کارشناسان از شناسایی یک ویروس اینترنتی جدید به نام «پایپ‌لاین» (W۳۲.pipeline) خبر می‌دهند که از خدمات مسنجر شرکت «ای‌اوال» برای گسترش خود استفاده می‌کند. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌ورلد»، نحوه عملکرد این ویروس به گونه‌ای است که در ابتدا کاربران خدمات مسنجر «ای‌آی‌ام» AIM شرکت AOL یک پیغام دریافت می‌کنند که در ظاهر به نظر می‌رسد یکی از دوستان اینترنتی خودشان ارسال کرده است.

درون این پیغام یک لینک اینترنتی قرار دارد که در متن پیغام ادعا شده لینک نمایش‌دهنده یکی از عکس‌های خود کاربر است. هنگامی که کاربر برای دیدن این عکس روی لینک مذکور کلیک می‌کند، یک فایل که در ظاهر عکس بوده اما در حقیقت یک فایل اجرایی است، به رایانه دانلود شده و در فولدر «ویندوز» نصب می‌شود.

فایل یاد شده پس از اجرا شدن، رایانه را بدون آگاهی کاربر به وسیله‌ای برای ارسال انبوه ایمیل‌های تبلیغاتی تبدیل می‌کند و همچنین رایانه را در برابر نفوذ هکرها آسیب پذیر می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویروس «پایپ‌لاین»، قابلیتی است که به نگارنده ویروس اجازه می‌دهد در هر زمان که بخواهد کدهای مخرب جدیدی را از اینترنت به رایانه کاربر منتقل و در آن اجرا کند.

این ویروس پس از آلوده کردن رایانه، مجددا از مسنجر «ای‌آی‌ام» برای ارسال پیغام برای سایر کاربران و یافتن قربانیان جدید به روشی مشابه اقدام می‌کند.

به گفته محققان شرکت ارائه‌دهنده خدمات امنیتی «فیس تایم» (Face Time) که موفق به شناسایی این ویروس جدید شده است، ویروس «پایپ‌لاین» از این جهت که می‌تواند با تعداد زیادی از سایت‌های مختلف در نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کند، کاملا منحصر به فرد است.

کارشناسان همواره کاربران را از کلیک کردن روی لینک‌های اینترنتی که توسط ایمیل و یا مسنجرها دریافت می‌شوند، بازداشته‌اند و برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس نیز همین راه‌حل پیشنهاد شده است.