در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به درخواست جدید مسکو از واشنگتن برای ارائه تضمین کتبی درخصوص حفظ حقوق روسیه در همکاری‌‌‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ایران در رابطه با برجام واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، جن‌ساکی گفت که تحریم‌های جدید علیه روسیه نباید تاثیری بر توافق احتمالی جدید با ایران داشته باشد. وی تصریح کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا افزود: ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام به تعامل با روسیه ادامه می‌‌‌دهیم. وی در ادامه با تکیه بر ادعاهای واهی مقامات آمریکایی درباره ماهیت برنامه هسته‌‌‌ای ایران گفت که روسیه دارای منافع مشترک برای اطمینان از عدم‌دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای است.  سخنگوی کاخ سفید همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره  موضع آمریکا در مقابل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تحریمی آمریکا پرسید، گفت که نزدیک هستیم و پیشرفت به دست می‌آوریم اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شوند و نمی‌خواهم از اینجا مذاکره کنم. همزمان یک سناتور جمهوری‌خواه نیز گفت که آمریکا به دلیل نقش مسکو در مذاکرات با ایران نفت روسیه را تحریم نمی‌‌کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری -تحلیلی بریت‌‌بارت، مارکو روبیو نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واشنگتن نفت روسیه را تحریم نمی‌‌کند؟ گفت: چون دولت بایدن برای میانجی‌گری با ایران به روسیه تکیه کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: من فکر می‌‌کنم که دولت (آمریکا) همچنان در تلاش است تا بفهمد چنین کاری خوب است، یا نه. اینکه ما چگونه نفت روسیه را بدون افزایش قیمت گاز برای آمریکایی‌‌ها تحریم کنیم. روبیو با بیان اینکه «دلیل دیگر این است که حصول توافق با ایران به معنی رفع تحریم‌ها و در نتیجه ورود نفت این کشور به بازارهای جهانی است» مدعی شد: از نظر من، چیزی که باید به آن توجه داشت این است که اکنون روسیه برای به تعویق انداختن توافق در وین دارای انگیزه اقتصادی است. آنها در حال حاضر نفت خود را به دلیل وجود مشکلات در پرداخت پول با تخفیف می‌‌فروشند. بنابراین، آخرین چیزی که می‌‌خواهند این است که قیمت نفت کاهش یابد زیرا در صورت حصول توافق یک تامین‌‌کننده جدید نفت وارد بازار خواهد شد. واکنش مقامات آمریکا به درخواست برجامی روسیه در شرایطی است که پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه ۵ مارس (۱۴ اسفند) گفت: «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌‌‌کند.» لاوروف در یک نشست خبری گفت: «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌‌‌‌‌‌های کتبی خواسته‌‌‌‌‌‌ایم تا تحریم‌ها بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌‌‌‌‌‌های فنی-نظامی با ایران تاثیر نگذارد.» او علاوه بر این گفت: هنوز موضوعات متعددی وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواستار شفافیت بیشتر آنها هستند و اینها از نظر ما خواسته‌‌‌های منصفانه‌‌‌‌‌‌ای هستند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، طبق توافق هسته‌‌‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌‌‌ای، به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌‌‌ای غیرنظامی‌‌‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌‌‌ها نخواهند داشت.  او علاوه بر این گفت: هنوز موضوعات متعددی وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواستار شفافیت بیشتر آنها هستند و اینها از نظر ما خواسته‌‌‌های منصفانه‌‌‌ای هستند. اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که قدرت‌‌‌های جهانی در عین کشمکش‌‌‌ها با روسیه بر سر حمله‌‌‌ به اوکراین، در طرف دیگر میز مذاکره با ایران قرار دارند تا با برطرف کردن موانع هسته‌‌‌ای و تحریمی، توافق هسته‌‌‌ای را که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، احیا کنند. وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین، اخیرا برخی اشخاص و بانک‌های این کشور را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

بلافاصله پس از این اظهارات وزیر خارجه روسیه، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از خبرنگار خود مدعی شد که یک مقام ارشد ایرانی روز شنبه گفته است که درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری مسکو با تهران لطمه نزند، برای مذاکرات احیای برجام «سازنده» نیست. به گزارش رویترز، این مقام ایرانی گفت: روس‌‌‌ها از دو روز پیش این خواسته را روی میز (در مذاکرات وین) گذاشته بودند. این درک وجود دارد که روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین می‌‌‌خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تامین کند. این اقدام برای مذاکرات هسته‌‌‌ای وین سازنده نیست. همزمان یک دیپلمات ارشد غربی نیز به وال‌استریت ژورنال گفت احتمال دارد تقاضای لحظه آخری روسیه احیای برجام را در زمان درست غیرممکن کند.

با این حال این خبر رویترز به سرعت تکذیب شد و «ایرنا» در گزارشی نوشت که بررسی‌ها از مقامات مرتبط با پرونده هسته‌‌‌ای در تهران نشان می‌دهد که هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌‌‌ای و آگاه در این زمینه، چنین گفت‌‌‌وگویی با رویترز صورت نداده و این خبرگزاری انگلیسی بار دیگر خبرسازی کرده است. همزمان یک منبع در تیم مذاکره‌‌‌کننده به خبرگزاری تسنیم هم گفت: هیچ مقام رسمی نه از تهران و نه از وین درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهارنظری نکرده و نقل‌‌‌قول منتشرشده توسط رویترز ساختگی است و معتبر نیست. ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر دریافت تضمین از آمریکا تاکید کرد: نکته‌ای که اخیرا طرف روس مطرح کرده مطالبه‌ای است که روسیه از آمریکا دارد و ایران در این زمینه درخواستی مطرح نکرده و در حقیقت موضوعی است که باید روسیه و آمریکا بین خودشان حل وفصل کنند، چرا که مرتبط با مناسبات دو‌جانبه‌ای است که امروز بین این دو کشور در اوکراین در جریان است.

گفت‌‌‌وگوی پوتین و بنت درباره مذاکرات

همزمان با این تحولات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور روسیه درباره مذاکرات وین گفت‌‌‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که صبح دیروز (یکشنبه‌‌‌) به مسکو سفر کرده است با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین دیدار کرد.

به گفته یک منبع آگاه، دو طرف در این دیدار که نزدیک به سه ساعت به ‌‌‌طول انجامید درباره حمله روسیه به اوکراین و همچنین رایزنی‌‌‌ها درباره بازگشت واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای این توافق بحث و تبادل نظر کردند. این منبع آگاه همچنین گفت که بنت در صحبت‌‌‌های خود مخالفتش با بازگشت آمریکا به برجام را مورد تاکید قرار داده است.