«ویکی پدیا» شیوه ویرایش خود را تغییر می‌دهد

گردانندگان دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا برای جلوگیری از مخدوش شدن اعتبار آن سیستم تازه‌ای برای کنترل متون وارده طراحی کرده‌اند. دانشنامه ویکی پدیا که از پنج سال پیش با هدف تولید اطلاعات عمومی‌بر روی اینترنت آغاز به کار کرد، در برخی موارد با دایره‌المعارف معتبر بریتانیکا مقایسه شده و صحت بسیاری از اطلاعلات آن تایید شده است.

همه کاربران اینترنت می‌توانند مستقیما مطالب خود را به این سایت بیافزایند یا اطلاعات مورد نظر خود را در متون منتشر شده در آن اضافه کنند.

این موضوع گاهی سبب بروز اشتباهات و اختلالاتی در این سایت می‌شود. اخیرا نیز انتقادات از میزان صحت و اعتبار مطالب منتشر شده بر روی مجموعه سایت‌های ویکی‌پدیا افزایش یافته است.

در نوامبر گذشته جان سایگنتهالرJohn Siegenthaler، سیاستمدار آمریکایی، با ارسال مطلبی به روزنامه یو اس تودی، ویکی پدیا را به خاطر اشتباهات و مطالب غیر واقعی که در بیوگرافی منتشر شده از وی بر روی این سایت مورد انتقاد قرار داد.

این بیوگرافی در واقع مطلبی تمسخرآمیز بود ولی به مدت چهارماه برروی این سایت باقی ماند تا سرانجام مورد توجه ویرایش گران ویکی پدیا قرار گرفت و از روی سایت برداشته شد.

در بیوگرافی منتشر شده از این سیاستمدار آمریکایی ذکر شده بود که وی در قتل جان و رابرت کندی (رییس جمهور سابق آمریکا و برادرش) نقش داشته است، جان سایگنتهالر پس از آن که نام خود را از طریق گوگل مورد جست‌وجو قرار داد متوجه این خرابکاری شد ولی معلوم نیست تا آن زمان چه تعداد دانش‌آموزان در باره نقش وی در قتل جان و رابرت کندی با استناد به این بیوگرافی جعلی مقاله نوشته باشند.

هزاران نفری که به نوشتن و به روز کردن مطالب بر روی این دانشنامه اینترنتی مشغول هستند، معتقدند که صحت و اعتبار مطالب این سایت سبب جلب کاربران اینترنت به آن و همچنین توجه رسانه‌ها به محتوای آن شده است.

ویکی پدیا علاوه بر انگلیسی هم‌اکنون به ۴۶ زبان مطالب خود را منتشر می‌کند و روزانه هزاران نفر با استناد به مطالب آن تحقیقات علمی‌خود را بر روی اینترنت دنبال می‌کنند.

سایت انگلیسی ویکی پدیا هم‌اکنون حاوی بیش از یک میلیون و سیصد هزار مقاله است.

اشتباهات موجود در ویکی پدیا به طور عمده بر دو نوع است: یکی اشتباهات عمدی نویسندگان آن به منظور بهره‌برداری‌های شخصی و یا اشتباهات غیر عمدی است.

در برخی موارد اشتباهات ویکی پدیا به سرعت آشکار می‌شود ولی در اغلب موارد این اشتباهات تا زمانی که یک نفر آنها را کشف نکند، پنهان می‌مانند.

اما ویکی پدیا که در تبلیغ‌هایش خود را «دایره‌المعارفی که همه می‌توانند آن را ویرایش کنند» می‌خواند به دلیل انتقادات اخیر ناچار شده است سیاست خود را در این زمینه تغییر دهد.

در اواخر سال میلادی گذشته یک سیستم محافظت در برابر صفحاتی که مورد خرابکاری قرار گرفته بودند به مورد اجرا گذاشته شد.

کاربران این سایت برای ویرایش یا منتشر کردن مطالب باید مراحل تازه‌ای را پشت سر بگذارند.

این تغییرات که سایت آلمانی ویکی پدیا از ماه آینده آن را آغاز می‌کند، سبب می‌شود تا مطالب کاربران قبل از انتشار توسط یک ویرایشگر بازبینی شود.

این امر ممکن است محبوبیت این دانشنامه اینترنتی را به خطر بیاندازد، زیرا در این صورت دیگر تفاوت چندانی با سایر سایت‌های اینترنتی نخواهد داشت.