تسما در ابهام

گروه کامپیوتر - شورای‌عالی اطلاع‌رسانی که طی پنج سال گذشته برنامه توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در کشور (تکفا) را در دست داشت پس از تغییر دبیر این شورا طرح جدیدی را با نام تسما (طرح تولید و توسعه محتوای الکترونیکی) معرفی کرد. در حالی که چهار ماه از زمان آغاز تسما می‌گذرد هنوز جزییات این طرح و نگرش شورا به نحوه توسعه و تولید محتوای الکترونیکی مشخص نشده است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که از ابتدای اعلام طرح جدید شورا با تشکیل کار گروهی تخصصی در کمیسیون نشر الکترونیک به همکاری با شورای‌عالی اطلاع رسانی پرداخته است نیز هنوز به‌رغم جلسات مختلفی که با مسوولان شورا داشته است از جزییات این طرح مطلع نیست.

به گفته محمد حسن برادران قاسمی رییس کمیسیون نشر الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کار گروه و این سازمان مطالعاتی را در خصوص طرح تسما و نحوه تولید محتوا انجام داده و قصد دارد پس از اعلام جزییات طرح تسما آن را با نظرات خود محک بزند.وی در خصوص فعالیت‌های این کمیسیون گفت: در زمینه تولید محتوا و این که چه استانداردهایی باید حاکم باشد و به چه شیوه‌هایی عمل شود کار گروه تسما در حال انجام کار کارشناسی در این کمیسیون است.

وی در ادامه گفت: تاکنون ۳۵شرکت از اعضای سازمان برای مطالعه روی طرح تسما اعلام آمادگی کرده‌‌اند.

به گفته قاسمی هنوز جزئیات طرح تسما، اعلام نشده و نحوه نگرش شورا به این طرح مشخص نیست، اما سازمان نظام صنفی از دیدگاه دست‌‌‌اندرکاران این صنف در حوزه ساماندهی محتوا فعالیت خود را آغاز کرده‌ است. وی با اشاره به اینکه استانداردسازی در بحث محتوا، آموزش و پرتال از فعالیت‌های کمیسیون نشر الکترونیک است گفت: در این حوزه‌ها طرح‌هایی را کار گروه‌های مربوط به آن تهیه کرده‌اند که برای تدوین آنها پروژه‌های تحقیقاتی در سازمان تعریف شده است.

این در حالی است که تاکنون نتایج مطالعات این سازمان در خصوص طرح تسما اعلام نشده است و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی نیز برنامه‌ای برای اجرایی کردن این طرح ارائه نداده است.

به گفته برخی از کارشناسان در سال‌‌جدید مسوولان شورای‌عالی اطلاع‌رسانی یکی از ضعف‌ها را طی سال‌های گذشته در شورا مربوط به بی‌توجهی به تولید محتوا عنوان کرده‌اند در حالی که تاکنون و از زمان تصمیم به اجرای تسما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و نتیجه‌ای حاصل نشده است.