وزیر کار و امور اجتماعی گفت: ۲۴۰‌میلیارد ریال اعتبار بن‌های کارگری در اختیار کارفرمایان قرار گرفته است و نحوه توزیع آن نیز بسته به درخواست کارگران هر واحد به صورت بن‌های غیرنقدی، پرداخت نقدی و یا کارت‌های اعتباری متفاوت است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جهرمی گفت: دولت ۲۴۰‌میلیارد ریال اعتبار جهت پرداخت بن‌های کارگری در نظر گرفته است، در سال‌های گذشته این بن‌ها در اختیار اتحادیه امکان قرار می‌گرفت اما از آنجا که این اتحادیه کالا‌های نامرغوب در اختیار کارگران قرار می‌داد، همچنین اتحادیه امکان و خانه کارگر سهمی از اعتبار تعیین شده برای بن‌های کارگری داشتند، کارگران و کارفرمایان از موضوع نحوه دریافت بن‌ها ناراضی بودند. وی افزود: به اتحادیه امکان اعلام کردیم که وجود آن‌ها برای کارگران است و نه وجود کارگران برای اتحادیه امکان و همین امر سبب شد کمک‌های دولت در اختیار کارفرمایان قرار گیرد و هر واحد به‌طور ماهانه بن‌های کارگری را پرداخت کند، متاسفانه بن‌های سال‌های گذشته هنوز از سوی اتحادیه امکان به کارگران پرداخت نشده است.

جهرمی گفت: در برخی از واحدها کارگران تمایل دارند که بن‌های خود را به شکل نقدی دریافت کنند که در این راستا برخی از کارفرمایان و کارگران درخواست کرده‌اند که نیازهای خود را از طریق کارت‌های اعتباری از برخی از فروشگاه‌ها دریافت کنند که وزارت کار نحوه دریافت آن را به کارگران و کارفرمایان واگذار کرده است. وزیر کار و امور اجتماعی همچنین درباره امکان پیوستن سازمان تامین اجتماعی به مجموعه وزارت کار و امور اجتماعی گفت: ادغام این دو نهاد باید بررسی کارشناسی شود از این‌رو پیش از آن نمی‌توان در این خصوص نظری ارائه داد، من معتقدم برخی از وزارتخانه‌ها و نهادها که فعالیت موازی دارند پس از بررسی‌های کارشناسی می‌توانند با هم ادغام شوند.

از وزارت کار توضیح خواسته‌ایم

نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی تامین‌‏اجتماعی نیز گفت: کانون عالی کارفرمایان درخصوص پرداخت‌نکردن یارانه دولت برای بن‌‏های کارگری نامه‌‏ای را به وزارت کار ارسال کرده اما این وزارتخانه تاکنون پاسخی نداده است. حسین فروتن مهر، در گفت‌وگو با ایلنا افزود: هر ماه مبلغ ۱۰‌هزار تومان در فیش حقوق کارگران تحت عنوان بن پرداخت می‌‏شود. وی، با تاکید بر موافقت کارفرمایان با پرداخت بن کارگری به صورت غیرنقدی گفت: در گذشته قول داده شد که وزارت کار با همکاری وزارت بازرگانی و سایر نهادهای مربوطه کالاهای اساسی مورد نیاز کارگران را با قیمت ارزان در اختیار کارگران قرار دهد که متاسفانه تاکنون این گونه نشده است. «فروتن مهر» تصریح کرد: پرداخت بن غیر نقدی سالم‌ترین و کارآمدترین روش پرداخت بن کارگری است. وی گفت‌‏: کارفرمایان خواستار تامین معیشت نیروی کارشان هستند.