بر‌خلاف اسرائیل که اطمینان دارد ایرانی‌‌‌ها به صورت مخفیانه، در حال توسعه برنامه هسته‌‌‌ای خود هستند، آمریکا همچنان معتقد است  ایران از زمان تعلیق برنامه نظامی‌اش در سال ۲۰۰۳ میلادی، تولید بمب هسته ای را کنار گذاشته است. واشنگتن و تل آویو نه فقط در خصوص روش های مورد نیاز برای مهار ایران بلکه در مورد فوریت اجرای آنها نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

ایران دارای زرادخانه موشکی مهمی است که موشک‌های بالستیک و کروز را شامل می شود و قادر است، ضربه جدی به هر یک از پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه و اسرائیل وارد کند. افزون بر آن، جنبش حزب‌الله در لبنان دارای زرادخانه‌ای شامل ۱۰۰ هزار گلوله و موشک هدایت نشده است. از این رو، تمامی پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و سوریه در معرض تهدید قرار دارند.

حمله نظامی اسرائیل علیه ایران نتیجه معکوسی را به همراه خواهد داشت. پس از آن، هیچ چیزی نمی‌تواند، مانع ایران در ساخت سلاح هسته‌ای شود. جو بایدن واقف است که پس از هیروشیما و ناکازاکی، استفاده واشنگتن یا رضایت دادن استفاده اسرائیل از تسلیحات هسته ای در جنگ با ایران، روند استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در کل جهان تغییر خواهد داد و بدون تردید، انتقادهای بین‌المللی را علیه آمریکا به همراه خواهد داشت.

اگرچه، آمریکا از پیشنهادهای اسرائیل در خصوص انجام اقدامات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، اما در رسانه‌های گروهی اسرائیلی به این موضوع اشاره دارند که ظاهرا جو بایدن دستور بازنگری اقدام نظامی را به پنتاگون در خصوص حمله علیه ایران و در صورت شکست راه دیپلماتیک داده است.

تحلیلگران اسرائیلی چنین نتیجه گیری می‌کنند که هدف از برداشتن چنین گامی، نشان دادن لبریز شدن صبر واشنگتن به تهران است. در این میان، نمی‌توان این موضوع را رد کرد که چنین نشت رسانه‌ای به وضوح، در راستای آرام کردن طرف اسرائیلی است، زیرا اسرائیل همچنان معتقد است که آمریکایی ها برای ممانعت از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایرانی‌ها دست به هیچ کاری نخواهند زد.

منبع: ای نیوز (روسیه) /  نویسنده: ولادیمیر دانیلوف