از گوشت قرمز و چربی  زیاد استفاده نکنید

ایسنا- ابتلا به سرطان کولون(روده بزرگ) در خانواده‌هایی که سطح اقتصادی پایینی دارند کمتر بروز می‌کند، این در حالی است که این قشر از جامعه بیشتر به سرطان معده دچار می‌شوند. دکتر شهرام آگاه متخصص گوارش و کبد ضمن بیان مطلب فوق گفت: سرطان کولون در کشورهای پیشرفته با وضعیت اقتصادی مطلوب، به دلیل استفاده بیشتر از رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز و چربی، بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به این که عوامل ژنتیک و محیطی که مهم‌ترین آنها رژیم غذایی نادرست است، دو عامل عمده بروز سرطان کولون محسوب می‌شوند، افزود: در اغلب موارد، سرطان روده بزرگ به دنبال پولیپ ایجاد می‌شود که خود زمینه ارثی داشته و رژیم غذایی در پیدایش آن نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند.

دکتر آگاه همچنین با اشاره به این که در بروز سرطان یاد شده، ژنتیک شرط لازم و عوامل تغذیه‌ای و محیطی شرط کافیست، اظهار کرد: این بدان معناست که در صورت نبود عامل ژنتیک سرطان ایجاد نمی‌شود، همچنین در بیشتر مواقع با وجود عامل ژنتیک اگر عوامل محیطی و تغذیه‌ای نامساعد باشد نیز فرد به این سرطان دچار نخواهد شد.

وی تصریح کرد: هر چه افراد درجه یک خانواده فرد در سنین پایین‌تر به سرطان دچار شده باشند شانس ابتلا در فرد افزایش می‌یابد.

دکتر آگاه در پایان با اشاره به این که احتمال بروز این سرطان اندکی در مردان شایع‌تر است، گفت: سرطان کولون در کشورهای صنعتی دومین سرطان شایع پس از سرطان ریه در مردان و پس از سرطان پستان در زنان است.