اینترنت پر سرعت بومی می‌شود

گروه کامپیوتر - گسترش و نفوذ اینترنت این روزها در سطح جهان تا جایی است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه با داشتن ضریب نفوذ کمتری از رشد تکنولوژی در آنها، روز به روز به استفاده از سیستم‌های اینترنت پرسرعت رو می‌آورند. در واقع خدمات WLAN (شبکه‌های اینترنت بی‌سیم) در سال‌های اخیر به رشد قابل توجهی در میان کشورها رسیده است. آخرین پیش‌بینی‌های Alexander Resources در این زمینه نشان می‌دهد، درآمد حاصل از عرضه این خدمات در سرتاسر دنیا تا سال ۲۰۰۷ به ۵/۹میلیارد دلار می‌رسد. براساس این تحقیقات ۸۰درصد شبکه‌های WLAN عمومی در مکان‌هایی مثل رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند مورد استفاده کاربران قرار بگیرند. این مکان‌های عمومی اما تنها بخش کوچکی از درآمد WLANهای عمومی را تامین کرده و حجم بیشتر درآمد این شبکه‌ها از طریق بازرگانان در فرودگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز نمایشگاهی به دست می‌آید. این در حالی است که بنابر اعلام کارشناسان استفاده از WLANها به تدریج خصوصی‌تر شده و از انحصار اماکن عمومی در می‌آید تا آنجا که طبق آمار حدود ۷۰درصد درآمد این شبکه‌ها تا سال ۲۰۰۵ به وسیله کاربران تجارتخانه‌های بزرگ تولید شده است.

براساس قوانین حاکم بر شبکه‌های WLAN، یکی از عوامل درآمدزا تمرکز روی جذب کاربران فعال در بخش‌های تجاری و بازرگانی بزرگ است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تا چند سال آینده با افزایش نفوذ دستگاه‌های شخصی مثل موبایل‌ها و کامپیوترهای جیبی، دامنه کاربری شبکه‌های WLAN به اندازه‌ای گسترده می‌شود که حتی کاربران بومی را هم در بر می‌گیرد.

این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، رشد میزان استفاده از شبکه‌های عمومی اینترنت بی‌سیم (WLAN) در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ تا ۸/۱درصد افزایش داشته است.

این رقم اما تا آغاز سال آینده میلادی (۲۰۰۷) تا ۲درصد هم افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که رشد این جریان برای کاربری‌های خصوصی و شخصی روند سریع‌تری داشته است.

براین اساس رشد میزان استفاده‌های شخصی از شبکه‌های WLAN تا سال ۲۰۰۷ به رشد ۶/۳درصدی خواهد رسید.