان در زمان خودش برخورد شده است.

طی روزهای اخیر انتشار تصاویری از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین که حاوی برخورد بد برخی ماموران زندان اوین با برخی زندانیان بود موجی از واکنش و انتقاد را بین مردم و مقامات نسبت به وضعیت این زندان ایجاد کرد. در واکنش به انتشار گسترده این تصاویر در فضای مجازی، محمد‌مهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها عذرخواهی کرد. در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ ماموریت داد با هماهنگی دادستان کل، ماجرای فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین را بررسی کند که در نهایت پس از بازدید هیاتی از این کمیسیون از زندان اوین، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یکشنبه شب در گفت‌وگو با «ایرنا» بر وجود برخی تخلفات ماموران زندان اوین صحه گذاشت و بر برخورد با افراد متخلف در این ماجرا و معرفی آنها به مراجع مربوطه تاکید کرد.

پیش از این نیز محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه اعلام کرده بود که بسیاری از تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد و از سوی دیگر حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به تصاویر منتشر شده از زندان اوین در گفت‌وگو با «ایسنا» فیلم‌های منتشر شده از اوین را کار صهیونیست‌ها توصیف کرده بود.

   مونتاژ فیلم‌ها

با این حال روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در تشریح ماجرا با بیان اینکه نباید تخلف چند سرباز یا کارمند متخلف را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم، گفت: شغل زندان‌بانی یکی از سخت‌ترین و دشوارترین مشاغل در جهان است و همکاران ما در سازمان زندان‌ها به طور شبانه‌روزی در اختیار زندانیان هستند و در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان‌ها افرادی مرتکب تخلف شوند و ممکن است در آینده افرادی هم مرتکب شوند.

به گزارش‌ «ایسنا» وی افزود: صحنه‌هایی مشاهده می‌شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی‌‌توان ماموران را مقصر دانست. زندان افراد را از نظر روحی تحت تاثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و برخی افرادی که در زندان هستند یک نفرشان را یک شب کسی تحمل نمی‌کند و عربده‌کش و چاقو‌کش و قاچاقچی مواد مخدرند، البته در بین زندانیان، افراد شرافتمندی هم هستند.

خداییان با بیان اینکه در تمام زندان‌های جهان چنین صحنه‌هایی وجود دارد، نقض حقوق زندانیان را تکذیب کرد و گفت: کسانی که این فیلم‌ها را منتشر کردند مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم.

   لزوم توجه به حقوق زندانیان

وی افزود: برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسوولان به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. آقای محسنی اژه‌ای حدود دو ماه است که مدیریت دستگاه قضایی را بر عهده گرفتند و اگر مروری داشته باشیم متوجه می‌شویم ایشان برای حفظ حقوق شهروندان دغدغه دارد و اولین ملاقات ایشان با مردم، ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنان بود و دستورات اکیدی را صادر کردند.

خداییان تاکید کرد: ما اعتقاد داریم کسی که محکوم به زندان می‌شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد خواهد شد.

بر این اساس تاکنون ۶ نفر تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفته، دو نفر بازداشت و بقیه با قرار مناسب آزاد شدند.

   پرونده وکلای بازداشتی

البته این تنها خبر اعلام شده از سوی سخنگوی قوه قضائیه نبود. خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت‌کننده آنها کدام نهاد بوده است‌ نیز گفت: با گزارش ضابطان، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند. اتهامات آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. سخنگوی قوه قضائیه افزود: در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌های‌شان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده‌شان ارتباط داشتند.

   پرونده بازداشت مدیران آبفای اهواز

وی درباره بازداشت ۶مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی نیز گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند و حسب گزارش سوءاستفاده‌هایی در ارتباط با قراردادهایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان و خرمشهر و ماهشهر و شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده واکسن‌های تقلبی نیز گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است. در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند.