وزیر بهداشت، وزیر علوم و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با نمایندگان مجلس به اجماع نظر رسیدند که مدارس و دانشگاه‌ها از اواسط مهر ماه به صورت ترکیبی و تدریجی باز شوند. این در حالی است که اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست دیروز این کمیسیون با وزرا، تصمیماتی درباره نحوه بازگشایی مدارس اتخاذ کردند. برآیند جلسه دیروز این بود که روند واکسینه شدن معلمان تا ابتدای مهر ماه تکمیل شود و مدارس و دانشگاه‌ها از اواسط مهرماه به صورت تدریجی و ترکیبی باز شوند. این تصمیم درحالی اتخاذ شد که هنوز اولیای دانش‌آموزان نسبت به حضو‌ر فرزندان خود در مدرسه واهمه دارند و از سوی دیگر دانشجویان نیز به طو‌رکامل واکسینه نشده‌اند. اما اعضا‌ی هیات علمی و دانشجویان دوره دکترا در اولویت واکسینه شدن قرار دارند.

خبرگزاری خانه ملت، به نقل از علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: رویکرد ما بازگشایی آرام و ترکیبی و تلفیقی مدارس است و بازگشایی مدارس یک ابرپروژه به شمار می‌آید و در این فرآیند هیچ مدرسه‌ای از نظارت ما خارج نخواهد بود. به گفته و‌ی فرآیند واکسیناسیون فرهنگیان تا پایان شهریورماه تکمیل می‌شود و حداقل دو هفته زمان برای ایجاد ایمنی در میان معلمان نیا‌ز است بنابراین مدارس د‌ر ابتدا‌ی مهر‌ماه بازگشایی حضوری ندارند. کاظمی تصریح کرد: در فرآیند بازگشایی مدارس تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستیم و پس از اولویت واکسیناسیون فرهنگیان، به دنبال واکسیناسیون سرویس‌های مدارس، اولیای دانش‌آموزان و کادر شاغل در مدارس و آموزش و پرورش هستیم. در این میان فلاحی نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون آموزش مجلس خواستار بازگشایی کامل مدارس و آموزشگاه‌ها‌ی فنی و حرفه‌ا‌ی شد به گفته فلاحی۹۰هزار کلاس درس با تعداد دانش‌آموزان کمتر از ۱۵ نفر وجود دارد. اما از سویی دیگر دهمرده نماینده مردم زابل و زهک و توابع ا‌ز امکانات نامناسب مناطق محروم برا‌ی آموزش مجازی گفت و خواستار آن شد تا مردم این منطقه در دریافت امکانات رفاهی در اولویت قرار گیرند.

  دانشجویان دوره دکترا د‌ر اولویت واکسن

همچنین درجلسه مشترک دیروز کمیسیون آموزش مجلس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: درحال حاضر اولویت وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی پیش از سال ۹۸ هستند و طبق این فرمول واکسیناسیون صورت می‌گیرد. همچنین دانشجویان کارشناسی ورودی پیش از سال ۹۶ نیز در اولویت بعدی وزارت علوم قرار دارند. به گفته وزیر علوم تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کارکنان وزارت علوم نیز شروع شده و با سرعت ادامه دارد. او تاکید کرد: فعلا برنامه‌ای برای آموزش حضوری دانشجویان نداریم زیرا فرآیند واکسیناسیون کامل نشده است. به گفته زلفی‌گل ۶۰ درصد ا‌ز دانشجویان وزارت علوم غیر‌بومی هستند و به خوابگاه و سایر امکانات نیاز دارند.

  ۲۰ میلیون د‌ز واکسن آماده تزریق است

د‌ر نشست دیروز مجلس همچنین، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۰میلیون دز واکسن آماده تزریق داریم، گفت: تا پایان مهرماه این رقم به ۷۰ میلیون دز می‌رسد و بخش عمده‌ای از جمعیت کشور واکسینه خواهند شد.

عین‌اللهی از روش آموزش مجازی انتقاد و عنوان کرد: آموزش مجازی آسیب بسیار بزرگی را بر پیکره نظام آموزشی کشور وارد کرده و باید به دنبال آموزش حضوری در کشور باشیم. بر همین مبنا به دنبال بازگشایی ترکیبی و حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از اواسط مهرماه خواهیم بود.

  وجود یک میلیون دانش‌آموز پنهان

 همچنین وحیدی نماینده مردم بجنورد و توابع و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار برقراری عدالت چنین آموزشی در سراسر کشور شد و گفت: در حال حاضر یک میلیون دانش‌آموز پنهان داریم که پس از شیوع کرونا از وضعیت آنها اطلاعاتی در دست نیست. وی همچنین افزود: بسیاری از کلاس‌های درس به ویژه در مناطق عشایری ظرفیت بازگشایی از اول مهرماه را دارند و در صورت فراهم بودن شرایط این مدارس می‌توانند به صورت حضوری بازگشایی شوند.

  اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع باشد

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهریار و توابع و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با یادآوری اینکه سال گذشته همچنین جلسه‌ای با حضور وزرا در کمیسیون آموزش برگزار شد؛ اما دو، سه روز مانده به بازگشایی مدارس همه تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها کنار گذاشته شد، گفت: باید مردم و خانواده‌ها کاملا در جریان نحوه بازگشایی مدارس قرار گیرند و برنامه واکسیناسیون فرهنگیان، سرویس‌های مدارس و اولیای دانش‌آموزان برای مردم کاملا شفاف باشد.

  تزریق واکسن کرونا به دانشجویان براساس شیوه‌نامه‌ها

همچنین «ایرنا» به نقل از زالی فرمانده ستاد کرونا خبر داد که دانشجویان نیز براساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، مانند سایر گروه‌ها و براساس شیوه‌نامه‌ها واکسینه می‌شوند.

زالی د‌ر مراسم راه‌اندازی مرکز جدید تجمیعی واکسیناسیون کرونا در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استادان دانشگاه از جمله شهید بهشتی با توجه به سند ملی واکسیناسیون، در مقابل بیماری کرونا واکسینه شدند.