قالیباف دوباره رئیس مجلس می‌شود‌؟

 همزمان تعداد نمایندگانی که تمایل دارند در انتخابات هیات رئیسه کاندیدا شوند هر روز بیشتر می‌شود، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس و رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها نیز قصد دارد که برای تصدی کرسی ریاست مجلس ثبت‌نام کند.

سوابق قالیباف و نادیده گرفتن حاشیه‌ها

اما در شرایطی که گزارش‌ها از شانس بالای قالیباف برای تصدی مجدد کرسی ریاست مجلس حکایت می‌کند، ماجرای سفر اعضای خانواده قالیباف به ترکیه برای منتقدان او به دستاویز مناسبی برای تخریب چهره او به عنوان رئیس مجلس تبدیل شد.

با این حال احد آزادیخواه، نماینده مجلس به انتخاب گفته است که ریاست مجلس در اختیار قالیباف خواهد بود و مساله حاشیه‌ای سفر اعضای خانواده او نمی‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا شأن، جایگاه و گذشته قالیباف درست است و حواشی مربوط به سفر برخی از اعضای خانواده او به ترکیه نباید باعث نادیده گرفتن سوابق درخشان قالیباف شود، کما اینکه پسرش هم عنوان کرده که رویه قالیباف این نبوده است.

 در این میان محسنی بند‌پی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی هم به خبر‌آنلاین گفته است که ما در سوزاندن مدیران، سابقه طولانی و کارنامه بلندبالایی داریم. هر چند بخشی از نقدها درباره «سیسمونی» به آقای قالیباف، درست بود، اما دلیل نمی‌شود کل تجارب و توانمندی او بابت این نقدها، نفی و طرد شود.

درهمین حال دو نماینده دیگر مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از احتمال ابقای محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس با رای بالا خبر داده‌اند.

 احسان ارکانی درباره تغییرات احتمالی هیات رئیسه در سال سوم کاری مجلس پیش‌بینی کرده است که کلیت هیات رئیسه به شکل فعلی باقی خواهد ماند؛ به ویژه آقای قالیباف مجددا با رای بالایی به عنوان رئیس انتخاب خواهد شد.

وی تاثیر جریانات خارج از مجلس بر وضعیت داخل آن را رد کرده و گفته است اگر هم معدودی از جریانات خارج از مجلس بخواهند به تعیین رئیس مجلس ورود پیدا کنند، باعث ایجاد قاطعیت و انسجام بیشتر در نمایندگان برای حمایت از آقای قالیباف و افزایش آرای وی خواهد شد. همچنین جواد نیک‌بین، دیگر نماینده مجلس نیز گفته است که هنوز رای نمایندگان معلوم نیست، اما رئیس مجلس تغییری نخواهد کرد و قطعا همچنان آقای قالیباف به عنوان رئیس باقی خواهد ماند. نواب نیز احتمالا تغییری نکنند.

انتخابات شور‌انگیز سوم

 هرچند فراکسیون‌های مستقلین ولایی، انقلاب و سایر فراکسیون‌ها هنوز نامزدها‌ی نهایی خود را برای معرفی کرسی ریاست مجلس یا نواب رئیس اعلام نکرده‌اند و قرار است فرآیند ثبت‌نام و رای‌گیری برای حضور اعضا امروز و فردا در صحن پس از جلسه علنی انجام شود، اما شنیده‌ها و دیده‌ها از مجلس حکایت از انتخابات پر شور هیات رئیسه سوم دارد.   محسنی‌بند‌پی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در همین ارتباط به خبرآنلاین گفته است: کثرت و تعدد نمایندگان برای ثبت‌نام در هیات رئیسه بالاست و ممکن است تغییرات پیش‌بینی‌ناپذیر باشد. در این میان محمد صفری‌ملک‌میان، نماینده املش و رودسر در مجلس و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به خبرگزاری تسنیم درباره چرایی ثبت‌نام تعداد زیادی نماینده برای حضور در هیات رئیسه گفته است که شاید مهم‌ترین دلیل، انتقاد به هیات رئیسه مجلس، ‌مدیریت مجلس از جمله مدیریت جلسه باشد. به گفته او هیات‌ رئیسه باید بازوی رئیس مجلس باشد؛ هم مشاوره بدهد و هم کار را پیش ببرد. هدایت کردن مجلس کار راحتی نیست. باید از سوی هیات رئیسه موضوعات اولویت‌بندی شود و همراهی دولت و مجلس را نیز باید آنها انجام بدهند. محمد صفری، با استناد به صحبت‌هایی که با سایر نمایندگان در مجلس داشته احتمال داده است که ترکیب هیات رئیسه در اجلاسیه سوم تا ۵۰ درصد تغییر کند.

 تسخیر یا تغییر کرسی ریاست؟

درحالی که بیژن نوباوه‌وطن، نماینده نزدیک به جبهه پایداری گفته است که هدف از تحرکات فعلی طرفداران قالیباف تسخیر صندلی ریاست مجلس است، اما محسنی‌بندپی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی بر این نظر است که ممکن است خروجی رای «مجلس انقلابی» پیش‌بینی‌ها را زیر‌و‌رو کند. این جمله محسنی بند‌پی نشانگر احتمال بالای تغییر ترکیب هیات رئیسه و حتی شخص رئیس است.

 فرافکنی طرفداران قالیباف

از سوی دیگر نوباوه‌وطن که نسبت به عملکرد قالیباف در ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی انتقاد شدید دارد، اعلام کرده است که صددرصد اقدام رئیس مجلس در نگه‌داشتن و ایجاد بن‌بست در تصویب «طرح صیانت» غیرقانونی و سلیقه‌ای است.

به گزارش انتخاب، او با دفاع از جبهه پایداری در واکنش به نسبت دادن طرح صیانت و طرح استفاده بهینه از آثار باستانی به این جبهه گفته است که اینها صددرصد غلط و دروغ است. این صحبت‌ها ناشی از یک جریانی در داخل مجلس است که بیشتر از هیات رئیسه نشأت می‌گیرد.

او افزود: واقعیت امر این است که کمیسیون مربوط به بررسی طرح صیانت از همه کمیسیون‌ها تشکیل شده و مهم‌تر از همه اینکه، مجلس یک فضای قانونی است، مگر می‌توانیم بگوییم در فضای حقیقی قانون می‌خواهیم و در فضای مجازی قانون نمی‌خواهیم، بنابراین این موارد اصلا ربطی به جبهه پایداری و... ندارد چرا که در طرحی نظیر «طرح صیانت» شورای فضای مجازی، دولت و قوه‌قضائیه در آن دخالت دارند. به گفته وی برخی گمان می‌کنند گفتن این قبیل حرف‌ها یک سرمایه اجتماعی برای بعضی از افراد در هیات رئیسه است.

اعلام نظر فراکسیون انقلاب در روز سه‌شنبه

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس نیز به «ایرنا» گفته است که قرار است انتخابات برای تعیین کاندیداهای حضور در هیات رئیسه مجلس روز سه‌شنبه در جلسه مجمع عمومی این فراکسیون برگزار شود.

به گفته وی رای‌گیری در مجمع عمومی این فراکسیون، از ساعت ۶ صبح امروز یکشنبه آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ‌فردا دوم خرداد در دبیرخانه فراکسیون انجام شود. همچنین قرار است سه‌شنبه سوم خرداد ساعت ۱۶:۳۰ رای‌گیری در صحن مجلس انجام شود.

به گفته میر‌تاج‌الدینی، انتخابات در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب مانند سال گذشته به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و تنها اسامی افرادی در سامانه درج می‌شود که در وقت اعلام شده به دبیرخانه فراکسیون مراجعه و ثبت‌نام کرده باشند.  به گفته میر‌تاج‌الدینی، نمایندگانی که در مجمع عمومی فراکسیون رای نمی‌آورند، متعهد خواهند شد که در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه مجددا کاندیدا نشوند و اسامی کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه در پایان روز دوشنبه‌(۲ خرداد ماه) رسانه‌ای می‌شود. همچنین انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه سوم در دستور کار این هفته مجلس است و انتخابات در روز چهارشنبه ۴خرداد انجام خواهد شد.