گروه کامپیوتر- رضا رشیدی، عضو کمیته مشاوران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که در پنجمین جلسه این کمیته سخن می‌گفت، با بیان اینکه در سال گذشته، بازار فناوری اطلاعات در دنیا حدود ۲۰۲۰میلیارد یورو درآمد داشته است، در حالی که سهم کشور ما از این مقدار بسیار ناچیز بوده است، افزود: سرانه هزینه‌های IT که در ایران به ثبت رسیده زیر ۱۰دلار اعلام شده است، در حالی که در کشور آمریکا سرانه هزینه‌های IT حدود ۲۷۵۰دلار است که افزایش آن در کشور ما نیاز به کوشش‌های زیادی دارد. رشیدی در ادامه بیان داشت: دولت باید انجام یکسری فعالیت‌هارا در جهت خصوصی‌سازی در اختیار بخش‌های غیردولتی قرار می‌داد و از آنجا که این کار صورت نگرفته، سازمان نظام صنفی باید آن اقدامات و فعالیت‌ها را شناسایی کند و سپس راهکارهای لازم را معین و مشخص نماید. در این صورت است که موفق شده و به اهداف خود خواهد رسید.

وی افزود: همچنین لازم است تخصص شرکت‌های خصوصی دقیقا مشخص شده و به سمت بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور سوق داده شوند و با آموزش یا هر روش ممکن دیگر شرکت‌ها تخصصی‌تر و کارآمدتر شوند و سپس با مشخص کردن نیازهای کشور اقدامات لازم در راستای آنها انجام گیرد.

رشیدی اضافه کرد: اگر به درستی بررسی کنیم متوجه می‌شویم در هر پروژه حتی پروژه‌هایی که به ناچار به کشورهای خارجی واگذار می‌شود، حداقل ۲۰ تا ۳۰درصد آن را می‌توانیم در داخل انجام دهیم.

یک پروژه نیاز به مطالعات اولیه، طراحی استراتژی، برگزاری مناقصه، ارزیابی، مدیریت کنترل پروژه، اجرا و راه‌اندازی دارد که بسیاری از آنها را می‌توانیم در داخل کشور انجام دهیم.

اما متاسفانه واگذاری پروژه‌ها روند مشخص ندارد و معمولا نسبت به آنها سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

اکثر پروژه‌ها به صورت صد در صد به خارجی‌ها واگــذار می‌شــود یا اینکه ۹۵درصد آن توســط خارجی‌ها انجام شده و فقط ۵درصد آن در داخل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شناسایی شرکت‌های خصوصی و توان و تخصص‌های آنها باید با دقت لازم صورت بگیرد و شرکت‌ها به سمت پروژه‌هایی که در حال حاضر در بازار IT کشور وجود دارد، سوق داده شوند و در آینده نیز به فکر بازارهای منطقه‌ای و جهانی باشیم.