گروه حوادث- پرونده پزشک جوانی که پس از برگزاری مراسم جشن عقدکنان و مهاجرت به کشور کانادا منکر جاری شدن صیغه عقد شد، برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار هیات‌ قضات دادگاه تجدیدنظر استان تهران قرار گرفته است. در حالی که همسر این مرد سعی دارد با ارائه فیلم‌ها و عکس‌های مراسم به دادگاه ثابت کند به عقد دائم شوهرش درآمده، پزشک جوان با انکار رابطه زوجیت فیلم‌ها را مربوط به مراسم نامزدی می‌داند.

دختر جوان ۳۰ساله‌ای از شعبه ۲۵۰ دادگاه خانواده تهران تقاضای اثبات واقعه زوجیت بین او و پزشک جوان ۳۸ساله‌ای را کرد و با طرح دادخواست در توضیح خواسته خود گفت: بهمن‌ماه سال ۸۰ صیغه عقد دائم بین من و پسری جوان در حضور بستگانمان در شهر یزد خوانده شد و یک‌ماه بعد با فراهم کردن مقدمات جشن در روز عید غدیر خم با دعوت از عاقد، مراسم مفصلی برگزار کردیم و فیلم‌، عکس و صدای عاقد موجود است.

براساس توافق خانواده‌ها و اینکه داماد اعلام کرده بود قصد مهاجرت به کانادا را دارد، برای آنکه او با مشکلی مواجه نشود، قرار شد ثبت عقد دائم و شرعی در دفترخانه و شناسنامه‌هایمان یک‌ماه پس از سفر او با ارائه وکالت انجام شود. پس از پایان مراسم به مدت دو شب در هتل لاله اقامت داشتیم و صورتحساب هتل موجود است. چند روز هم برای مسافرت به شمال و یزد رفتیم و با پایان تعطیلات نوروزی او به کانادا رفت. ۴ماه بعد او بازگشت و سه ماه با هم بودیم و چند سفر داشتیم و در تمام این روزها من ثبت ازدواجمان را به او یادآوری می‌کردم ولی او با وعده و بهانه ثبت ازدواج را به تاخیر می‌انداخت و من به خاطر المثنی بودن شناسنامه‌اش به او شک کردم و وقتی مطمئن شدم او مرا فریب داده و قصد ثبت ازدواج را ندارد به دادگاه مراجعه کردم.

قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات این زن دستور داد تا او برای اثبات ادعای خود دلایل و مدارک استنادی را به دادگاه ارائه کند.

با بازبینی چند حلقه فیلم عقدکنان و عکس‌های این زوج و بررسی قرارداد رستوران و صورت‌حساب هتل و کارت دعوت، قاضی دادگاه دستور احضار عاقد تهرانی را صادر کرد.

عاقد پس از حضور در دادگاه گفت:‌ اجرای مراسم به صورت تشریفات و نمایشی بود و چون زوجین قصد فیلمبرداری داشتند من به صورت ظاهری حاضر شدم و در مجلس آنها شرکت کردم چون آنها آزمایش نداده بودند، من حاضر به شرکت در مراسم آنها و جاری‌کردن صیغه عقد نمی‌شدم اما زوجین و خانواده‌هایشان با اصرار از من خواستند تا فقط به صورت نمایشی خطبه عقد را بخوانم.

دختر جوان در دفاع از خود گفت: قبل از دعوت از این عاقد و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی به خاطر عقدکنان ما در یزد به عقد هم درآمده بودیم و چند شاهد هم استشهادیه‌ای را امضا کردند که ضمیمه پرونده است.

قاضی دادگاه پس از برگزاری چند جلسه و دعوت از شهود با توجه به مدارک استنادی دختر جوان به دادگاه حکم به ثبت واقعه ازدواج صادر کرد.

پس از صدور حکم، پزشک جوان نسبت به آن اعتراض و تقاضای رسیدگی مجدد پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان تهران را کرد و گفت: فیلم و عکس‌ها مربوط به مراسم نامزدی ما بوده و هیچوقت خطبه عقد بین ما جاری نشد و من پس از نامزدی و سفر به خارج از کشور و دریافت کارت اقامت در حالی که از این وصلت پشیمان بودم، تصمیم گرفتم دیگر ادامه ندهم.

اگر هم به هتل رفته‌ایم به همراه خانواده‌هایمان بوده و ما هیچ زندگی مشترکی با هم نداشتیم.

هیات قضات شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برای بررسی دقیق این ادعاها وقت رسیدگی تعیین و طرفین پرونده را برای اخذ توضیحات به دادگاه احضار کردند.

دختر جوان وقتی در برابر قضات این دادگاه قرار گرفت، گفت: مهریه من ۱۴ سکه طلا است و به خاطر آنکه با این مرد زندگی مشترکی نداشته‌ام تنها ۷سکه به من تعلق می‌گیرد.

پس من با اثبات زوجیت انگیزه سودجویانه ندارم. از طرفی رفتارها و بی‌مهری‌های این مرد پزشک مرا رنجانده و دیگر حاضر به زندگی با او نیستم. چرا که به نظر من مهم‌ترین اصل در زندگی اعتماد طرفین به یکدیگر است و من دیگر اعتمادی به این مرد ندارم اما چون از نظر شرعی صیغه عقد دائم بین ما جاری شده من برای رهایی و جدایی نیاز به جاری شدن صیغه طلاق دارم.

به همین خاطر از دادگاه می‌خواهم تا شهودی را که در هنگام خواندن صیغه عقد دائم در یزد حاضر بود‌ه‌اند، مورد تحقیق قرار دهد.

قاضی کرباسچی رییس شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر و عارفه مدنی و زرگری مستشاران این دادگاه پس از شور، دستور نیابت قضایی برای تحقیق از شهود ضمن عقد در شهرستان یزد را صادر کردند.

به گزارش خبرنگار ما با گواهی شهود عقد به زودی رای قضایی این پرونده صادر خواهد شد.