پیام رئیس‌جمهورایران برای امنیت بازار گاز عكس: president.ir

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی افزود: هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حقِ حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود خصوصا گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود.  رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما به عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادر‌کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گازطبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.  رئیسی خاطرنشان کرد: اجلاس ششم، نخستین نشست سران پس از شروع پاندمی کووید-۱۹ است و شعار آن یعنی «گاز طبیعی: شکل‌دهنده آینده انرژی» خود پیام سازنده و مثبتی به جامعه دارد؛ مبنی بر اینکه در شرایط موجود بازارهای انرژی و در مسیر دشوار جهان در بازیابی اقتصادی پس از کرونا، گاز طبیعی یک عامل کمک‌کننده خواهد بود.  رئیس‌جمهور اظهار کرد: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنی قابل استحصال، برای دهه‌های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطی خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد.  رئیسی تصریح کرد: روند رو به رشدِ برقی‌شدن در دهه‌های پیش رو و نقش گاز طبیعی به عنوان مهم‌ترین نهاده تولید برق، این چشم‌انداز را تقویت می‌کند. از این منظر، رویکرد ما به عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.

ظرفیت ایران برای تامین امنیت عرضه انرژی

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در فضای تعاملی بین کشورهای صادرکننده گاز، منافع انفرادی هر یک از کشورهای عضو می‌تواند در قالب یک استراتژی جمعی مبتنی بر همکاری‌های جمعی تامین شود. سرمایه اصلی این مجمع، تجارب و دانش فنی موجود در کشورهای عضو است که با کمک و تشریک مساعی اعضا می‌تواند در خدمت منافع عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی و اقتصادِ جهانی قرار گیرد.  وی افزود: در این چارچوب، ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان، از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید، انتقال و صادرات گاز طبیعی و مشارکت بیشتر در تامین امنیت عرضه انرژی جهانی برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توانسته است با اتکا به توانمندی‌های نیروهای متخصص و متعهد و با بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی و دانش فنی بومی، تولید گاز طبیعی را افزایش داده و پروژه‌های بزرگ و ارزشمندی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز اجرا کند.

راهبرد منطقه‌ای ایران در مورد گاز طبیعی

رئیسی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران، با اتکا به ذخایر عظیم گازطبیعی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و سایر کشورها، نقشی متناسب با این حجم از ذخایر، در بازار جهانی گاز ایفا کند. گام‌های اولیه این راهبرد با قرارداد سوآپ گازی سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان در نوامبر ۲۰۲۱ برداشته شد. ما آمادگی داریم این‌گونه مدل‌های همکاری و مشارکت را به صورت حداکثری توسعه دهیم.

همچنین، ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای عضو مجمع، در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گازطبیعی و نیز تجارت آن ایجاد کرده است؛ به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان کشورهای عضو مجمع می‌توانند در قالب مدل‌های جدید مشارکت، در این زمینه‌ها نمونه‌های موفقی را خلق کنند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌کند ضمن تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری و انتقال گاز و فناوری‌های مرتبط، همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری مشترک در بخش صنعت گاز آغاز کنند.  رئیسی گفت: راهبرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این سوختِ پاک است و با توجه به شبکه توزیع گسترده گاز طبیعی در ایران و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در منطقه، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به مسیری امن برای ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.