رونق در بازار گوشی‌های کارکرده تلفن همراه

امین نوروزی- با وجود افزایش روز افزون ورود گوشی‌های نو و مجهز تلفن همراه به بازار، چندین سال است که شاهد خرید و فروش مدل‌های کارکرده گوشی توسط گروهی از کسبه هستیم.عوامل متعددی را می‌توان در رونق بازار گوشی‌های کارکرده طی سال‌های اخیر دخیل دانست. شاید بتوان یکی از عوامل این امر را افزایش تعداد تعمیرگاه و آموزشگاه‌های تعمیر گوشی تلفن همراه، دانست. چرا که این امر باعث می‌شود آن دسته از گوشی‌هایی که قابل تعمیر هستند به جای اینکه دور انداخته شوند پس از تعمیر مورد استفاده گروه دیگری از مصرف‌کنندگان قرار گیرند. در واقع دارندگان تلفن همراه یا گوشی معیوب خود را تعمیر کرده و باز هم مورد استفاده قرار می‌دهند و یا مدتی پس از تعمیر آن را می‌فروشند و همین موضوع موجب افزایش خرید و فروش گوشی‌های کارکرده شده است.

یکی از فروشندگان گوشی تلفن همراه می‌گوید: «به طور کلی زمانی که تعداد افراد دارای سیم کارت در جامعه زیاد شود. گروهی ترجیح می‌دهند که به سراغ گوشی‌های کارکرده بروند و برای خرید گوشی نو مبلغ زیادی هزینه نکنند. به ویژه صاحبان سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا که با هزینه نسبتا کمی اقدام به خرید سیم کارت کرده‌اند، معمولا تمایلی به خرید گوشی‌های گران‌قیمت ندارند و بخشی از آنها ترجیح می‌دهند، حتی گوشی کارکرده خریداری کنند.»

خرید و فروش گوشی‌های کارکرده، به مدل‌های ارزان قیمت محدود نمی‌شود و بسیاری از افراد هستند که ترجیح می‌دهند به جای گوشی مدل پایین نو، یک گوشی مدل بالا، اما کارکرده بخرند. استدلال گروهی از این خریداران، به سالم بودن اغلب گوشی‌های کارکرده موجود در بازار مربوط می‌شود. آنها معتقدند به علت تنوع موجود در بازار گوشی تلفن همراه و عرضه روز افزون گوشی‌های مجهز به بازار، عده‌ای ترجیح می‌دهند که گوشی خود را زود به زود تعویض کنندو منتظر خراب شدن گوشی نمی‌مانند. به همین علت اکثر گوشی‌های کارکرده بازار سالم هستند.

بعضی خریداران گوشی‌های کارکرده نایاب بودن مدل‌های مورد علاقه خود در بازار را عاملی برای خرید گوشی‌های کارکرده معرفی می‌کنند.

برای مثال، برخی علاقه‌مندان به خرید مدل ۹۱۰P گوشی تلفن همراه سونی‌اریکسون به علت توقف ورود این محصول به بازار، ناچار می‌شوند با پرداخت قیمتی نزدیک به ۶۰۰هزارتومان، گوشی کارکرده ۹۱۰P را خریداری کنند!

این در حالی است که این مدل تا سال گذشته که تولید و به بازار عرضه می‌شد، قیمتی حدود ۳۸۰هزار تومان داشت.

توصیه‌ای که فعالان بازار به متقاضیان خرید گوشی‌های کارکرده می‌کنند، این است که به هیچ‌وجه تحت‌تاثیر ظاهر شیک یک گوشی کارکرده اقدام به خرید آن نکنند، زیرا بعضی فروشندگان با تعویض قاب و ترمیم ظاهر یک گوشی معیوب، سعی در بالا بردن قیمت آن گوشی از سطح واقعی دارند.همچنین بعضی فروشندگان با ذکر مواردی مانند ارتقای حافظه جانبی گوشی، سعی در نزدیک کردن قیمت یک گوشی کارکرده به گوشی نو و به این ترتیب قصد ترغیب مشتریان را دارند.برای نمونه، در حال حاضر مشاهده می‌شود که مدل ۶۶۰۰کارکرده، تنها با ذکر این نکته که ۲۵۶مگابایت حافظه دارد، با قیمتی نزدیک به ۱۸۰هزار تومان به فروش می‌رسد.این در شرایطی است که قیمت لوازم‌جانبی گوشی تلفن‌همراه، طی ماه‌های اخیر کاهش قابل توجهی یافته است و اگر فردی بخواهد حافظه گوشی خود را ارتقا دهد، کافی است حدود ۸هزار تومان هزینه کند!

آخرین نکته‌ای که فعالان بازار در مورد خرید گوشی‌های کارکرده عنوان می‌کنند، بالا بودن ریسک این کار است، چرا که هیچ‌گونه ضمانتی برای دوام سلامت این گوشی‌ها وجود ندارد.

در واقع خریداران گوشی‌های کارکرده، باید تا آن میزان برای خرید هزینه کنند که ارزش ریسک داشته باشد.

ضمن اینکه هنگام خرید گوشی‌های کارکرده، خریداران باید از سلامت فنی گوشی موردنظر اطمینان حاصل کنند.