به گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این مطلب آمده است: هیچ شکی درباره اشتیاق اسرائیل به اتحاد نظامی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود ندارد. اسرائیل از مدتی پیش پیشبرد روابط امنیتی دوجانبه با بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را آغاز کرده است به این امید که شاید بتواند علیه ایران یک ائتلاف دفاعی تشکیل دهد. اسرائیل بارها زنگ خطر را درباره افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه و همچنین اتحاد این کشور با بازیگران مسلح غیردولتی مانند حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان حشد الشعبی در عراق به صدا در‌ آورده است.

اسرائیل به‌شدت نگران برنامه هسته‌ای ایران است و حتی موفقیت احتمالی در مذاکرات برای احیای برجام بین ایالات متحده و ایران تاثیری در این نگرانی نخواهد داشت. اسرائیل نگران این مساله است که اگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران احیا و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور برداشته شود، تهران با دسترسی منابع مالی قابل توجهی که خواهد داشت، در جهت نمایش قدرت خود در منطقه اقدام کند. با این حال، در صورت نابودی توافق، چشم‌انداز دستیابی ایران به بمب هسته‌ای افزایش می‌یابد که تعادل نظامی در منطقه و فراتر از آن را متزلزل می‌کند.

با در نظر گرفتن این شرایط، شماری از مقامات و حتی رسانه‌های اسرائیلی سفر رئیس‌جمهوری جو بایدن به منطقه خاورمیانه در ماه ژوئیه را تاییدیه‌ای برای ائتلاف نظامی اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس معرفی و حتی این‌طور بیان کردند که توافق بر سر نوعی سامانه دفاع هوایی مشترک قریب‌الوقوع است.  با این حال، به نظر می‌رسد که جاه‌طلبی اسرائیل فراتر از آن چیزی است که کشورهای عربی خلیج فارس حاضر به پذیرش آن باشند؛ کشورهای شورای همکاری از ارسال هرگونه پیام امیدوارکننده‌ای به اسرائیل درباره محتمل بودن چنین ائتلافی خودداری کردند.

درست است که روابط اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس در حال قوی‌تر شدن است، اما محدودیت‌هایی نیز برای گسترش روابط وجود دارد. ابوظبی و منامه مانند سایر پایتخت‌های خلیج‌فارس معتقدند که اتحاد نظامی با تل آویو علیه تهران خطر بسیار بزرگی برای تحریک جنگ با ایران را به همراه خواهد داشت و مزایای محدودی دارد. از این رو، آنها صراحتا از هر چیزی که آنها را به‌طور مستقیم روبه روی ایران قرار دهد، فاصله می‌گیرند. و فارغ از اینکه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران موفق باشد یا شکست بخورد، آنها احتمالا به همین مسیر ادامه خواهند داد.

با این حال حتی تبلیغات درباره احتمال ظهور چنین اتحادی، فارغ از واقع‌بینانه بودن یا نبودن آن، برای اسرائیل سودآور است. مقامات اسرائیلی سعی کردند از فرصت سفر ماه ژوئیه جو بایدن به منطقه در همین راستا استفاده کنند. با این حال، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هیچ اظهارنظر مشخصی درباره این ائتلاف نکرد و ایده اتحاد نظامی اسرائیل با واکنش سرد مقامات کشورهای عرب شورای همکاری مواجه شد.