ویترین فروشگاه‌های پوشاک دگرگون شده است

مریم عسگری- تابستان آرام‌آرام کوله‌بار خود را می‌بندد و جای خود را به فصل پاییز، فصل کاهش دما و تغییر نوع پوشش مردم می‌دهد. اگر سری به مراکز خرید و فروش پوشاک بزنید متوجه خواهید شد اکثر فروشندگان با خط زدن قیمت پوشاک و نوشتن قیمت‌های جدید و کمتر سعی دارند تا در روزهای اندک باقیمانده فصل گرما کاهش انگیزه شهروندان را برای خرید پوشاک تابستانی جبران کنند.

«دانش» یکی از فروشندگان مانتو در میدان فاطمی است که مانتوهای مغازه‌اش را حدود نصف قیمت سابق به فروش می‌رساند.

به گفته وی تغییر فصل و عدم استقبال مردم از پوشاک تابستانی باعث شده است که بسیاری از مردم استقبال خوبی از این اجناس کنند.

به گفته وی مشتریان دیگر زرنگ شده‌اند و پوشاک مورد نظر را آخر فصل و در حراج می‌خرند.

چرا که قیمت پوشاکی که در حراج عرضه می‌شود حدود دو تا سه برابر ارزان‌تر از دوره خارج از حراج است.

«پیراسته» که برای خرید مانتو به یکی از مانتوفروشی‌های میدان فاطمی مراجعه کرده است، می‌گوید: در ایام خارج از فصل به ویژه اردیبهشت و خرداد ماه قیمت پوشاک به خصوص مانتو بسیار گران است و کمتر کسی توان خرید چنین مانتوهایی را با قیمت‌های ۷۰، ۸۰هزار تومانی دارد.

به گفته وی مانتوهایی که در اردیبهشت و خرداد با قیمتی حدود ۸۰هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون با قیمتی حدود ۳۰هزار تومان خرید و فروش می‌شوند که اگرچه این افت قیمت به نفع مشتری است اما باید توجه داشته باشید که مشتری تنها ۱۵ روز تا یک ماه می‌تواند از این مانتو استفاده کند.

چرا که فصل استفاده از آن به پایان می‌رسد و از طرفی ممکن است سال آینده این مدل و رنگ اصلا مد نباشد.

پس نتیجه می‌گیریم خرید این مانتو با قیمت ۳۰ و حتی ۲۰هزار تومان هم چندان به صرفه نیست.

«سهرابی» را در حال خرید روسری می‌یابیم، وی نیز معتقد است با کاهش تدریجی دما اکثر فروشندگان پوشاک، حتی کیف و کفش فروشی‌ها اقدام به حراج اجناس خود کرده‌اند و آنها را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از آنچه سابق به فروش می‌رساندند به مردم عرضه می‌کنند که این اقدام شبهات زیادی برای مشتریان ایجاد می‌کند.

اول اینکه: قیمت واقعی این اجناس چقدر بوده است که حال با احتساب ۵۰درصد تخفیف باز هم فروشندگان متضرر نمی‌شوند. دوم، اگر برای فروشندگان امکان منظور کردن تخفیف وجود دارد چرا این کار را زودتر انجام نمی‌دهند ولو با در نظر گرفتن تخفیف کمتری.

و سوم اینکه، آیا اجناسی که در حراج به فروش می‌رسند سالم هستند و نقص و یا به عبارتی زدگی ندارند؟

«راد» یکی از فروشندگان پوشاک در پاساژ میلاد در این مورد می‌گوید: هدف اکثر فروشندگانی که اجناس خود را به حراج می‌گذارند، فروش اجناس و عدم نگهداری آنها برای سال آینده است. چرا که اولا این اجناس طی مدت سال دچار آسیب‌دیدگی ‌می‌شوند و از طرف دیگر، سال آینده با توجه به مدهایی که به سرعت برق و باد عوض می‌شوند احتمال استقبال خریداران از این پوشاک بسیار کم است.

به گفته وی، پوشاکی که در حراج به مشتریان عرضه می‌شود اکثرا سالم است و شاهد هستیم اکثر مصرف‌کنندگان خرید پوشاک را به فصل حراج فروشگاه‌ها موکول می‌کنند تا بهای کمتری برای آنچه می‌پسندند، بپردازند.

علاوه بر میدان فاطمی و پاساژهای سطح شهر، در میدان هفت تیر که مرکز اصلی خرید و فروش مانتو است و حتی بازار بزرگ تهران شاهد حراج فصلی فروشندگان هستیم.

«محبی» یکی از افرادی است که برای خرید مانتو به میدان هفت‌تیر مراجعه کرده است. به گفته وی مانتویی که حدود یک ماه پیش با قیمتی حدود ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون با قیمتی حدود۱۵ تا ۲۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نکته جالب حراج پوشاک مارک‌دار این است که طی سال نمایندگی‌های فروش این پوشاک به هیچ وجه تخفیفی برای مشتری در نظر نمی‌گیرند و علت این کار را اعلام قیمت قطعی از سوی فروشگاه مادر به نمایندگی‌ها اعلام می‌کنند.

ولی در روز‌های پایانی تابستان شاهد آغاز حراج فصلی بسیاری از این نمایندگی‌ها‌ هستیم که برای فروش اجناس خود تخفیف‌های

۳۰ تا ۵۰درصدی منظور می‌کنند.

«احدی»، فروشنده یکی از این نمایندگی‌ها است. به گفته وی، حتی تخفیف‌های درنظر گرفته شده از سوی شرکت‌ مادر به نمایندگی‌های فروش اعلام می‌شود و فروشندگان تنها عامل اجرای دستورات شرکت مادر هستند.

شلوار، صندل، کفش، کیف، روسری و... نیز از دسته کالا‌هایی هستند که حراج فصلی شامل حال آنها نیز شده است.

به عنوان مثال، شال و روسری‌هایی که حدود یک‌ماه پیش با قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسیدند اکنون با قیمتی حدود ۵ تا ۸هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

همچنین انواع صندل نیز که در انواع مختلف ایرانی و خارجی قیمتی حدود ۱۵ تا ۵۰ و گاه ۷۰، ۸۰هزار تومان داشتند، اکنون حدود ۸ تا ۳۰هزار تومان قیمت دارند.

نکته جالب در این میان، حضور زودهنگام انواع کاپشن، اورکت و کت‌پاییزه و زمستانی در برخی فروشگاه‌ها است که حراج فصلی شامل حال آنها نیز شده است.

این پوشاک اکثرا ایرانی و چینی هستند با قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۵هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

«بهرامی» در مورد علت حضور ورود زودهنگام این اجناس به بازار را که با تخفیف هم به فروش می‌رسند، می‌گوید: این اجناس از سال گذشته باقی مانده‌اند به همین دلیل با تخفیف به فروش می‌رسند.

به هر حال فصل پاییز در راه است و همراه با تغییر چهره ویترین فروشگاه‌ها، نوع پوشش مردم نیز تغییر می‌کند.

پوشاکی که با قیمت‌های گزاف تهیه می‌شوند و با نزدیک شدن فصل بهار مهر حراج بر پیشانیشان حک می‌شود.