دفاع رئیسی از قانون ساخت یک میلیون مسکن

 سیاست تولید سالانه یک میلیون مسکن ازسوی دولت سیزدهم این روزها با انتقاد کارشناسان اقتصادی و حتی برخی افراد همسو با تفکرات دولت سیزدهم مواجه شده است. همچنان که چندی پیش سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفته بود برای ساخت این میزان مسکن به حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است و تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد. در ادامه این واکنش‌ها حتی سید‌احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز درخطبه‌ها‌ی نما‌ز جمعه این شهر نسبت  به عواقب محقق نشدن این طرح هشدار داده و گفته بود درصورت اجرا نشدن این طرح درتیرماه سال آتی اعتماد مردم از بین خواهد رفت. اما رئیس جمهوری شنبه شب با بیان اینکه صنعت ساخت مسکن در عرصه اقتصاد نقش پیشتاز و پیشران دارد از رونق اقتصاد به وسیله نهضت ساخت مسکن سخن گفته است.  به گزارش «ایرنا»، ابراهیم رئیسی گفت: برابر قولی که به مردم داده بودیم از روز اول به وزیر راه و شهرسازی گفتم نهضت مسکن‌سازی را در دستورکار خود قرار دهد و اساسا شرط ما با ایشان برای مسوولیت همین بود و ایشان هم با حساسیت و قدرت موضوع را دنبال می‌کند.  رئیسی با تاکید بر این موضوع که با فعل ماضی با مردم صحبت خواهیم کرد و به آنان درباره اقدامات انجام شده گزارش خواهیم داد، افزود: وعده داده شده درباره ساخت مسکن باید عملی و اجرایی شود؛ زیرا ما بیش از یک میلیون مسکن در هر سال نیازمندیم.  به گفته رئیسی کشور نیازمند ساخت سالانه ۲ میلیون مسکن است و کف تولید مسکن که براساس مطالعات قابل اجرا باشد اعلام شده و براساس قانونی که مجلس تصویب کرده، دولت مکلف است این کار را انجام بدهد.

   تامین ۴۰میلیون دز  واکسن تا آخر شهریور

همچنین رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، درباره روند واکسینه شدن مردم گفت: برای بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی نیازمند واکسینه شدن اکثر مردم هستیم. در برنامه دولت، واکسیناسیون عمومی اعلام شد و این امر نیازمند واردات واکسن از خارج و همچنین حمایت از تولید داخلی است. این جزو برنامه دولت بود و این کار با قوت دنبال خواهد شد.  به گفته رئیس جمهوری تا آخر شهریور۴۰ میلیون دز واکسن تامین می‌شود و تامین منابع ریالی و ارزی در اولویت واردات واکسن قرار گرفته است.   رئیسی به این نکته اشاره کرد که دولت برنامه داشت تا ا‌ز تولید واکسن داخلی حمایت کند اما طبق محاسبه، تولید داخلی نیاز جامعه را کفایت نمی‌کرد و حتما به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیازمندیم  و امروز ۴۰ میلیون دز واکسن به‌طور قطعی تامین شده است و اقداماتی انجام شد تا بتوانیم تا مرز ۱۰۰ میلیون دز واکسن از خارج کشور تامین کنیم.  او همچنین از تسریع در پرداخت مطالبات معوق کادر درمانی هم خبر داد و افزود: تمام ابعاد کرونا جزو اولویت‌های دولت است.

   لزوم بازسازی اعتماد آسیب‌دیده مردم

رئیس جمهوری در ادامه، راه بازسازی اعتماد مردم را صادق‌الوعد بودن عنوان کرد و گفت: صداقت نکته‌ای است که حتما این دولت باید نه در لفظ، بلکه در عمل نشان دهد.  به گفته رئیسی همه دولتمردان باید صادق‌الوعد باشند و وعده‌ای که داده شده را با صداقت پیگیری کنند و اگر محقق نشد دلایل تحقق نیافتن آن را برای مردم تبیین کنند و توضیح دهند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اگر به هر دلیلی مثل مسائل فوری یا حوادث طبیعی، مانع برای تحقق وعده‌ها ایجاد شود باید به مردم گفته شود.

   کالاهای اساسی در کشور تامین است

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه کالاهای اساسی یکی از مسائل و دغدغه‌های من بود گفت: نمی‌خواستم اول کار مردم را نگران کنم و بگویم وضعیت ما در کالاهای اساسی چیست اما امروز به مردم می‌گویم نگران نباشند بحمدالله اقداماتی در همین مدت کوتاه انجام شده و نگرانی کاملا مرتفع شده است و ما از جهت کالاهای اساسی در کشور به لطف خداوند متعال مشکلی نداریم.

رئیسی تصریح کرد: وقتی که دولت را تحویل گرفتم، عدد و رقم را می‌دانستم اما گفتند این اعداد و ارقام مردم را نگران می‌کند برای همین به هیچ عنوان بنای این گونه سخن گفتن ندارم ولی امروز می‌گویم مردم نسبت به کالاهای اساسی نگران نباشند چون مرتفع شده و ان‌شاءالله ما در ادامه راه هم به نحوی عمل خواهیم کرد که هیچ نگرانی از این حیث برای مردم نباشد.  رئیس جمهوری افزود: ‌تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بیدار شوند ببینند تصمیمی گرفته شده که اصلا از آن مطلع نیستند. تصمیمات مهم را با مردم در میان می‌گذاریم و در این رابطه مردم را محرم می‌دانیم. غیابی درباره بازار تصمیم نمی‌گیریم و حتما با بازار مشورت می‌کنیم.  وی ادامه داد: در دولت، جایگاه هماهنگ‌کننده را ضروری می‌دانیم که معاون اول برای این‌کار تعیین شد. معاون اول دولت، مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است و همه بخش‌ها، کار را با معاون اول ‌هماهنگ خواهند کرد تا طرح‌ها و بحث‌های مختلف با آهنگ واحدی در دولت چیده شود. در رای اعتماد وزیران در مجلس هم این را اعلام کردم. چون معاون اول دولت، قدرت بیشتری از حیث قانونی دارد و تیم اقتصادی می‌تواند هماهنگ با او کار کند و ستاد اقتصادی هم در جریان کار قرار خواهد گرفت.

   زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم است

رئیسی در ادامه گفت‌و‌گو خطاب به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در داخل و خارج کشور گفت: امروز می‌توان در جای‌جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات بررسی شده است که روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم سواحل مکران برای سرمایه‌گذاری کلان آمادگی دارد.