عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یکی از علل شکنندگی ناخن‌ها را کم خونی ناشی از فقر آهن ذکر کرد. «دکتر پریچهر کفایی» به «ایسنا» گفت: از علل شکننده شدن ناخن‌ها می‌توان زمینه‌ها‌ی ارثی، ضربه‌های کوچک،‌ خیس و خشک شدن ناخن توسط مواد قلیایی نظیرشوینده‌ها، کم‌خونی ناشی از فقر آهن،‌ کاهش روی،‌ کاهش گردش خون محیطی و همچنین استفاده از مواد آرایشی نظیر انواع لاک‌ها و استون یا مانیکور کردن ناخن‌ها را نام برد.

وی اظهار کرد: از نظر درمانی بهترین درمان برای شکنندگی ناخن‌ها درمان‌های نگهدارنده از قبیل خشک و کوتاه نگهداشتن ناخن و همچنین استفاده از مرطوب‌کننده‌های دست به طور مرتب و در صورت لزوم استفاده از مواد نگهدارنده‌ ناخن است.

این متخصص پوست با اشاره به این که جنس اصلی ناخن‌ها از ماده کراتینی است، گفت:‌ موادی مانند کلسیم، مس، منگنز،‌ روی و آهن نیز از مواد تشکیل‌دهنده ناخن هستند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خاتمه با بیان این که ناخن یکی از اجزای اصلی است و در کارایی و زیبایی دست‌ها و پاها اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: رشد ناخن‌های دست در هر سه‌ماه حدود یک سانتیمتر است و ناخن‌های پا نیز دارای یک‌سوم این رشد هستند.