ازسوی دیگر هرچند برخی خبرها حاکی از لزوم ثبت پلاک مسافران نوروزی در سامانه ایران من برای سفر بود، روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: برای سفرهای نوروزی به ثبت‌‌نام در هیچ سامانه‌‌ای نیاز نیست.

عباس شیراوژن در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: اصلا این‌طور نیست که قرار باشد مردم برای سفر، در سامانه یا سایتی ثبت‌‌نام کنند و نیازی به ثبت‌‌نام مردم وجود ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد: مردم واکسیناسیون‌‌شان را سر موعد و زمان تعیین شده انجام دهند. درباره سفرها نیز به‌طور سیستمی کد ملی که به پلاک خودرو متصل است، از طریق دوربین‌‌ها استعلام می‌شود. اگر افراد واکسیناسیون‌‌شان را انجام داده باشند، هیچ مشکلی برای تردد ندارند. به این صورت که افراد یا دز سوم‌‌شان را تزریق کرده باشند یا از تزریق دز دوم‌‌شان بیش از سه ماه یا ۱۰۰ روز نگذشته باشد و فاصله تزریق دز دوم کمتر از ۱۰۰ روز با زمان انجام تردد و سفر باشد. شیراوژن ادامه داد: در عین حال امروز امکان دیگری هم فراهم شد که البته باید قطعی و ابلاغ شود، مبنی بر اینکه اگر افراد تست منفی PCR هم طی ۷۲ ساعت قبل از انجام سفر داشتند، ‌‌مشکلی برای تردد نداشته باشند.

شیراوژن گفت: بنابراین افراد یا باید سه دز واکسن تزریق کرده باشند یا اینکه فاصله زمانی تزریق دز دوم‌‌شان با زمان مسافرت، کمتر از سه ماه یا ۱۰۰ روز باشد. وی تاکید کرد: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر اجرای مصوبات قبلی درباره ضرورت تزریق سه دز واکسن برای سفرهای نوروزی و اردوهای راهیان نور تاکید شد.

چگونگی بررسی اطلاعات مالکان خودرو

همزمان حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی کرونا با اشاره به اینکه اطلاعات افراد واکسن‌زده و همچنین افرادی که پلاک خودرو به نام آنها وجود دارد میان وزارت کشور و پلیس راهور تبادل خواهد شد و فردی که واکسن نزده و پلاک خودرو به نام وی ثبت شده در صورت سفر جریمه خواهد شد، گفت: شهروندان نیازی به ثبت نام در سامانه ندارند.

قاسمی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: مقرر است افرادی که واکسن نزده‌اند و خودرو به نام آنها و با کد ملی آنها به ثبت رسیده در ایام نوروز تردد نداشته باشند و در صورت تردد برای آنها جریمه اعمال خواهد شد. وی افزود: اطلاعات افرادی که تزریق واکسن را انجام نداده‌اند در اختیار ما است و اطلاعات افرادی که به نام آنها و با کد ملی آنها پلاک خودرو به نامشان وجود دارد در اختیار پلیس راهور است. بر همین اساس این تبادل اطلاعات میان وزارت کشور و پلیس راهور انجام خواهد شد و از طریق دوربین‌ها این کنترل انجام می‌شود. لذا افرادی که خودرو به نامشان است و واکسن تزریق نکرده‌اند در صورت تردد برای آنها جریمه اعمال خواهد شد.

این اظهارات درحالی است که پیش از این علیرضا زالی، فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران «از الزام ثبت پلاک مسافران نوروزی در سامانه ایران من» خبر داده بود.

اشکالات شروط سفرهای نوروزی

تعیین شرط برای سفرهای نوروزی درشرایطی است که طی دوسال گذشته سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع بود. با این حال شروط اعلام شده برای سفرهای نوروزی با کاستی‌های زیادی روبه‌رو است. یکی ازایرادهای این شروط عدم امکان بررسی تزریق واکسن سرنشینان خودرو غیر از راننده است. محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز روز گذشته درگفت‌وگو با «ایسنا»، دراین خصوص گفت: در سیستم پلیس راهور و دوربین‌‌ها سیستمی وجود ندارد که بتواند سایر سرنشینان خودرو را بررسی کند مگر اینکه پلیس به شکل امتحانی برخی خودروها را در ورودی شهرها کنترل کند که این موضوع در دستور کارشان قرار دارد. همچنین اگرچه قرار بود تنها شرط سفر تزریق سه دز واکسن باشد اما با سخنان رئیس ستاد مقابله با کرونا مبنی بر اینکه اگر افراد تست منفی PCR هم طی ۷۲ ساعت قبل از انجام سفر داشتند، ‌‌مشکلی برای تردد نخواهند داشت، به نظر می‌رسد ستاد از شروط سفرهای نوروزی خودکوتاه آمده است.

رئیس‌جمهور شرکت درجشن‌ها را مجاز  اعلام کرد

دراین میان روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به روال هر سال در ایام و اعیاد پیش‌‌رو اجتماعات و گردهمایی‌‌هایی داریم که با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی کرونا با برگزاری این مراسم‌‌ها با رعایت اصول و فاصله بهداشتی و زدن ماسک مخالفتی ندارد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور با بیان اینکه اولویت برای مسافرت و نیز حضور افراد در کاروان‌‌های راهیان نور نیز تزریق سه دز واکسن است، افزود: البته برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر کسی دز سوم واکسن را تزریق نکرد نیز می‌تواند با ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا از خدمات اجتماعی استفاده کرده یا در گردهمایی‌‌ها حضور یابد و به سفر برود.

کاهش شهرهای قرمز

همزمان آخرین گزارش وزارت بهداشت، ازکاهش شهرهای قرمز کرونایی و قرارگرفتن سه شهر در وضعیت آبی حکایت می‌کند. براین اساس اعلام وزارت بهداشت، با فروکش کردن نسبی موج ششم کرونا با اُمیکرون، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۸۴ شهر در هفته گذشته به ۱۴۸ شهر کاهش یافت.

به این ترتیب در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان چابهار، نیکشهر و کنارک دراستان سیستان و بلوچستان در وضعیت آبی قرار دارند.

افزایش مرگ و میر کرونایی در ۱۹ استان

همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند.۱۵۴  نفر دیگر نیز درهمین بازه زمانی براثر ابتلا به کرونا جان باختند. درهمین حال سه هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. دراین بین هرچند میزان مرگ‌های کرونایی به زیر ۲۰نفرکاهش یافته است اما بنا برگزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، مرگ و میر کرونایی در ۱۹ استان از جمله تهران، کرمان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در هفته ۱۰۶ همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. همچنین این گزارش از روند نزولی بستری‌‌های کرونا در عمده استان‌ها خبر می‌دهد. ازسوی دیگر یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش‌بینی کرد اگر روند کاهش فوتی‌‌های روزانه ادامه داشته باشد در این هفته فوتی‌‌های روزانه کرونا دو‌رقمی می‌شود. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار فوتی‌‌ها تا ۱۰ روز آینده با شتاب بیشتری در تهران تنزل پیدا می‌کند.

وضعیت کرونا درتهران

همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا در کشور، روز گذشته محسن منصوری استاندار تهران با تاکید بر لزوم ترغیب و تشویق شهروندان برای تزریق دز دوم و سوم واکسن از سیر نزولی آمارهای کرونایی در استان تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا»‌‌، استاندار تهران با تاکید بر اینکه استان تهران به لحاظ تزریق واکسن جزو استان‌های نخست کشور است، افزود: در جلسه ستاد مدیریت کرونا نیز اعلام شده که تزریق دز نخست ۹۴ درصد، تزریق دز دوم ۸۶ درصد و تزریق دز سوم حدود ۴۰ درصد در استان تهران انجام شده است. منصوری تاکید کرد: باید تزریق دز سوم شهروندان به حدود ۸۰ درصد برسد. منصوری تاکید کرد: امروز در استان تهران به غیر از شهرستان فیروزکوه که در وضعیت قرمز قرار دارد سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند. به این‌ترتیب متوسط استان در شرایط نارنجی قرار گرفته است. استاندار تهران همچنین گفت: از پیک ششم کرونا عبور کرده‌‌ایم.

مجموع واکسن‌‌های تزریق شده

درهمین ارتباط تاکنون ۶۳ میلیون و ۷۷ هزار و ۵۳۱ نفر دز اول، ۵۵ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۰۸ نفر دز دوم و ۲۳ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۹۴۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌‌اند. مجموع واکسن‌‌های تزریق شده در کشورنیز به ۱۴۲ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۱۸۰ دز رسیده است.