با ادامه بارندگی و سیل در استان‌های جنوبی کشور، شمار تلفات سیل اخیر در جنوب کشور به ۸نفر رسید. روز دوشنبه شمار قربانیان سیل سه نفر اعلام شده بود، اما روز گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش جان‌باختگان سیل در استان‌های جنوبی کشور به ۸ تن خبر داد. .

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین گفت که دو تن نیز مفقود شده‌اند.  سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص تعداد مصدومان ناشی از سیل نیز گفت: تا به حال ۱۴ نفر نیز در همین رابطه دچار مصدومیت شدند. به گفته وی این آمار مربوط به استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان است. براساس گزارش‌ها ۵نفر از این جان‌باختگان مربوط به استان فارس هستند.  همزمان روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، محرابیان، وزیر نیرو را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور مامور کرد تا ضمن بازدید از مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گزارشی را از آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم در این استان‌ها ارائه کند. به گزارش «ایسنا»، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز به نمایندگی از وی در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، آخرین اقدامات و تدابیر صورت گرفته برای رسیدگی به وضع سیل‌زدگان را جویا شد و بر امدادرسانی سریع به سیل‌زدگان و انجام اقدامات جهادی با همکاری گروه‌های مختلف برای رفع آبگرفتگی و لایروبی معابر و منازل مسکونی و تامین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان تاکید کرد.  در این تماس‌ها مقرر شد استانداران خسارات وارده به مناطق مسکونی و باغات را برآورد کنند تا در جلسه آینده هیات دولت در خصوص نحوه جبران خسارت تصمیم‌گیری شود.  محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی مجلس خواستار ورود دستگاه‌های اجرایی شد. به گزارش «ایسنا» قالیباف تاکید کرد: شرایط خوب نیست و باید به وضعیت مردم آسیب‌دیده رسیدگی شود.

 تشریح وضعیت مناطق سیل‌زده

سیل و آبگرفتگی در استان‌های جنوبی کشور از چند روز گذشته آغاز شده است. به دنبال بارندگی شدید شهرها و مناطقی از جمله در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان درگیر سیل و آبگرفتگی شدند. آن‌طور که جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرده است بیشترین بارندگی طی ٢۴ ساعت گذشته در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده است.  به جز این استان‌ها، مناطقی از خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز این روزها درگیر آبگرفتگی و سیلاب شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع در مناطقی از سیستان و بلوچستان وخیم‌تر است، به‌طوری‌که آب به ۸۰ درصد خانه‌های کنارک نفوذ کرده و این خانه‌ها فعلا قابل سکونت نیستند.  همزمان روز گذشته، دبیر‌کل جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان در مورد استان‌های درگیر در سیل گفت: از ۶ روز گذشته همچنان امداد‌رسانی به هموطنان گرفتار در حوادث جوی به ویژه سیل وجود دارد، به‌طور کلی استان‌هایی که به‌شدت درگیر سیل است ۴ استان هستند.  محمد‌حسن قوسیان‌مقدم ادامه داد: اما به‌طور کلی عمده امداد‌رسانی‌ها در حال حاضر در ۶ تا ۷ استان که در این مساله درگیر هستند انجام می‌شود، از این رو استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس و جنوب سیستان و بلوچستان درگیری شدید دارند اگرچه در بوشهر و خراسان جنوبی نیز این اقدامات در حال اجرا است. وی گفت: در استان فارس ۱۹ شهر دچار آبگرفتگی و سیل بوده که عمده مشکلات در منطقه لارستان است.  به گفته قوسیان‌مقدم در استان هرمزگان نیز بندرعباس درگیر است که در‌گیری آن بیشتر بحث دریا و ساحل دریا بوده است و عمده شهر درگیر در این منطقه میناب است و سد آن، چون در زمان سرریز باز می‌شده است، به همین دلیل چند روستا دچار آبگرفتگی شده است.  قوسیان‌مقدم گفت: در استان سیستان و بلوچستان نیز چابهار و کنارک درگیر هستند که کنارک اوضاع نامناسبی دارد و آب‌گرفتگی‌ها شدید است. در استان کرمان نیز سه شهر قلعه گنج، منوجان و رودبار جنوب درگیری‌های بیشتری به واسطه شدت بارش‌ها دارند. وی همچنین وضعیت شادگان در استان خوزستان، خراسان جنوبی و منطقه نهبندان را نامطلوب توصیف کرد. در همین حال روز گذشته ۵ روستا در میناب استان هرمزگان تخلیه اضطراری شد.