مجلس دولت را ملزم به همکاری با تشکل‌ها کند

دنیای اقتصاد- :دکتر علیرضا صفاریان، رییس سازمان نظام دامپزشکی در بخش اول گفت‌وگو با دنیای اقتصاد که روز گذشته به چاپ رسید، ضمن انتقاد از رویکرد نهاد دولت در سطح کلان در تعامل با تشکل‌ها، خواستار تغییر رویه دولتمردان به منظور تقویت تشکل‌های غیردولتی شد. وی در بخش دوم این گفت‌وگو که پیش روی شما است، برضرورت الزام قانونی زیر مجموعه‌های دولت برای همکاری و تبادل نظر با تشکل‌های غیردولتی تاکید می‌ورزد. او درباره مشکلات تشکل‌گرایی در ایران گفت: مشکلات تشکل‌گرایی در ایران به فقدان بسترهای فرهنگی بر‌می‌گردد. قرن‌های گذشته به خاطر فردی بودن حاکمیت، فرهنگ ما هم بر فردگرایی بنا شده است. تغییر این روحیه نیازمند گذشت زمان است.

وی خاطرنشان ساخت: روحیه تشکل‌پذیری در تمامی ایرانیان به شدت ضعیف است. این در حالی است که شهروندان کشورهای پیشرفته علاقه فراوانی به حضور در تشکل‌ها دارند. از سوی دیگر مدیران ما نیز تشکل‌ها را تحمل نمی‌کنند. زیرا بسیاری از آنان اعتقادی به بخش خصوصی ندارند، از این رو تشکل‌ها را نیز تقویت نمی‌کنند. در مقابل، تشکل‌ها هم وقتی می‌بینند توانایی و قدرت تعامل با نهاد دولت را ندارند، تحرک لازم را برای گسترش فعالیت‌های خود به کار نمی‌بندند.

متاسفانه مدیران دولتی تمایل فراوانی برای دخالت در مسائل تشکل‌ها دارند، گاهی متاسفانه دولت در انتخابات تشکل‌ها نیز دخالت می‌کند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی با تاکید بر پرهیز از ورود فعالان صنفی به مسائل سیاسی افزود: تشکل‌ها باید در چارچوب قانون تنها به فعالیت‌های صنفی بپردازند. نه اینکه به طور مستقیم وارد عرصه سیاست شوند. به طور معمول تشکیلات صنفی افراد مختلف با دیدگاه‌های متنوع سیاسی - اجتماعی را در خود جای می‌دهند که ورود اعضای آن به عرصه سیاست، به ضرر تشکیلات صنفی آنان تمام می‌شود. صفاریان به راهکارهای چگونگی تقویت تشکل‌ها توسط دولت گفت: مهم‌ترین کار این است که دولت از دخالت در انتخاب اعضای شورای مرکزی تشکل‌ها پرهیز کند. دوم اینکه، دولت حداقل تا ده سال به تشکل‌ها کمک مالی کند تا نهادهای مدنی بتوانند رشد پیدا کنند. البته به شرطی که در قبال کمک مالی، درصدد دخالت در فعالیت‌های نهادهای مدنی نباشد.

وی تصریح کرد: دولت باید، به نظرات کارشناسی تشکل‌ها اهمیت دهد و این مهم بدون الزام قانونی امکان‌پذیر نیست. در واقع مجلس شورای اسلامی باید مصوبه‌ای را در خصوص الزام دولت به مشورت با تشکل تصویب کند. به عنوان مثال شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی نماینده ۱۷هزار متخصص و کارشناس است و نادیده گرفتن نظرات کارشناسی این گروه بزرگ، خلاف رویکرد توسعه‌ای است.

وی با انتقاد از برخی مسوولان دولتی عنوان کرد: ارتباطات فعلی من نه بر مبنای جایگاه سازمانی بلکه به خاطر روابط شخصی است.این ضعف، ریشه در محدودیت‌های قانونی دارد.

رییس سازمان دامپزشکی، در مورد چگونگی تامین منابع ملی این سازمان افزود: مطابق قانون مصوب سال ۱۳۷۶، حق عضویت‌ها یکی از منابع مالی است، دولت نیز سالی حدود ۱۸۰میلیون تومان به این تشکل کمک می‌کند.سازمان نظام دامپزشکی به تازگی مجوز تاسیس شرکت تعاونی اعتبار را دریافت کرد. متاسفانه سازمان نظام دامپزشکی امکان انجام مطالعات و تحقیقات در حوزه مسائل کلان را ندارد. در این صورت می‌توانست درآمدی را برای اعضا از این طریق جایگزین کند. در صدد بوده‌ایم مرکزی را در سازمان نظام دامپزشکی برای انجام امور تحقیقاتی و مطالعاتی تاسیس کنیم.

صفاریان در مورد سازوکار انتخابات اعضای سازمان اظهار داشت: مجمع نمایندگان استان‌ها شورای مرکزی را انتخاب می‌کنند، شورای مرکزی هم سه نفر را انتخاب و به رییس جمهور معرفی می‌کند و رییس جمهور یک نفر را به عنوان رییس سازمان انتخاب می‌کند.

وی افزود: اعضای سازمان مخالفت خود با دخالت مسوولان در انتخاب رییس سازمان را اعلام کرده‌اند.

وی در خصوص انتخابات دومین دوره سازمان مذکور که اعضای شورای مرکزی کنونی برگزیده آن هستند، گفت: انتخابات گذشته در نهایت آزادی و رعایت اخلاق صورت گرفت.