واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود، پیش‌بینی کرده است که در سال ۸۸ تراز تجاری ایران منفی می‌شود که دلیل آن کاهش زیاد صادرات و افزایش واردات است. در این سال صادرات معادل ۴۷میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و واردات معادل ۵۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار خواهد بود که با این آمار کسری تجاری معادل چهار‌میلیارد دلار گریبان‌گیر کشور خواهد بود. بنابر پیش‌بینی اکونومیست در ۵ سال آینده اتفاق می‌افتد

کاهش ۲۶میلیارد دلاری مازادتراز تجاری کشور

ایسنا - واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که طی پنج سال آینده واردات بیش از ۱۳میلیارد دلار افزایش و مازادتراز تجاری بیش از ۲۶میلیارد دلار کاهش خواهد داشت. در گزارش ماه سپتامبر اکونومیست حجم واردات ایران در سال گذشته ۴۱میلیارد دلار برآورد شده است که این میزان با چهار‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار افزایش در سال جاری به ۴۵میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار خواهد رسید.

مازادتراز تجاری در سال گذشته معادل ۱۹میلیارد دلار بوده که با توجه به صادرات ۶۶میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری و واردات ۴۵میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری در سال جاری به ۲۰میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بالغ می‌شود که بیشترین میزان طی دهه کنونی بوده و خواهد بود. کشور در سال آینده شاهد افزایش دو‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری واردات و کاهش سه‌میلیارد دلاری صادرات خواهد بود و به این ترتیب مازاد تراز تجاری روند نزولی گرفته و با پنج‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار کاهش به ۱۵میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار می‌رسد. در این سال واردات معادل ۴۷میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار خواهد بود که این شاخص با تداوم روند صعودی در سال ۸۷ به ۴۹میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خواهد رسید. در سال ۸۷ صادرات کاهش ۹میلیارد دلاری خواهد داشت و با توجه به افزایش واردات مازاد‌ تراز تجاری کاهش بسیار زیاد ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری خواهد یافت و به چهار‌میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار خواهد رسید. در سال ۸۸ برای اولین بار تراز تجاری کشور منفی می‌شود که دلیل آن کاهش زیاد صادرات و افزایش واردات است. در این سال صادرات معادل ۴۷میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و واردات معادل ۵۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار خواهد بود که با این آمار کسری تجاری معادل چهار‌میلیارد دلار گریبان‌گیر کشور خواهد بود. سال ۸۹ سالی است که کسری تجاری سه‌میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار افزایش خواهد داشت و به هفت‌میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خواهد رسید که نسبت به سال ۱۳۴۸ بیش از ۲۶میلیارد دلار با کاهش مواجه خواهد شد. صادرات در این سال ۴۶میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار و واردات برابر با ۵۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار خواهد بود که افزایش سه‌میلیارد دلاری نشان می‌دهد. این واحد در گزارش پیشین خود پیش‌بینی کرده بود که که مازاد تجاری کشور در سال جاری با ۷۰۰میلیون دلار کاهش به ۱۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار برسد. واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه اوت خود به بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران پرداخت و نوشت: مازاد تجاری ایران در سال گذشته افزایش خوبی داشته است که افزایش بی‌سابقه‌ بهای نفت و در پی آن افزایش درآمدهای نفتی دلیل اصلی آن بوده است و همین امر منجر به افزایش مازاد حساب جاری به ۱۴میلیارد دلار شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده مازاد تجاری کشور به ۱۸میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار برسد که این میزان در سال گذشته ۱۹میلیارد دلار بوده است.

بنا بر این گزارش، در سال گذشته صادرات کشور ۶۰میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان طی سال جاری افزایش سه‌میلیارد و ۸۰۰میلیون دلاری داشته باشد و به ۶۳میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برسد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود واردات در سال جاری با افزایش چهار‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری نسبت به سال گذشته به ۴۵میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار بالغ شود. در سال آینده مازاد تجاری کشور کاهش پنج‌میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری خواهد داشت که عمده دلیل آن افزایش دو‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری واردات و کاهش سه‌میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری صادرات خواهد بود. در سال ۸۶ صادرات کشور به ۶۰میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار کاهش و واردات به ۴۷میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار افزایش خواهد یافت. در همین حال موسسه بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود با تغییر بسیار زیاد پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد که تراز تجاری ایران در سال جاری با حدود سه‌میلیارد دلار افزایش به بالاترین میزان طی دهه کنونی رسیده و معادل ۲۱میلیارد ۹۱۰میلیون دلار می‌شود. گزارش سه‌ماه چهارم بیزینس مانیتور حاکی از آن است که در سال جاری میزان واردات برابر با ۴۵میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار خواهد بود که نسبت به سال گذشته با واردات ۴۰میلیارد و ۹۷۰میلیون دلاری افزایش کمتر از پنج‌میلیاردی نشان می‌دهد.

با توجه به صادرات ۶۷میلیارد و ۲۹۰میلیون دلاری در سال جاری انتظار می‌رود مازاد تجاری ۲۱میلیارد و ۹۱۰میلیون دلاری برای کشور به ثبت برسد که طی سال‌های گذشته بیشترین میزان بوده و به پیش‌بینی این موسسه طی سال‌های آتی نیز بیشترین میزان خواهد بود. از سال آینده مازاد تجاری روند نزولی به خود خواهد گرفت که دلیل اصلی آن افزایش زیاد واردات و افزایش کند صادرات خواهد بود، به طوری که در سال ۸۶ واردات با افزایش بیش از پنج‌میلیارد دلاری به ۵۰میلیارد و ۶۹۰میلیون دلار می‌رسد و این در حالی است که صادرات با کمتر از دو‌میلیارد دلار افزایش به ۶۹میلیارد و ۶۱۰میلیون دلار می‌رسد. در این سال مازاد تجاری کاهشی سه‌میلیارد دلاری را شاهد خواهد بود و به ۱۸میلیارد و ۹۲۰میلیون دلار بالغ خواهد شد.