دنیای اقتصاد - قطعنامه شورای امنیت تنها توانست بازار سهام ایران را در روز گذشته برای چند دقیقه هیجان زده کند، به این صورت که دیروز تمام صف‌های خرید سهام شرکت‌های معتبر در ساعات اولیه معاملات از بین رفت و سهام این شرکت‌ها در صف فروش قرار گرفت، ولی تداوم معاملات، روز دیگری را برای بورس تهران رقم زد و در جریان معاملات رفته‌رفته سهام برخی از شرکت‌ها با صف خرید مواجه شد و صف فروش برخی ازشرکت‌ها هم از بین رفت و به تعادل لازم رسید.در ساعات ابتدایی معاملات دیروز رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران گفت: بورس کشورمان خیلی تحت تاثیر قطعنامه شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. علی صالح آبادی همچنین از برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار برای مقابله با شایعه سازی‌های مرتبط با این موضوع در بورس خبر داد.

تاکید برخی از مقام های ایرانی بر بی‌نتیجه بودن تحریم احتمالی اقتصادی

آمریکا و اروپا از تحریم ایران خسارت می‌بینند

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه شب با صدور قطعنامه‌ای به ایران فرصت یک‌ماهه برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای داد و ایران را به تحریم اقتصادی بر اساس بند 41فصل 7منشور سازمان ملل تهدید کرد، 11تن از مقامات عالی‌رتبه کشورمان اعلام کرده‌اند: اقتصاد ایران قابلیت تحمل تحریم‌های اقتصادی را دارد، اما اکنون زمان برنامه‌ریزی برای خودکفایی تمامی بخش‌های اقتصادی کشور فرا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «مهر»،‌ وزرا و مقامات ارشد کشورمان طی چند ماه گذشته بارها درباره عواقب ناخوشایند تحریم اقتصادی ایران برای کل اقتصاد جهان خصوصا بازار نفت هشدار داده‌‌اند اما تاکید کرده‌اند که ایران خلل چندانی از تحریم‌های اقتصادی احساس نخواهد کرد.
آمریکا و اروپا از تحریم ایران آسیب می‌بینند
داوود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تحریم احتمالی اقتصادی ایران معتقد است: با فرض اعمال تحریم علیه ایران، اروپا و آمریکا بیشترین ضرر را از تحریم ایران خواهند کرد و طور کلی هر مبادله‌ای بین ایران و جهان صورت می‌گیرد، دارای منافعی برای طرفین است و هر گونه اختلالی در آن می‌تواند برای طرفین مضر باشد. به گفته دانش جعفری، اصل تحریم اقتصاد ایران اقدامی خلاف منطق حاکم بر جهان است و در قوانین بین‌المللی پژوهش و تحقیقات در مسائل هسته‌ای مجاز شناخته شده و هیچ چیز پنهانی نیست. وی می‌افزاید: اگر فرض کنیم تحت فشار آمریکا این اتفاق بیفتد آثار اقتصادی آن به خود آمریکایی‌ها باز خواهد گشت، زیرا آنها 27 سال است که ایران را تحریم کرده‌اند و هیچ اتفاقی نیز نیفتاده است. وی ادامه می‌دهد: البته آمریکا اقداماتی به صورت نمادین و سمبلیک در مسائل مربوط به مبادلات دلاری ایران با دنیا را انجام داده‌اند.


pic1
از راست به چپ:ابراهیم شیبانی ِ کاظم وزیری هامانهِ احمد توکلی ِ داود دانش جعفری


به طوری که آنها چندین موسسه بانکی بین‌المللی را که در برخی از آنها خودشان سهامدار و در برخی دیگر که تحت نفوذ صهیونیست‌ها است وادار به اختلال در این مبادلات کرده‌اند. دانش جعفری در ادامه همچنین تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا را نیز امری بعید می‌داند و می‌گوید:‌ اروپا شریک عمده تجاری ایران است و هر محدودیتی در این خصوص به ضرر اروپایی‌ها خواهد بود. وی توضیح می‌دهد: اگر فرض کنیم درآمدهای نفتی در مواجهه با تحریم کاهش یابد یا مصرف کمتر شود، بازهم به دلیل تجربه سال‌های گذشته در صرفه جویی و کار کردن در شرایط فشار مشکلی بوجود نخواهد آمد. زیرا اقتصاد ایران با نفت 8 دلاری به عنوان مثال در سال 1377 سر و کار داشته و می‌توان کشور را با درآمد نفتی کم و یا در حد صفر نیز اداره کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه همچنین درباره تاثیر تحریم احتمالی بر بخش خصوصی می‌افزاید: بخش خصوصی هم که در این سال‌ها متکی به درآمد نفتی نبوده است، بسیار قوی عمل کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی علاوه بر این که شرایط تدوین «بودجه سایه» یا «بودجه اضطراری» برای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران را تشریح می‌کند، در خصوص تدوین «بودجه سایه» برای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران می‌گوید: تدوین بودجه سایه یا بودجه اضطراری از وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و سیاستی دائمی در هر کشوری از جمله ایران تلقی می‌شود. وی با اشاره به کلیات تدوین بودجه سایه برای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران توضیح می‌دهد: تهیه و تنظیم این نوع بودجه به این معناست که اگر درآمدهای کشور از قبل صادرات نفت و دیگر موارد دچار کاهش شد، چطور بتوانیم منابع مورد نیاز را تجهیز کنیم و به ماموریت‌هایی که دولت دارد، بپردازیم. دانش جعفری تشکیل حساب ذخیره ارزی براساس ماده 60 برنامه سوم و تداوم فعالیت این حساب بنا بر ماده یک برنامه چهارم را یکی از این سیاست‌های دائمی ذکر و تصریح می‌کند: هدف اصلی این حساب مبارزه با شرایطی است که موجب نوسان در درآمدهای ارزی کشور می‌شود. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عبارت دیگر، همه ساله براساس قانون اجازه داده می‌شود بخشی از درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خام به مصرف برسد و بخشی نیز برای روز مبادا نگه داشته شود. وی کاهش ناگهانی قیمت نفت ایران در جهان در سال 1377 را که به 8‌دلار رسید، مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: با وجود حساب ذخیره ارزی می‌توان زمانی که درآمد نفتی کاهش پیدا می‌کند و کشور با کمبود ارز مواجه می‌شود، از این محل استفاده کرد.
تحریم اقتصادی ایران امنیت انرژی در جهان را به مخاطره می‌اندازد
کاظم وزیری هامانه وزیر نفت در رابطه با بحث مساله هسته‌ای ایران و احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی معتقد است: تهدیدات تحریم‌های اقتصادی موجب عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی از حضور در بخش نفت و گاز ایران نخواهد شد، بلکه فقط موجب به مخاطره افتادن امنیت عرضه انرژی در جهان خواهد شد. وی می‌افزاید: همان‌طور که از شرکت‌های داخلی در پروژه‌های نفت و گاز استفاده می‌کنیم، شرکت‌های خارجی را نیز برای حضور در بخش انرژی کشور تشویق می‌کنیم و هرگونه تحریم اقتصادی علیه ایران فقط به ضرر ایران نخواهد بود، بلکه فضای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی جهان را متشنج خواهد ساخت. وی تصریح می‌کند که اگر تحریمی علیه ایران اعمال شود، کل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت با مشکل مواجه خواهند شد به‌علاوه، با وجود تهدیدات و تحریم‌های چند ساله آمریکا، بخش‌های نفت و گاز ایران طی سال‌های اخیر از رشد مناسبی برخوردار بوده‌اند. به گفته وزیر نفت، مخالفت آمریکا با سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای توسعه ذخایر نفت و گاز ایران، موجب نگرانی تهران نخواهد شد و هم‌اکنون نیز طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایران از رشد خوبی برخوردار هستند و شرکای خارجی سرمایه‌گذار در ایران هیچ‌گاه تحت تاثیر مخالفت‌ها و تحریم‌های مختلف آمریکا قرار نگرفته‌اند.
تاثیر منفی تحریم اقتصادی ایران بر رشد اقتصادی جهان
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه هر گونه اقدام نظامی علیه ایران در شرایط کنونی منتفی است، می‌گوید: آمریکا ناگزیر است به سوی تحریم ایران گام بردارد اما تحریم اقتصادی ایران نیز نرخ رشد اقتصاد جهانی را به نصف تقلیل می‌دهد. احمد توکلی در خصوص تحریم احتمالی ایران می‌افزاید: ایران روزانه 2میلیون و 450‌هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند که حذف این مقدار عرضه در بازار جهانی، قیمت نفت را در 3ماه اول پس از تحریم به 120‌دلار و در سه فصل بعد به 80‌دلار افزایش خواهد داد و نرخ رشد اقتصاد جهانی را نصف می‌کند که در این ‌صورت کمر آمریکا و اروپا و بازارهای جهانی را خواهد شکست. توکلی می‌افزاید: این تنها در صورتی است که ایران هیچ عکس‌العملی را نسبت به تحریم نشان ندهد که دولتمردان برای این امر نیز قطعا تمهیداتی را نیز در نظر گرفته‌اند.
اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با تحریم، ضروری است
محمد زاهدی وفا، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی درباره تهدیدهای اقتصاد ایران می‌گوید: از نظر تئوریک، تهدیدشناسی در شکل سنتی آن معطوف به مطالعه تهدیدات خارجی است درحالی که نگاه‌های مدرن‌تر به تهدید شناسی ناظر بر عناصری هستند که آسیب‌پذیر‌ی‌های داخلی را هم موجب می‌شوند. وی تهدیدات بالقوه کشور را از منظر خارجی، نحوه تعامل کشور در صحنه بین‌المللی می‌داند و با اشاره به بروز چالش در روابط خارجی می‌گوید: بدیهی است در صورت بروز چالش در روابط بین‌المللی و اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران، کشور می‌تواند با یک وضعیت غیر عادی روبه‌رو شود که مواجهه با آن، تمهیدات و اقدامات مورد نیاز خود را طلب می‌کند. به گفته وی، افزایش ریسک ملی نیز به فراخور تاثیری که بر متغیرهای اقتصادی نظیر نرخ‌های بیمه، تامین مالی و کاهش جذب سرمایه گذاری خارجی دارد می‌تواند کشور را متاثر کند.


pic2
از راست به چپ: هادی نژادحسینیان ِ علی صالح آبادی ِ محسن شاطرزاده ِ محسن رضایی


تدابیر ارزی لازم برای تحریم اتخاذ شده است
دکتر ابراهیم شیبانی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز با اشاره به عواقب ناخوشایند تحریم اقتصادی کشورمان برای سایر کشورها و خصوصا بازار جهانی نفت، می‌گوید: بانک مرکزی تدابیر ارزی لازم برای شرایط تحریم را اتخاذ کرده است.
توانمندی بخش دریایی ایران برای مقابله با تحریم
محمد حسن داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز درباره احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان از توانمندی ایران در بخش دریایی برای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصادی سخن می‌گوید و تاکید می‌کند: در این باره نگرانی نداریم. وی در عین حال تحریم احتمالی اقتصاد ایران به دلیل مناقشه هسته‌ای را بعید می‌داند و دستاوردهای ایران در ۸سال جنگ تحمیلی با عراق و تحریم ایران در آن زمان را مورد اشاره قرار داده و توضیح می‌دهد: قطعا ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این امر آماده است. در عین حال باید ابعاد موضوع تحریم مشخص شود تا براساس آن برنامه‌ریزی کرد.
تحریم ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد
معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران نیز در رابطه با تحریم احتمالی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هشدار می‌دهد: در صورت تحریم ایران از سوی غرب قیمت نفت شدیدا افزایش خواهد یافت. نژادحسینیان با این وجود تاکید می‌کند که از دیدگاه وی هیچ کشور یا نهاد بین‌المللی اقدام به تحریم علیه صادرات نفت یا صنعت نفت ایران نخواهد کرد.
ذخیره‌سازی در بخش صنعت برای مقابله با تحریم
محسن شاطرزاده سرپرست معاونت تولید وزارت صنایع و معادن درباره تحریم احتمالی اقتصادی علیه کشورمان می‌گوید: برای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران، پیش بینی لازم برای تامین مواد اولیه قطعات خودرو و ماشین‌آلات به مدت یک‌سال انجام می‌شود. وی با اشاره به تدابیر لازم وزارت صنایع و معادن برای تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران می‌گوید: از مدتی پیش این وزارتخانه در حال برآورد ذخیره سازی به میزان یک‌سال بوده است. وی می‌افزاید: برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی احتمالی ایران، باید در زمینه تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد و نسبت به تامین این مواد حداقل برای یک سال اقدام کنیم. شاطرزاده با اشاره به مشکل تدارک و نگهداری مواد اولیه، تصریح می‌کند: در حال حاضر نگهداری مواد اولیه بخش قطعه سازی از مشکلات موجود است. به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌های خوروسازی نمی‌توانند بیشتر از دو ماه به نگهداری مواد اولیه بپردازند و این نگهداری از نظر انبارداری هزینه‌های ریالی برای آنها در بردارد. با این وجود، شاطرزاده خاطرنشان می‌سازد که برای تامین و نگهداری مواد اولیه باید از سوی دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی‌های لازم از نظر مالی صورت گیرد.
اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با تحریم در وزارت بازرگانی
محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از اتخاذ تدابیر وزارت بازرگانی برای ذخیره سازی کالاهای اساسی در راستای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر وزارت بازرگانی از ذخایر مطمئن در زمینه کالاهای اساسی برخوردار است. به گفته مفتح، در راستای مقابله با تحریم‌های احتمالی اقتصاد ایران، سیاست‌هایی برای ذخیره‌سازی در بخش کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر و روغن در نظر گرفته شده است.
بورس ایران تحت تاثیر قطعنامه شورای امنیت قرار نخواهد گرفت
رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران درباره مساله هسته‌ای‌، می‌گوید: بورس کشورمان خیلی تحت تاثیر قطعنامه شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. علی صالح آبادی همچنین از برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار برای مقابله با شایعه‌سازی‌های مرتبط با این موضوع در بازار بورس خبر می‌دهد.
تحریم ایران به معنای ناامنی در دنیا است
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای‌، می‌گوید: در صورت تحریم ایران نا‌امنی پیش خواهد آمد و هر چند ممکن است کشورهای غربی صادرات و واردات برخی کالاهای صنعتی را تحریم کنند اما احتمال تحریم کامل ایران وجود ندارد. پاسخ سرنوشت ساز
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد نیز سید حسین هاشمی، نماینده میانه نیز عقیده دارد که تحریم بر خلاف تعهدات بین‌المللی و «ان‌پی‌تی» است. او می‌گوید که ایران طبق گزارش بازرسان آژانس نه تخلفی داشته است و نه از مسیر انحرافی. به گفته هاشمی اگر 5 عضو دائم شورای امنیت همین‌طور ادامه بدهند دچار اختلاف نظر می‌شوند. وی گفت که پاسخ ایران در آخر مرداد به پیشنهاد 5+1 سرنوشت‌ساز خواهد بود و با توجه به بررسی‌های انجام شده پاسخ ایران بسیار قانونی، محکم و محکمه پسند خواهد بود.
قطعنامه ای غیرحقوقی
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان نیز اعتقاد دارد که با صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، ادامه مذاکرات منتفی است. وی گفت که این قطعنامه مبنای حقوقی و قانونی ندارد و تنها تحت فشار آمریکا، انگلیس و بعضی از کشورها شکل گرفته است. وی معتقد است که این قطعنامه سیاسی است و هیچ نکته مثبتی ندارد و در قطعنامه سازمان ملل تنها زبان تهدید به کار رفته است که این زبان، ابزاری نیست که بتواند مشکل را حل کند.