ایسنا- موهای خشک و خشن بهتر است با شامپوهایی شسته شوند که دارای مواد قلیایی کمتر و مواد نرم‌کننده بیشتری هستند و موهای چرب نیز باید با شامپوهایی که مواد تبخیرشونده بیشتری دارند شسته شوند. به گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برای تعیین میزان چربی موی سر می‌توان سه روز پس از استحمام بدون این که چیزی به سر مالیده شده باشد پوست سر را به مدت یک دقیقه با انگشتان سبابه مالش و پس از آن انگشتان را روی یک برگ کاغذ خیلی نازک قرار داد. اگر از انگشتان اثر چربی زیادی روی کاغذ به جا ماند، مو از گروه موهای چرب، اگر چربی به جا مانده اندک بود یا اصلا اثری به جای نماند، مو از گروه خشک و اگر بر روی کاغذ اثری به اندازه انگشت عرق کرده باقی ماند مو از گروه معمولی و طبیعی است. بنابراین با تعیین گروه مو، انتخاب صحیح نوع صابون، شامپو و سایر مواد پاک‌کننده و تقویت‌کننده انجام می‌شود و به این ترتیب ریشه مو تقویت شده و موها سالم خواهند ماند. در ضمن تعداد دفعات شست وشوی مو باید رعایت شود. چرا که عدم توجه به این نکته باعث می‌شود مو با هر کیفیتی که داشته باشد در طول زمان دچار ریزش یا شوره شود.طبق اعلام گروه بهداشت این معاونت رعایت موارد ذیل به حفظ شادابی و سلامت مو کمک می‌کند.

۱ـ برس زدن روزانه و ماساژ موها سبب تشدید سرعت جریان خون، بهتر رسیدن هوا به ریشه موها و تغذیه مناسب ریشه مو شده و از جمع شدن گرد و غبار در سر نیز جلوگیری می‌کند و باید به خاطرداشت که تعداد دفعات برس زدن نباید از دو بار در روز تجاوز کند زیرا موجب شاخه شاخه‌شدن نوک مو، شکسته شدن مو و ریزش آن می‌‌شود.

۲ـ ماساژ موها به ویژه قبل از خواب بسیار مفید است. برای انجام این کار کف دست‌ها را در محل‌های مختلف سر به نوبت قرار داده و به آرامی پوست سر را روی استخوان‌های سر حرکت دهید.

۳ـ پس از شست‌وشوی مو از مالش شدید موها با حوله خودداری کنید چرا که موجب شکستن مو می‌شود. همچنین، برای خشک کردن کامل مو از خشک کننده‌هایی با حرارت قابل تنظیم استفاده کنید.

۴ـ لازم است موها تقریبا هر سه تا چهار هفته یکبار کوتاه شوند، برای این منظور انتخاب یک آرایشگاه تمیز که با اصول بهداشتی کار کند در جلوگیری از انتقال عفونت‌های میکروبی یا انگلی و قارچی بسیار حائز اهمیت است.

۵ـ از بالش و ملحفه شخصی استفاده کرده و روبالشی‌ها را هفته‌ای دوبار عوض کنید.

۶ـ در گرد و غبار، دود و آلودگی با استفاده از روسری‌های کتانی یا نخی موها را بپوشانید.

۷ـ به برنامه غذایی خود توجه خاص نموده و همواره از مواد حاوی ویتامین‌ها و کلسیم در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید. ناراحتی‌های عصبی، بی‌خوابی و تغذیه نامناسب در وضعیت موها نقش مهمی دارند.

۸ ـ تراشیدن موهای زائد سالم‌ترین راه برطرف کردن آنها است. البته برطرف کردن این موها به کمک مواد شیمیایی و کرم‌های ویژه نیز ممکن است صورت گیرد، ولی باید دانست اگر ماده‌ای آنچنان قوی است که می‌تواند مو را از جایش سست کند و بیرون آورد، قطعا بر پوست نیز بی‌تاثیر نبوده و می‌تواند در برخی افراد منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی شود.

گروه بهداشت این معاونت همچنین در ادامه اعلام کرد: در صورت ریزش غیر طبیعی مو، خارش پوست سر بعد از رنگ کردن موها، داشتن مشکل نفس‌تنگی حتی در گذشته، ابتلا به بیماری‌های حاد یا مزمن کلیه، پوسته پوسته شدن پوست بدن در برخی نقاط مانند آرنج، زانو، پایین کمر و یا سر و در دوران بارداری و در دوران و در ایام نزدیک شروع عادت ماهانه و یا دوران یائسگی از رنگ کردن موها پرهیز کنید.‌