در همین حال هر چند بسیاری از نمایندگان مجلس موافق لغو تغییر ساعت رسمی کشور هستند، اما برخی از نمایندگان با وجود موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با عدم تغییر ساعت رسمی، از احتمال ایراد شورای نگهبان به لغو تغییر ساعت رسمی کشور به دلیل داشتن بار مالی خبر می‌دهند.

روز گذشته نیز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین ارتباط گفت: با توجه به مخالفت دولت با این طرح احتمال رای‌آوری این طرح در مجلس، ۵۰ درصد برآورد می‌شود، به بیان دقیق‌تر احتمال رای آوردن یا نیاوردن طرح در صحن علنی برابر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی اسماعیلی با اشاره به طرح مجلس برای ملغی کردن تغییر ساعت رسمی کشور در ۶ ماه اول سال گفت: کمیسیون اجتماعی با بحث و بررسی مفصلی که در ارتباط با این طرح داشت، در نهایت موافقت خود را با اجرای آن اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه اکثر کشورهای پیشگام در اجرای این طرح به ویژه کشورهای اروپایی اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که قانون گذشته خود را ملغی کنند، به هر حال ایجاب می‌کند که کشور ما نیز به دلیل مشکلاتی که تغییر ساعت رسمی کشور از جمله به هم ریختگی برنامه زندگی افراد و به هم خوردن ساعت شرعی ایجاد می‌کند، به دنبال ملغی کردن این قانون باشیم.

اسماعیلی همچنین گفت که هنوز ادله متقنی به ویژه در حوزه کاهش مصرف انرژی از سوی دولت ارائه نشده که اجرای طرح را توجیه‌پذیر کند.

مخالفت مرکز پژوهش‌ها

با وجود نظر مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس با طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور، دفتر مطالعات پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، در این گزارش آمده است که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشورها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشورهای اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

در این گزارش تصریح شده که در واقع در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش اهمیت سلامتی افراد جامعه نسبت به صرفه‌جویی انرژی، موجب شده برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرایش به سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند گرچه هنوز هم به اجرای آن مبادرت می‌ورزند. تنظیم فعالیت افراد آن جوامع با زمان محلی؛ علت اثرگذاری بر سلامتی افراد (تغییر ساعت بیداری و خواب) در این جوامع اعلام شده ‌است. این درحالی است که در کشورهای اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت‌های افراد علاوه‌بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می‌شود.

در این گزارش آمده است: در حال حاضر، یک چهارم از کشورهای دنیا که در نیمکره شمالی زمین واقع هستند به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند. در ایران اسلامی، انجام فرائض دینی، مبتنی‌بر تغییرات طلوع و غروب آفتاب است. فارغ از مسائل صرفه‌جویی انرژی، زمان‌بندی آغاز فعالیت‌های روزانه افراد به اوقات شرعی نزدیک‌تر است. پزشکان و اطبا معتقدند، بهترین زمان تنفس صبحگاهی براساس ساعات فیزیولوژیک ساعت ۴ و بهینه‌ترین زمان آغاز فعالیت روزانه ساعت ۸-۷ صبح است.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که بنابراین به‌نظر می‌رسد، آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران به گستره‌ای که در کشورهای اروپایی مطرح است، نباشد.

از سوی‌دیگر، اجرای طرح تغییر ساعت نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی برق دارد.

در جمع‌بندی این گزارش آمده که بنابراین با توجه به بررسی کارشناسی آثار اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور به‌ویژه بر میزان صرفه‌جویی مصرف انرژی و ساعت پیک بار برق و با توجه به توضیحات مندرج در این گزارش پیشنهاد می‌شود، کماکان این قانون همچون سنوات گذشته اجرا شود.

گفتنی است مصوبه کمیسیون اجتماعی صرفا مصوبه کمیسیون است و برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شود.