دومین پالایشگاه تبریز‌ در شرف احداث

در صورت تامین نفت پالایشگاه دوم از طریق آسیای میانه، روزانه ۶۰۰ هزار لیتر به تولید بنزین اضافه خواهد شد نسیم محمدی- در قالب طرح جامع، پالایشگاه نفت جدیدی تا سال ۸۹ در تبریز ساخته می‌شود. به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مجید بالانشین، مدیر عامل پالایشگاه نفت تبریز با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: به‌دلیل افزایش تقاضا تا سال ۹۲، افزایش ظرفیت این پالایشگاه ضروری به نظر می‌رسد تا بتوانیم ازعهده برآورده‌کردن نیازهای منطقه برآییم.

به گفته وی با احداث پالایشگاه دوم، خط لوله نفت جمهوری آذربایجان به ایران با طول ۳۳۰کیلومتر در جوار خط لوله گاز، از مسیر آستارا- تبریز یا انزلی- تبریز وارد کشور شده و خوراک پالایشگاه را تامین خواهد کرد.

همچنین مجید بالانشین در ادامه به اجرای طرح جامع اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح جامع هم‌اکنون مورد تصویب هیات‌مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته و در انتظار تصویب آن در شرکت نفت هستیم که امیدواریم این امر هرچه زودتر محقق شود.

وی علت تاکید بر اجرای این طرح را توجیه اقتصادی بسیار بالای آن دانست و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین آثار طرح جامع «MTBE» از بنزین است که این امر خود منافع بسیاری داشته و خطراتی از جمله حمل MTBE در جاده‌ها را از بین می‌برد. همچنین ۵۰درصد صرفه‌جویی به همراه دارد. چرا که ۵۰درصد هزینه‌های جاری این پالایشگاه در حال حاضر صرف خرید «MTBE» می‌شود.

به گفته مدیر عامل پالایشگاه نفت تبریز، با اجرای این طرح ظرفیت پالایش نفت‌خام از ۱۱۰هزار بشکه کنونی در روز به ۱۶۶هزار بشکه خواهد رسید.

همچنین وی میزان سرمایه‌گذاری (برآورد اولیه) طرح را ۷۰۰میلیون‌دلار عنوان کرد.

مجید بالانشین، با بیان اینکه خوراک پالایشگاه تبریز از میادین نفتی اهواز- آسماری و نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر تامین می‌شود، اظهار داشت: محقق شدن افزایش ظرفیت تصفیه نفت‌خام تا ۱۶۶‌هزار بشکه در روز منوط به تامین ظرفیت جدید از طریق نفت آسیای میانه است که از طریق پایانه‌های نکا و ری به پالایشگاه تبریز انتقال می‌یابد.

براساس این گزارش نفت میادین اهواز- آسماری از طریق تاسیسات ری و توسط یک خط لوله ۱۶ اینچی به پالایشگاه انتقال یافته و همچنین نفت آسیای میانه نیز از طریق خط لوله ۳۲ اینچی از پایانه نکا به تاسیسات ری منتقل و از آن طریق ارسال روزانه ۳۷۰‌هزار بشکه نفت خام کشورهای آسیای میانه به پالایشگاه‌‌های تهران و تبریز را امکان‌پذیر کرده است.

اجرای طرح جامع برابر با ۶۰۰‌ هزار لیتر تولید بنزین بیشتر

درادامه صمد شهری، رییس واحد تحقیق و تولید شرکت پالایش نفت تبریز نیز ضمن اشاره به طرح افزایش تولید بنزین تصریح کرد: هم‌اکنون تولید بنزین این پالایشگاه ۳‌میلیون لیتر در روز است که با اجرای این پروژه با ۲۰‌درصد افزایش به ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار لیتر درروزمی‌رسد همچنین درفاز اول این طرح علاوه بر تولید ۷۵۰‌بشکه بنزن در روز که مورد نیاز شرکت پتروشیمی تبریز است، حدود ۱۳‌درصد MTBE موجود در بنزین حذف می‌شود.

وی به پیمانکار طرح اشاره کرد و توضیح داد: مناقصه انتخاب پیمانکار تا یک ماه دیگر انجام می‌شود که حدود ۱۳‌شرکت داخلی و دو شرکت خارجی اسناد را خریداری کرده و زمان اجرای طرح در اسناد ۲ تا ۵/۲‌سال پیش‌بینی شده است. همچنین طراحی بنیادی پروژه نیز تحت لیسانس یک شرکت فرانسوی است.

در ادامه صمد شهری ضمن بیان اینکه تامین نفت خام از مبادی شمالی اقتصادی‌تر است، اظهار داشت: انتقال نفت خام از میادین جنوبی به شمال غربی کشور هزینه‌های بسیاری را به همراه دارد. بنابراین چنانچه به هر دلیلی طرح جامع پالایشگاه تبریز تحقق پیدا نکند، از سال ۸۹‌ به بعد ظرفیت خط لوله ارسال فرآورده به تبریز و زنجان کامل شده و اضافه بر آن باید از طریق حمل و نقل جاده‌ای تامین شود که مستلزم هزینه‌های بسیاری است.

وی در ادامه به عوامل محدودکننده افزایش تولید بنزین در پالایشگاه اشاره و اظهار داشت: یکی از این عوامل محدودکننده وجود نفتای سنگین مازاد بر ظرفیت واحد گوگردزدایی است همچنین وجود مرکاپتان در برش‌های تقطیر، عدول از حداکثر مجاز ترکیبات اکسیژنه و محدودیت دانش واحد پلاتفرمر از دیگر موانع مهم محدودکننده افزایش تولید بنزین محسوب می‌شود.

براساس گفته وی، میزان تولید بنزین پالایشگاه تبریز در سال ۸۴، سه‌میلیون لیتر در روز بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۱/۱درصد رشد داشته است. میزان تولید بنزین پالایشگاه در سال ۸۳برابر با دومیلیون و ۶۰۰هزار لیتر و در سال ۸۱ این میزان دومیلیون و ۲۵۰هزار لیتر بوده است.

صمد شهری با اشاره به اینکه ۸درصد تولید بنزین کشور بر عهده پالایشگاه تبریز است، خاطرنشان کرد: بنزین تولیدی این واحد بنزینی معمولی با اکتان ۸۷ است که در برخی شرایط بنزین تولیدی این واحد با بنزین سوپر مخلوط شده تا اکتان افزایش یابد. البته این امر همیشگی نیست چراکه در بسیاری از مواقع بنزین سوپر به دست ما نمی‌رسد.

سود سالانه، ۱۴میلیارد ریال

در ادامه این جلسه مجید بالانشین به توضیح کارنامه مالی شرکت در سال ۸۴ پرداخت و خاطرنشان ساخت: درآمد حاصل از عملیات در این پالایشگاه پنج‌میلیارد ریال بوده که سود حاصل از آن ۱۴میلیارد ریال برآورد شده و این در حالی است که ۴۰درصد سود پرداختی به خزانه معادل ۱۶میلیارد ریال بوده است.

وی همچنین در ادامه به واحدهای پالایشی این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: واحدهای پالایشی شامل تقطیر در جو و در خلاء، تبدیل کاتالیستی، کاهش گرانروی، گوگردزدایی از نفت سفید، گاز مایع، ایزوماکس، هیدروژن، مرکاپتان‌زدایی از گاز مایع، مرکاپتان‌زدایی از نفتای سبک، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب‌ترش، تولید گوگرد، آسفالت‌سازی و سرویس‌های جانبی است. مدیرعامل پالایشگاه تبریز فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه را شامل گاز مایع، نفتای ارسالی به پتروشیمی، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره سبک و سنگین و گوگرد عنوان کرد و افزود: ۳/۱۷درصد از محصولات این پالایشگاه را بنزین به خود اختصاص می‌دهد و بیشترین میزان تولید مربوط به نفت گاز با ۶/۳۵درصد تولید است.

براساس این گزارش، پالایشگاه تبریز توسط شرکت UOP طراحی و توسط شرکت ایتالیایی اسنام بروجتی احداث شده است. پالایشگاه تبریز در اواخر سال ۱۳۵۶، با ظرفیت طراحی ۸۰هزار بشکه در روز راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۷۲ ظرفیت پالایشی آن به ۱۱۰هزار بشکه در روز رسید. در سال ۱۳۸۲ نیز با انجام پروژه فرآورش نفت خام کشورهای آسیای میانه پالایش انواع نفت خام این کشورها فراهم شد.