آمار جدید منتشرشده توسط شرکت‌های تحقیقات اینترنتی نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۹۵درصد از ایمیل‌های رد و بدل شده در اینترنت از نوع هرزنامه، ایمیل‌های آلوده به ویروس و یا پیغام‌های خطا هستند. به گزارش سایت اینترنتی «سی‌نت نیوز.کام»، در این آمار نشان داده شده که تنها حدود ۴درصد از ترافیک ایمیل در اینترنت به پیغام‌های واقعی که توسط کاربران ارسال می‌شوند، اختصاص دارد.

شرکت تحقیقات اینترنتی «ریترن پث» در گزارش جدید خود اعلام کرده‌است ۹۹درصد از رایانه‌هایی که توسط این شرکت مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به نوعی بدون اطلاع کاربران آنها توسط هرزنامه‌نگاران و نویسندگان ویروس‌های رایانه‌ای برای ارسال ایمیل‌های ناخواسته مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند.

این شرکت با بررسی ۲۰میلیون آدرس فرستندگان ایمیل در اینترنت متوجه شد تنها یک درصد از این آدرس‌ها به کاربران واقعی تعلق داشته و مابقی آدرس‌های ایمیل جعلی هستند که توسط هرزنامه‌نگاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان اینترنتی، هرزنامه‌نگاران با استفاده از کدهای مخرب خود که به صورت ایمیل برای کاربران ارسال کرده و یا از طریق ویروسها به رایانه‌ها نفوذ می‌کنند، کنترل این رایانه‌ها را بدون اطلاع کاربران آنها در دست گرفته و آنها را به اصطلاح «زامبی» می‌کنند و از این رایانه‌ها برای ارسال انبوه هرزنامه‌ها بهره می‌گیرند.

شرکت «آیرون پورت» که در حدود یک چهارم از تمامی ایمیل‌های ارسال شده در اینترنت را بررسی می‌کند نیز به تازگی اعلام کرده‌است بیش از ۸۰درصد از تمامی ایمیل‌ها از رایانه‌هایی ارسال می‌شوند که بدون اطلاع صاحبشان در اختیار هرزنامه‌نگاران درآمده‌اند.

هم‌اکنون کشور آمریکا با تولید ۲/۲۳درصد از تمامی هرزنامه‌ها، نخستین کشور ارسال‌کننده هرزنامه در جهان است و پس از آن کشور چین با ۲۰درصد از کل هرزنامه‌های جهان، در مکان دوم قرار گرفته‌است.

پس از آمریکا و چین نیز کشورهای کره جنوبی با ۵/۷ درصد، فرانسه با ۲/۵ درصد، اسپانیا با ۸/۴ درصد و انگلیس با ۸/۱ درصد، مهم‌ترین کشورهای ارسال کننده هرزنامه در اینترنت محسوب می‌شوند.