از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان در عصر روز چهارشنبه در توییتی گفت: «‌اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافته است.»

  ماجرا چه بود؟

در همین خصوص خبرنگار سایت افغانستان مطلع شد که تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کرده‌‌اند و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری به‌طور کامل پایان یافته است. بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، این تجاوز مرزی، در محدوده‌‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌‌اند و «گروهک‌‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر» همچنان در آن فعال هستند. محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان هم در اظهاراتی با آرام خواندن اوضاع گفت: «درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده و آسیبی به پاسگاه‌های مرزی و مرزبانان وارد نشده است.»

  نگاهی دیگر به درگیری در مرزهای شرقی

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم در توصیف این ماجرا نوشته است: «‌ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار کشیده می‌شود؛ در حال حاضر برخی از کشاورزان ایران از این دیوارها عبور می‌کنند ولی باید توجه داشت که همچنان در داخل مرزهای ایران حضور دارند؛ اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.» بر اساس این گزارش، پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مساله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود. گفته می‌شود این درگیری‌‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

  تصرف پاسگاه‌ها کذب است

یک مقام مطلع در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم تاکید کرد اخبار حاشیه‌‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به‌طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.

  طالبان: سوءتفاهم بوده است

متعاقبا دولت طالبان طی بیانیه‌‌ای با تایید اینکه عصر چهارشنبه در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای ایرانی و افغان درگیری رخ داده است، تاکید کرد این حادثه ناشی از یک سوءتفاهم بوده و اکنون با تفاهم دو طرف وضعیت تحت کنترل در آمده است. در ادامه این بیانیه طالبان اعلام کرده دستورات لازم  را برای جلوگیری از تکرار چنین سوءتفاهماتی به نیروهای تحت امر خود داده‌‌اند.