واکنش ایران به ترور نافرجام الکاظمی

در همین ارتباط، حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با همتای عراقی ضمن ابراز خرسندی از سلامتی نخست‌وزیر عراق در پی سوءقصد بامداد شنبه، چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت این کشور برشمرد که از سوی بدخواهان و در جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی تلاش برای سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با «فواد حسین» همتای عراقی خود با ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مصطفی الکاظمی، از سلامتی نخست وزیر عراق کسب اطمینان و ابراز خرسندی کرد.

در این گفت‌وگو فواد حسین وزیر امور خارجه عراق ضمن تشکر از اهتمام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه و توضیح آخرین تحولات مرتبط با این حادثه به نیابت از الکاظمی از رئیس‌جمهور ایران نیز تشکر کرد. وی تاکید کرد: هیچ فردی در این حمله آسیب ندیده‌ است و مقامات مسوول عراقی پیگیر تحولات هستند.‌

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پیش از این سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را محکوم و بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست هوشیاری همگان نسبت به توطئه‌هایی که امنیت و پیشرفت عراق را هدف قرار داده است، این‌گونه حوادث را در راستای منافع طرف‌هایی دانست که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه‌انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند. خطیب‌زاده با ابراز خرسندی از سلامتی آقای مصطفی الکاظمی، ابراز امیدواری کرد مردم، دولت و جریان‌های سیاسی عراق با اتحاد و همبستگی‌، موجبات توسعه و شکوفایی عراق را فراهم سازند.

   واکنش شمخانی

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز صبح روز یکشنبه در توییتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جست‌وجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم ‫عراق‬ نداشته‌اند.

   این حمله مشکوک است

همزمان «نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در تحلیلی حمله صورت گرفته به اقامتگاه مصطفی الکاظمی را «مشکوک» ارزیابی کرده است. نورنیوز نوشت: «تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، به ویژه رخدادهای خونین جمعه گذشته در بغداد، موضوع حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را مشکوک و قابل تامل بیشتری می‌کند.»

این سایت در ادامه با تحلیل این رخداد چند مورد را قابل توجه دانسته است:

۱- هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در عراق به‌طور قطع با منافع جریان‌های سیاسی دلسوز و گروه‌های مقاومت که برای ایجاد امنیت در این کشور ده‌ها شهید و جانباز تقدیم کرده‌اند، در تضاد است.

۲- معترضان به نتایج انتخابات در عراق که مدعی تقلب گسترده و سازمان‌یافته در انتخابات هستند تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم در تظاهرات روز جمعه مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند.

۳- در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخدادهای خونین روز جمعه در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمرین و عاملین کشتار معترضان است، رخداد حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق به‌طور قطع موجب به حاشیه رفتن وقایع روز جمعه و نادیده انگاشتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به دنبال داشته باشد.

۴-واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظرهایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

۵- در کنار موارد ذکر شده عدم فعالیت پدافند آمریکایی C_Ram که در سفارت این کشور در بغداد مستقر بوده و با کوچک‌ترین تحرکی در آسمان پایتخت عراق فعال شده و واکنش نشان می‌دهد نیز از موضوعاتی است که به ابهامات موجود در این رخداد دامن می‌زند.

سایت نورنیوز در انتهای تحلیل خود از این اقدام افزوده است: اگرچه در روزهای آینده و با بررسی دقیق‌تر مستندات مربوط به رخداد حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق، ابعاد و زوایای پنهان آن مشخص‌تر خواهد شد، لیکن واقعیت غیر قابل انکاری که از هم‌اکنون می‌توان به آن اشاره کرد این است که اشغالگران عراق که بر اساس قانون مصوب پارلمان ناگزیر به خروج از این کشور هستند همه ابزارهای سیاسی، امنیتی و نظامی خود را برای ناامن‌سازی و ایجاد بی‌ثباتی در عراق بسیج کرده‌اند تا از این طریق بتوانند توجیهی برای خارج نشدن از این کشور دست و پا کنند. هوشیاری، درایت و توجه به ضرورت حفظ و تقویت انسجام سیاسی و ملی به ویژه ارتقای جایگاه و نقش‌آفرینی سازنده بیت شیعی مهم‌ترین الزامی است که برای عبور از شرایط نگران‌کننده امروز در عراق ضروری است.

وزارت کشور عراق روز یکشنبه اعلام کرد تلاش برای ترور نخست‌‌وزیر این کشور با استفاده از سه پهپاد صورت گرفته است. همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها در سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق، دو فروند پهپاد به پرواز در‌آمده بودند که یکی انفجاری و دیگری در حال تصویر‌برداری بوده است. پهپاد انفجاری اقامتگاه نخست وزیر را هدف قرار می‌دهد. یک منبع امنیتی نیز گفت سه تن از نیروهای محافظ نخست وزیر، در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز زخمی شدند. این منبع به خبرگزاری شفق گفت الکاظمی در لحظه انفجار در محل اقامت خود حضور داشته است. این انفجار تلفات جانی در پی نداشت. منبع مذکور گفت که بر اساس اطلاعات اولیه، الکاظمی آسیب ندیده است. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر در نخستین اظهاراتش پس از تلاش نافرجام برای ترور وی در جریان بمباران اقامتگاهش در منطقه سبز بغداد، خواستار آرامش و خویشتنداری شد. همزمان وزارت امور خارجه آمریکا این حمله را محکوم کرد. الکاظمی در توییتی نوشت: من همواره همراه پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. «موشک‌های نیرنگ» مومنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیروهای امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌کند. وی افزود: به لطف خدا در میان مردمم هستم و حالم خوب است و به خاطر عراق، همگان را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنم.

کمیسیون انتخابات عراق روز ۲۵ مهر پس از پایان شمارش صندوق‌های باقی‌مانده و بازشماری آرای تعدادی از حوزه‌های انتخابی، نتایج کامل این انتخابات را با ذکر تعداد کرسی‌های هریک از ائتلاف‌ها اعلام کرد که جریان صدر با ۷۳ کرسی تبدیل به جریان اصلی برای رایزنی درباره انتخاب نخست وزیر جدید شده است.