ایلنا- ماه پربرکت خدا فرا ‌‏رسیده است. ماهی که مملو از خیر و برکت است.

تامین کالاهای این ماه همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‏هایی است که مردم و مسوولان را نگران می‌‏کند. افزایش تصاعدی قیمت‌‏ها به دلیل افزایش مصرف مواد خوراکی در این ماه مشکلاتی را به‌‏وجود می‌‏آورد، البته مسوولان طی سال‌‏های اخیر برآن بوده‌‏اند که با برنامه‌‏ریزی مناسب و اجرای طرح‌‏های ویژه برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گام بردارند، تا ضمن قطع دست واسطه‌‏ها، ‌‏بازار را از آشفتگی دور سازند.

دولت، امسال در یک گام جدید اقدام به تامین کالاها برای تنظیم بازار و نیز اجرای برنامه‌‏های متعددی کرده که نمونه آن‌‏را می‌‏توان طرح ضیافت دانست، اما قضاوت در مورد این طرح را شاید باید به بعد از این ماه موکول کرد، برخی از اقدامات وزارت بازرگانی طی هفته‌‏های اخیر توانسته اندکی یخ بازار را شکانده و در بازار کالاهای اساسی نظیر مواد پروتئینی جهشی ایجاد کند که موجب شکسته شدن قیمت‌ها در بازار آزاد شود.

طرح ضیافت هدف اصلی تامین و توزیع کالاهای اساسی به ویژه روغن، قند و شکر و برنج را با قیمت مناسب دنبال می‌‏کند و سعی دارد که با تشکیل کمیته‌‏های ویژه در تمامی استان‌‏ها، نسبت به تنظیم بازار به نفع مصرف‌‏کننده و تولیدکننده اقدام کند. در این طرح از سوی وزارت بازرگانی ۵۰هزار تن برنج در نظر گرفته شده که در قالب طرح ویژه‌‏ای توزیع خواهد شد. این کالا در بسته‌‏بندی‌‏های ۳کیلویی در اختیار مردم قرار گرفته و با هدف تعدیل قیمت کالا، ارائه تخفیف از سوی فعالان صنوف کشور را دنبال می‌‏کند. همچنین، در قالب این طرح سعی در ساماندهی بازار کالای اساسی شکر شده است، این درحالی است که قیمت شکر در بازار داخلی ۶۰۰تومان و در بازارهای خارجی بالاتر از این قیمت است ،‌‏ اما وزارت بازرگانی در قالب طرح ضیافت شکر را با قیمت تمام شده ۴۵۰ تومان در بسته‌‏بندی‌‏های یک کیلویی عرضه کرده که خود می‌‏تواند موجب تعدیل بازار و شکسته شدن قیمت‌ها باشد، همچنین، به گفته صنوف فعال در قنادی‌‏ها دولت ۱۵هزار تن شکر را برای صنف قنادان در نظر گرفته و شرطی را تعیین کرده که قنادان، زولبیا و بامیه را به عنوان شیرینی ماه مبارک رمضان با قیمت دو سال قبل یعنی حداکثر ۱۲۰۰تومان عرضه و در اختیار مشتری قرار دهند. این درحالی است که به گفته این افراد، ‌‏شکر با قیمت ۴۰۰تومان در هر کیلو به دست تولیدکننده می‌‏رسد که این نرخ زیر قیمت سال گذشته است.

بر اساس این گزارش مقامات وزارت بازرگانی خبر از توزیع ۱۰هزار تن روغن‌نباتی با همکاری و مشارکت کارخانه‌های عضو انجمن صنفی روغن نباتی داده‌اند که ۱۵درصد زیرقیمت عرضه خواهد شد. ضمن این‌‏که این مصوبه به کلیه استان‌‏ها نیز ابلاغ شده است. معضل بزرگ مردم در ماه مبارک رمضان قیمت مواد پروتئینی است که متاسفانه به دلیل افزایش مصرف یا عدم تنظیم مطلوب بازار توسط وزارت بازرگانی مردم را با مشکل مواجه می‌‏کند، اگرچه وزارت بازرگانی از هفته‌‏های قبل اقدام به توزیع ۱۰هزار تن مرغ منجمد در میادین میوه و تره‌‏بار کرده است و استقبال خوبی نیز از سوی مردم صورت گرفته است، اما هنوز آثاری از کاهش قیمت مرغ در بازار آزاد مشاهده نمی‌‏شود. وزارت بازرگانی امیدوار است که حداکثر طی روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان قیمت مرغ در بازار آزاد شکسته شود و با اختلاف اندکی از قیمت میادین میوه و تره بار در اختیار مردم قرار گیرد.

وزارت بازرگانی در حال حاضر مرغ را به صورت نامحدود در میادین میوه و تره بار توزیع می‌‏کند، چرا که مسوولان این وزارتخانه از ماه‌‏ها قبل از آشفتگی بازار محصولات پروتئینی در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داشته و به همین دلیل نیز ذخیره مناسبی را در نظر گرفته‌اند این درحالی است که در قالب این طرح، وزارت بازرگانی ۳۰هزار تن مرغ را با یارانه ویژه در نظر گرفته است که با قیمت هر کیلو ۱۳۰۰تومان از وزارت جهاد کشاورزی خریداری می‌‏کند و حداکثر قیمت برای مصرف‌‏کننده نیز ۱۳۹۰تومان خواهد بود، البته در برخی از میادین نیز قیمت به حدود ۱۳۴۰تومان نیز رسیده است. در مورد گوشت قرمز نیز مسوولان وزارت بازرگانی ۱۰هزار تن گوشت قرمز منجمد برای سراسر کشور در نظر گرفته‌اند که با نرخ متوسط ۳۶۰۰تومان از طریق پشتیبانی امور دام با قیمت ۳۸۰۰ تا ۳۹۵۰تومان در اختیار مصرف‌‏کننده قرار گیرد.

خرما از جمله دیگر کالاهایی است که به شدت در این ماه مورد استقبال مردم قرار می‌‏گیرد، در این راستا نیز تمهیداتی اندیشیده شده که خرما نیز در سطح میادین میوه و تره‌‏بار با قیمت مناسب عرضه شود، این درحالی است که تولیدکنندگان خرما از سوی وزارت بازرگانی مکلف شده‌‏اند که از اول ماه رمضان محصول خود را با ۲۰درصد زیرقیمت بازار آزاد در میادین میوه و تره بار عرضه کنند. سال گذشته خرمای درجه یک مضافتی به صورت هر کیلو ۱۳۰۰تومان در میادین میوه و تره‌‏بار عرضه می‌‏شد که به قول مسوولان وزارت بازرگانی، عرضه محصول فوق با قیمت سال گذشته است. طبق هماهنگی‌‏های صورت گرفته میان وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی، ۳۵هزارتن شیر نیز در قالب طرح ضیافت میان مردم توزیع خواهد شد.