وی با بیان اینکه اگر ترک فعلی در واردات واکسن از سوی دولت دوازدهم رخ داده باشد قوه قضائیه و مجلس باید با آن برخورد کنند، افزود: امروز سوال این است چرا با پایان دولت دوازدهم شاهد واردات واکسن کرونا به کشور هستیم و در دولت گذشته این اتفاق رخ نداد. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: قطعا الان که واردات واکسن و تولید آن در داخل شتاب گرفته است مشخص می‌شود که در دولت گذشته کارشکنی‌ها و بی‌رغبتی‌هایی در برخی زمینه‌ها وجود داشته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نماینده بم در مجلس با تاکید بر اینکه در دولت گذشته برخی وارد نشدن واکسن کرونا را به FATF ربط می‌دادند، اظهار کرد: همان افراد باید امروز پاسخگوی این باشند که چه موانعی وجود داشت که در دولت گذشته واردات واکسن شتاب نگرفت.  پیش از این موید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ از مراکز نظارتی خواسته بود که چرایی عدم واردات واکسن در دوره قبل پیگیری شود. در کنار او مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نیز در توییتر نوشته بود: «عده محدودی اجمالا ‌در جریانند، اما خوب است یک مقام رسمی علت افزایش قابل توجه واردات واکسن و به تبع آن سرعت گرفتن واکسیناسیون طی هفته‌های اخیر را برای مردم توضیح دهد.»

   مرگ ۴۴۸ بیمار دیگر

در کنار این انتقادها، اگرچه روند بیماری کرونا همزمان با رسیدن پیک پنجم به قله و افزایش تزریق واکسن در کشور نزولی شده است اما همچنان آمار مرگ‌های کرونایی سه رقمی است.

روز گذشته نیز ۴۴۸ بیمار کووید-‌۱۹ به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. در همین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند. ۷ هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

    میزان بستری‌ها هنوز بالاست

در همین راستا، رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد با بیان اینکه به نظر می‌رسد در تهران از قله پیک پنجم عبور کرده باشیم، گفت: در حال نزولی شدن اندک آمار هستیم ولی باید منتظر باشیم تا در یکی، دو هفته آینده روند بستری هم کاهش یابد. جلال نژادجواد در گفت‌وگو با «ایسنا»‌ گفت: خوشبختانه بر اساس آمار و ارقام اعلامی از استان‌ها اندکی از میزان مراجعات و ورودی بیمارستان‌ها کاسته شده است؛ البته در بیمارستان ما همچنان موارد سرپایی و بستری قابل توجه است؛ ولی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از ورودی‌ها کاهش پیدا کرده، اما همچنان بستری‌ها بالا است. به گزارش «ایسنا» وی درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا گفت: آثار و شواهد جهش لامبدا در کشورهای دیگر مشاهده شده است. اگر مراقبت‌ها از مرزها و ورودی‌ها کافی نباشد و مبتلایان به نوع لامبدا به کشور وارد شوند، قاعدتا ما هم درگیر می‌شویم و چون اطلاعات درباره جهش جدید ویروس خیلی دقیق نیست نمی‌دانیم تا چه حد می‌تواند آسیب‌زا باشد.

   میزان تزریق روزانه واکسن

در همین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، با تزریق یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۲۰۵ دز واکسن کرونا طی شبانه‌روز گذشته، مجددا رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۲۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۹۸ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۸ دز رسیده است. آخرین رکورد تزریق شبانه‌روزی با یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دز واکسن کرونا در کشور روز ۱۷ شهریور رقم خورد.

   لزوم تزریق دز سوم

از سوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان کشور برای واکسیناسیون، زیرساخت‌های خیلی خوبی در مراکز مخصوص این کار فراهم کرده است، گفت: با دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در تهران، تعداد تزریق واکسن روزانه افزایش‌ یافته است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا درباره تزریق د‌ز سوم گفت: یکی از برنامه‌های ملی در وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون است و این مهم حداقل باید تا دو سال آینده انجام شود. در حقیقت بین ۶ تا ۹ ماه یک‌بار، کل کشور باید واکسینه شوند.

   تکذیب واکسیناسیون همه گروه‌های سنی

همچنین علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تکذیب برخی اخبار در شبکه‌های اجتماعی پیرامون واکسیناسیون در سنین مختلف افزود: واکسیناسیون کووید-۱۹ در پایگاه‌ها و مراکز سراسر کشور منحصرا بر اساس زمان‌بندی سنی انجام شده و هیچ‌گونه تغییری در این روند ایجاد نشده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ‌یکشنبه‌ اعلام کرد: همه افراد ۴۲ سال به بالا (متولدین ۱۳۵۸ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat. gov. ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خود انتخاب کنند و برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست.

همچنین به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران تاکید کرد: به هیچ عنوان محدودیت سنی برداشته نشده است و هموطنان باید طبق اطلاعیه‌های وزارت بهداشت درباره فراخوان گروه‌های سنی و پس از ثبت‌نام در سامانه  SALAMAT. GOV. IR و دریافت نوبت پیامکی، به مراکز مراجعه کنند.

ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه با واردات فراوان، واکسیناسیون به سرعت در کشور در حال انجام است، در عین حال گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که بهترین واکسن را در کشور تولید می‌کنیم و با افزایش تولیدات و صنعتی کردن آنها در آینده دیگر نیازی به واردات واکسن نخواهیم داشت. وزیر بهداشت با بیان اینکه در تمام مطالعاتی که در دنیا انجام شده، ثابت شده واکسیناسیون تنها راه مبارزه با ویروس‌هاست، گفت: با مجموعه فعالیت‌هایی که در کشور انجام شده برای آینده هیچ‌گونه نگرانی درباره تامین واکسن نداریم.


واردات فایزر به جز نوع آمریکایی، هیچ منعی ندارد

دنیای اقتصاد: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه‌ اعلام کرد که برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا محدودیتی وجود ندارد. او روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش درباره سیاست دولت در ارتباط با موضوع واردات واکسن کرونا و اینکه یکی از رهیافت‌های دولت جدید استفاده از راه‌های غیربرجامی برای تامین منافع اقتصادی کشور بوده که در بحث واردات واکسن کرونا آن را مشاهده کردیم، تصریح کرد: ما درباره واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام مرجع صلاحیت‌دار قطعی و یگانه تایید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته یا اینکه تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند یا شرکت‌های وارداتی دارای ویژگی‌های واردات نبوده‌اند، برخی از آنها تایید نشد، ولی در یکی، دو ماه اخیر به صورت حداکثری تمامی درخواست‌ها تایید شده‌اند و این‌ها از مسیرهای مختلف باعث تسریع واردات واکسن به کشور شده‌اند.  به گزارش «ایسنا» خطیب‌زاده ادامه داد: ما از مسیر کواکس و از مسیر همکاری با کشورهایی مثل چین که گفت‌وگوها با مقامات این کشور برای واردات چند ده میلیون دز بوده مسیر را پیش برده‌ایم.  وی گفت: درباره واکسن‌هایی که اسم برده شد نیز هیچ محدودیتی نداریم. موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تایید کرده و اگر مسائل فنی آن نیز تایید شود این موضوع انجام خواهد شد.  سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه وظیفه قطعی و حتمی حاکمیت به‌رغم وجود فشارها این است که نیازهای مردم را در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت و بهداشت تامین کند، گفت: هفته گذشته چند میلیون د‌ز واکسن وارد شد و این مسیر ادامه پیدا می‌کند. همراه با اینکه در داخل کشور نیز ما شاهد تولید واکسن توسط جوانان کشورمان هستیم و ان‌شاءالله مجموعه این اقدامات باعث خواهد شد که ما روزهای بهتری را در این حوزه داشته باشیم.  ازسوی دیگر به گزارش «ایلنا» علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: در حال حاضر فایزر به جز آمریکا در 8 پلت‌فرم دیگر تولید می‌شود و کشورهای اتریش، بلژیک و... واکسن فایزر را تولید می‌کنند، بنابراین واردات فایزر از این کشورها به ایران هیچ محدودیت و منعی ندارد.