این مقام روس تاکید کرد: «هدف، لغو محدودیت‌های تجارت و تعامل اقتصادی عادی ایران با جهان است و مسکو به تلاش‌‌‌ها در این مسیر ادامه می‌دهد.» او در ادامه با اشاره به اینکه روسیه تداوم ارتباط [غیرمستقیم] در زمینه برجام را مهم تلقی می‌کند، افزود: «ما از گفت‌وگوی برقرارشده میان ایران و آمریکا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا حمایت می‌‌‌کنیم و این گفت‌وگو را نشان‌دهنده تعهد ایران نسبت به رسیدن به مصالحه در زمینه ازسرگیری اجرایی‌شدن کامل برجام می‌‌‌دانیم.» یوشاکوف درباره روابط دوجانبه ایران و روسیه نیز گفت: «دو کشور برای ارتقای همکاری دوجانبه به سطحی جدید، یعنی سطح شراکت راهبردی، برنامه‌‌‌هایی در نظر دارند و در حال تهیه پیش‌نویس توافق جدید به این منظور هستیم.»

موضع جدید آمریکایی‌ها

همزمان وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در حالی که سعی داشت وانمود کند مسوول بی‌‌‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای هسته‌‌‌ای، ایران است، گفت: «فکر می‌‌‌کنم این توافق بسیار کارآمد است و ایران فقط باید به آن «بله» بگوید.» شرمن در اظهاراتی با ادعای اینکه ایران نمی‌‌‌تواند برای بازگشت به توافق هسته‌‌‌ای به تصمیم برسد، احیای توافق هسته‌‌‌ای را «به کلی به نفع ایران» تلقی کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از وبگاه واشنگتن‌دیپلمات، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌‌‌وگویی مطرح کرد که توافق هسته‌‌‌ای [برجام] با وجود مذاکرات طولانی که در جهت احیای آن انجام شده و هنوز بی‌‌‌نتیجه باقی مانده، از بین نرفته است. او با اظهارنظر درباره مواضع ایران در قبال احیای توافق هسته‌‌‌ای، مدعی شد: «آنها نمی‌‌‌توانند به تصمیم برسند.»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مزایایی که احیای توافق هسته‌‌‌ای برای ایران در بر خواهد داشت، توضیح داد: «تحریم‌‌‌های آنها لغو می‌شود. اقتصادشان را بهبود می‌‌‌بخشند و دوباره نفتشان را می‌‌‌فروشند و جهان به نفت آنها احتیاج دارد؛ بنابراین، قیمت خوبی نصیبشان می‌شود. انجام این کار، به کلی به نفعشان است؛ اما در رسیدن به اتفاق نظر مشکل دارند.» همچنین به گفته شرمن، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین همگی خواهان این توافق هستند. اظهارات شرمن در پی این انجام می‌شود که آخرین دور از گفت‌‌‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌‌‌وفصل آخرین مسائل حل‌نشده در زمینه احیای توافق هسته‌‌‌ای، اخیرا با تسهیل‌‌‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌‌‌گشایی به دنبال نداشت.

آمریکا تردیدها را کنار بگذارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز دوشنبه در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تردیدی در اراده دولت ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد. به گزارش «ایرنا» وی همچنین با ابراز قدردانی از تلاش‌‌‌های بی‌وقفه جوزپ بورل و انریکه مورا و با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تاکید کرد: «کاخ‌سفید باید زیاده‌‌‌خواهی‌‌‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به راه‌حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر‌سازنده و توسل به اهرم‌‌‌ فشار و تحریم دست بردارد.» جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع‌بندی ایده‌‌‌های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد. بورل همچنین با تقدیر از ابتکارعمل‌های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقی‌مانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تاکید کرد. بورل افزود: «معتقدم باید ماه‌ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌‌‌ کردن دیدگاه‌‌‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.»

راه‌حل تکراری و نتیجه تکراری

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان بعد از این گفت‌وگوی تلفنی در توییتی نوشت: «با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم صحبت کردم. آقای بورل از اراده مثبت جمهوری اسلامی ایران و ابتکار عمل ما برای عبور از موانع و حل و فصل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات تقدیر کرد و گفت به تلاش‌هایشان برای نزدیک کردن دیدگاه ایران و آمریکا ادامه خواهد داد.» وی افزود: «من هم از آقای بورل و آقای مورا به دلیل تلاش‌‌‌های مثبت و بی‌وقفه‌‌‌شان تشکر کردم و به تبیین دلایل اختلافات و راه حل آن پرداختم. به آقای مورا صراحتا گفتم که آمریکا باید زیاده‌خواهی و تردید را کنار بگذارد. معتقدیم راه حل تکراری، نتیجه تکراری را به دنبال خواهد داشت. واقع‌بینی مبتنی بر تحلیل درست، نیاز امروز حکام آمریکا برای رسیدن به توافقی پایدار است.» امیرعبداللهیان در این توییت تاکید کرد: «به آقای بورل گفتم آمریکایی‌ها با اهرم فشار به نتیجه نخواهند رسید.» در عین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌‌‌وگویی با شبکه العالم با تاکید بر اینکه واشنگتن همه مطالب ایران را که در متن توافق سال ۲۰۱۵ آمده است، نپذیرفت، تاکید کرد: «طولانی کردن زمان مذاکرات به نفع هیچ طرفی به‌ویژه آمریکا نیست.» به گزارش «ایسنا»، کنعانی تاکید کرد: «واشنگتن باید ضمانت واقعی به ایران بدهد.»

نیاز واشنگتن و منطقه به برجام

همزمان و در شرایطی که فعلا وضعیت گفت‌وگوهای هسته‌‌‌ای مشخص نیست و بعد از مذاکرات دوحه که غربی‌‌‌ها آن را بی‌‌‌نتیجه خواندند، اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌‌‌وگو با یک رسانه عربی تاکید کرد که احیای برجام بهترین گزینه برای واشنگتن و منطقه است. به گزارش «ایسنا»، کریس مورفی در گفت‌‌‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت: «ما در لحظه حساسی با تهران قرار داریم و این مساله به دلیل اقدامات ترامپ و تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای است.» وی تاکید کرد: «امیدواریم هنوز فرصت برای احیای برجام وجود داشته باشد و این امر بهترین چیز برای واشنگتن و منطقه است.»