مکرون خواستار تسریع در مذاکرات وین شد

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران حق دارد به آمریکا بی‌‌اعتماد باشد چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است. امانوئل مکرون همچنین تجاوزات نظامی به مردم یمن به‌ویژه حملات اخیر را محکوم کرد. تحولات منطقه از جمله اوضاع لبنان از دیگر محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و فرانسه بود.

طبق اعلام ریاست‌جمهوری فرانسه، رئیس‌‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، بر لزوم تسریع در روند مذاکرات وین برای دستیابی به پیشرفت ملموس تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: رئیس‌‌جمهور بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌‌پذیر و ضروری بودن راه‌‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت هرگونه توافق مستلزم تعهد روشن و کافی از سوی همه طرف‌‌ها است. در این بیانیه آمده است: چند ماه پس از از سرگیری مذاکرات در وین، (مکرون) بر لزوم تسریع برای دستیابی سریع به پیشرفت ملموس در این زمینه تاکید کرد. طبق آن‌چه این بیانیه اشعار می‌دارد، او در یک تبادل‌‌نظر طولانی با همتای ایرانی خود خواستار رویکرد سازنده و بازگشت به اجرای کامل تعهدات از سوی ایران شد.بر اساس اعلام ریاست‌جمهوری فرانسه، رئیس‌‌جمهور این کشور همچنین در تماس مذکور، خواستار آزادی فوری «فریبا عادلخواه» ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران شد و همچنین درباره وضعیت «بنجامین بریر» تبعه فرانسوی زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.پیش‌‌تر، «سعید خطیب‌‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره انتقال مجدد فریبا عادلخواه به زندان و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص گفته بود: مقامات فرانسوی باید توجه کنند که با اظهاراتشان در روندهای قضایی جمهوری اسلامی ایران دخالت نکنند. جمهوری اسلامی ایران حاکمیتی نیست که مداخلات کشورهای دیگر را در مسیر حاکمیتی خود بپذیرد. این گفت‌وگو یک روز بعد از اعلام تنفس در دور هشتم مذاکرات وین انجام شد.

عصر جمعه هشتم بهمن ماه و در حالی که مذاکرات دور هشتم برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در جریان بود، اعلام شد که براساس تفاهم صورت گرفته بین هیات‌‌های مذاکره‌‌‌کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در وین، این دور به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت و هیات‌‌های مذاکره‌‌‌کننده روز شنبه نهم بهمن برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌‌ها بازمی‌گردند.در همین خصوص یک منبع آگاه گفت با توجه به اهمیت موضوعات باقی‌مانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیات‌‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این منبع با بیان اینکه روند گفت‌وگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار کرد: اگر طرف‌‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌‌تر به سمت توافق وجود دارد.نگارش متن توافق احیای برجام در این مدت در دستور کار بوده است و موضوعات مختلف از جمله لغو تحریم‌ها، تضمین عدم خروج یک عضو از برجام، راستی‌آزمایی و اطمینان ایران از اجرای دقیق، موثر و مستمر لغو تحریم‌ها به ویژه از سوی آمریکا و اروپا و اقدامات متقابل هسته‌‌ای ایران به نحو قابل قبولی که هم ایران و هم طرف‌‌های دیگر رضایت نسبی داشتند، پیش رفته و اختلافات زیادی از میان برداشته شده است. با این حال برخی مسائل به نظر نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح بالا و رایزنی هیات‌‌‌‌ها با پایتخت‌‌‌‌هایشان است.

خشم پمپئو از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

همزمان با این تحول، وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود بازگشت واشنگتن به برجام را فاجعه‌بار توصیف کرد. به گزارش «ایسنا»، مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گیری سه عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا که به‌طور غیرمستقیم در گفت‌وگوهای برجامی در وین حضور دارند، اظهار کرد: من دلیل جدا شدن این افراد را نمی‌دانم اما امیدوارم دلیل این کار آنها عدم تحمل مماشات باشد؛ همان‌طور که من نیز نمی‌توانم این مماشات را تحمل کنم اما به نظر می‌آید که اکنون قصد داریم این کار را انجام دهیم.

پمپئو که به نظر می‌رسد از مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار خشمگین و ناراضی است، مدعی شد: قرار است میلیاردها دلار به ایران بدهیم، پولی که علیه دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل هزینه می‌شود و در نهایت آمریکا را به خطر می‌اندازد. پمپئو در ادامه ادعاهای واهی و تکراری خود گفت: واقعا یک فاجعه خواهد بود، فاجعه‌بار است که بخواهیم به توافقی برگردیم که باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرد. وزیر امورخارجه دولت دونالد ترامپ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «مخالفان توافق هسته‌‌ای با ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا جدا شده‌اند و این خبر خوبی برای واشنگتن نیست، زیرا نمی‌توان جلوی هسته‌ای شدن ایران را گرفت»، مدعی شد: این، خبر خوبی نیست. ظاهرا این دولت (بایدن) به جای درک این حقیقت که ایران با منابع مالی زیاد کشور بسیار خطرناکی است، در حال گام برداشتن در مسیر احیای توافقی شکست‌خورده است.