در ادامه تماس‌ها میان ایران و امارات عربی متحده، یک مقام ارشد امارات در اظهاراتی گفت ابوظبی گام‌‌هایی برای کاهش تنش با ایران برداشته است. پیش‌تر و در روز پنج‌شنبه هفته گذشته وزرای خارجه دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره روابط دوجانبه رایزنی کردند و متقابلا از یکدیگر برای سفر به تهران و ابوظبی دعوت به عمل آوردند. روابط ایران و امارات از سال ۲۰۱۹ وارد فاز تنش‌‌زدایی شده است.

در تازه‌ترین تحول؛ مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات مدعی شده ابوظبی گام‌‌هایی برای کاهش تنش‌‌ها با ایران برداشته است. انور قرقاش که در «نشست راهبردی ابوظبی» سخنرانی می‌کرد مدعی شد اقدامات امارات در جهت اعتمادسازی و اجتناب از درگیری با ایران بوده است. انور قرقاش در ادامه ادعاهای خود گفت: «ما کماکان درباره دخالت ایران در عراق، سوریه و یمن نگرانی‌‌های جدی داریم و گام‌‌هایی برای تنش‌‌زدایی برداشته‌‌ایم. ما هیچ نفعی در درگیری نداریم چون منطقه بهای آن را در دهه‌های پیش رو پرداخت خواهد کرد.»

انور قرقاش اضافه کرد: «ما می‌توانیم به یکدیگر اعتماد ایجاد کرده و به سمت یک وضعیت پایدارتر حرکت کنیم. برای ایران بهتر خواهد بود با همسایگانش همکاری داشته باشد.» انور قرقاش افزود: «درگیری، مسیر سازنده‌‌ای نیست و در عوض، دیپلماسی و تعامل بهترین گام رو به جلو است. ما سخت در تلاشیم با همه کشورها، حتی کشورهایی که با آنها اختلاف داریم پل بزنیم.» او گفت: «ترجیح دادن دیپلماسی و تعامل به تقابل در توافقات ابراهیم و تعامل‌‌های متعاقب ما با اسرائیل هم مشهود است.» امارات شهریور ماه سال جاری انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌‌جمهور ایران را تبریک گفته بود. در پی ارسال این پیام، «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس این کشور پیامی از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دریافت کرد. رئیس‌‌جمهور ایران در پیام مذکور ابراز امیدواری کرده بود که روابط دوجانبه میان دو کشور با توجه به ظرفیت‌‌های عظیمی که ایران و امارات از آن برخوردارند به‌‌ویژه در زمینه اقتصادی توسعه پیدا کند. در همان زمان، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات و حاکم دبی نیز پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس بغداد گفته بود: «امروز در حاشیه نشست همکاری بغداد، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران دیدار کردم. برای وی در مسوولیت جدیدش در توسعه روابط مثبت با کشورهای همجوار و تقویت روابط بر اساس حکمت و منافع ملت‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنم. درود همیشگی بر ملت دوست و همسایه ایران.» هفته گذشته نیز وزرای خارجه ایران و امارات تلفنی گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان و عبدالله بن زاید پنج‌شنبه ۲۰ آبان در گفت‌وگوی خود متقابلا از یکدیگر برای سفر به تهران و ابوظبی دعوت به عمل آوردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو درباره پیگیری روند رو به رشد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات در تبادلات تجاری دو کشور اظهار کرد: مشکلات موجود از طریق کارشناسان دو کشور در حال بررسی است و تلاش برای رفع مشکلات ایجاد شده جریان دارد. گفتنی است وزیر خارجه امارات ۲۴ ساعت قبل از این تماس تلفنی در اتفاقی قابل‌‌ توجه و پس از یک دهه تنش با سوریه به دمشق سفر کرده بود و با بشار‌‌اسد رئیس‌‌جمهوری سوریه دیدار کرد. ابوظبی در سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار گشود.  همچنین محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی قرار است پس از یک دهه به ترکیه سفر و با اردوغان دیدار کند. رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه ۲۴ آبان از سفر احتمالی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به آنکارا خبر دادند و نوشتند یکی از موضوعات مهم اقتصادی مطرح در این دیدار گشایش مسیر تجاری میان امارات و ترکیه با عبور از خاک ایران است. رسانه‌های مزبور از جمله صفحه ترکی روزنامه ایندیپندنت نوشتند: مبادلات کالا هم‌اکنون از بندر شارجه امارات تا سواحل ترکیه با عبور از کانال سوئز ۲۰ روز به درازا می‌انجامد اما با گشایش این گذرگاه، مبادلات کالا میان دو کشور با عبور از خاک ایران ۶ تا ۸ روز به طول خواهد انجامید و بدین‌ترتیب امارات برای مبادلات تجاری خود با ترکیه، ایران را جایگزین کانال سوئز خواهد کرد.