بنا به اظهارات یک متخصص اعصاب و روان، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن طبی، بی‌خوابی است. دکتر سید سعید صدر به ایسنا گفت: در بیماران مبتلا به سرطان و ایدز بی‌خوابی و بدخوابی (کابوس‌های شبانه) بیش از سایر موارد مشاهده می‌شود.

وی در مورد علل ایجاد بی‌خوابی و بدخوابی در این دسته از بیماران اظهار کرد: در بیماران مبتلا به سرطان به دلیل ایجاد وحشتی که به عنوان لاعلاجی این بیماری مطرح شده است، در سیستم روحی بیمار تداخل ایجاد شده و به این ترتیب مشغله فکری و اضطراب موجب بی‌خوابی یا کابوس‌های شبانه می‌شود، همچنین علاوه بر این کاهش وزن، تجربه درد و شیمی‌درمانی نیز از دیگر عوامل ایجاد بی‌خوابی در این افراد است.

دکتر صدر افزود: در بیماران مبتلا به ایدز نیز اختلال در عملکرد روزانه، اضطراب، دلشوره، محدودیت تماس با همسر، کاهش وزن و عفونت‌های متعدد بدن از جمله سرفه، مشکلات کلیوی و خشکی دهان منجر به بی‌خوابی می‌شود. وی در مورد عوارض بی‌خوابی در این بیماران گفت: بی‌خوابی با فرسایش روحی و روانی و اختلال در کارکرد ذهنی همراه است، ضمن این که بر روی جسم نیز تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل تغییر در ریتم قلب، مختل شدن کارکرد کلیه، اختلال در میزان ترشحات سیستم گوارشی و در نتیجه بروز مشکلاتی نظیر یبوست مزمن و تشدید مشکلات معده به ویژه زخم معده می‌شود.

دکتر صدر به چگونگی درمان مشکل بی‌خوابی در این افراد اشاره کرد و گفت: در این بیماران ابتدا علت اختلال خواب را شناسایی کرده و سعی در برطرف کردن آن می‌کنیم و در صورت پاسخ ندادن و یا انجام نشدن این روش، به طور مستقیم و از طریق برخی داروهای خواب‌آور به درمان آنها می‌پردازیم.

وی در پایان توصیه کرد: مراجعه بیماران مذکور در مراحل اولیه بیماری و به منظور برطرف شدن اختلال خواب، نه تنها روند درمان بیماری را تسریع می‌کند بلکه در درمان بیماری نیز تاثیرگذار است.