تعویق سن بازنشستگی معلمان تا ۶۵ سال

در یک تصمیم بودجه‌ای دیگر، نمایندگان مجلس وزارت آموزش‌وپرورش را مجاز کردند که بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیندازد.

معافیت مشمولان دارای دو فرزند

با تصویب بند دیگری از تبصره ۱۰ بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مقرر کردند که مشمولان متاهل بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند کارت معافیت سربازی دریافت کنند. ‌ طبق این مصوبه، با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیر غایب متاهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می‌شوند.  در دو مصوبه بودجه‌ای دیگر، نمایندگان دولت را مکلف کردند در سال ۱۴۰۱ پرداخت ردیف‌های بنیه دفاعی را پس از پرداخت حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته در اولویت قرار دهد و همچنین برای تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی نیروهای مسلح سازوکار تعیین کردند.

تعیین نرخ خرید برق از نیروگاه بوشهر

 مصوبه دیگر مجلس چگونگی خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بود که نمایندگان این نرخ را هزینه تمام شده و حسابرسی شده با احتساب هزینه سوخت نیروگاه بوشهر اعلام کردند.  این موضوع در بندهای (د) و (هـ) تبصره ۱۵ بودجه آمده بود. همچنین مقرر شد کنتور‌های هوشمند برای واحد‌های جدید‌الاحداث نصب و هزینه آن به صورت اقساطی از مشترکین دریافت شود. مجلس اجازه داد تا سقف پنج درصد از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ‌سازی توسط سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در قالب عقد قرارداد به این سازمان پرداخت شود.

تعیین منبع ساخت خوابگاه‌های متاهلی

در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ نمایندگان منابعی برای ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویی با اولویت متاهلین در سال ۱۴۰۱ و همچنین ۱۰ درصد از درآمد و ۱۰ درصد از بودجه اختصاصی دانشگاه‌ها را برای تکمیل و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی در سال ۱۴۰۱ تخصیص دادند. در ادامه بررسی‌های بودجه‌ای نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر شد که منابعی برای تامین رایگان کتب درسی در مناطق محروم در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود.  شرکت‌های دولتی نیز مکلف شدند که (یک درصد) از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را صرف احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه و توسعه عدالت آموزشی، تامین سرانه آموزش‌وپرورش و پرداخت مطالبه فرهنگیان کند. در مصوبه‌ای دیگر، نمایندگان برای چگونگی صرف مبلغ هزینه امور پژوهشی شرکت‌های دولتی شرایطی را در نظر گرفتند.

تقسیم درآمد تبلیغات مسابقات ورزشی

با استناد به مصوبه مجلس، مقرر شد که درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بین صداوسیما و وزارت ورزش و جوانان تقسیم  ‌شود.  همچنین نمایندگان برای کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد سازوکاری را تعیین کردند. در مصوبه‌ای دیگر نیز برای تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر جرایم غیرعمد ناشی از تصادف، سازوکار تعیین کردند.

 مصوبات مسکنی مجلس

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به منابع صندوق ملی مسکن برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی در سال ۱۴۰۱ افزودند.

با تصویب مجلس نیز سازمان ملی مسکن مکلف شد بخشی از زمین‌های املاک خود را برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌های شهر به شرکت بازآفرینی واگذار کند.   همچنین نمایندگان ‌سازوکاری را برای اجرای موارد دیده شده در قانون جهش تولید مسکن در سال آتی پیش‌بینی کرده و منابعی را برای بهسازی و ساماندهی و تامین حداقل خدمات رفاهی در محیط‌های اسکان اطراف شهرها و محرومیت‌زدایی از این مناطق در سال ۱۴۰۱ تخصیص دادند.   طبق یک مصوبه دیگر به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونت‌گاه غیررسمی را که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص در آمده است و بر اساس طرح‌های مصوب شهری ساخت‌و‌ساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است، به مالکین اعیانی واگذار کند.

وام ۲۰تا ۱۰۰ میلیونی به ازای هر فرزند

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، تصویب ‌شد. مجلس میزان این وام را به ازای فرزند اول ۲۰، فرزند دوم۴۰ و به ازای فرزند سوم ۶۰، به ازای فرزند چهارم ۸۰ و به ازای فرزند پنج ‌ به بعد ۱۰۰ میلیون تومان تعیین کرد. اگر خانواده‌ای دارای فرزند دوقلو و بیشتر شود به ازای هر قل، یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن

مجلس تصویب کرد تا بانک‌ها وام ازدواج را حداکثر با اعتبارسنجی متقاضیان و حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر پرداخت کنند.

اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای زندانیان مهریه و زنان زندانی

همچنین مجلس در مصوبه‌ای دیگر برای حمایت از زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه سازوکار مشخص کردند. دولت مکلف شد مبلغ ۵هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه دهد تا به زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه پرداخت شود.

و ام ۲۰۰ میلیونی   برای خانواده‌های دارای سه فرزند

همچنین نمایندگان برای تشویق به فرزند‌آوری ۲۰۰ میلیون تومان وام را برای ودیعه مسکن، ساخت و خرید مسکن خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر در نظر گرفتند. بازپرداخت این وام حداکثر ۲۰ ساله است.