استیضاح وزیر صمت در دستور کار روز سه‌شنبه ۱۰ آبان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. این استیضاح از سوی حدود ۴۰ نماینده مجلس دنبال می‌شود. اگرچه موافقان استیضاح عقب‌نشینی نکرده‌اند، اما دولت به دنبال تلطیف فضا برای رای نیاوردن استیضاح در روز سه‌شنبه است. در حالی‌که برخی خبرها از احتمال استعفای فاطمی‌امین خبر داده‌اند و پیش از این رضا حسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع به «دنیای اقتصاد» گفته بود: «رئیسی نمی‌خواهد استیضاحی در دولتش انجام شود، بنابراین به نظر می‌رسد با انتقال آرام قدرت از فاطمی‌امین در جای دیگری استفاده کند.» اما با تلاش دولت و رسانه‌های دولتی برای تاثیرگذاری در روز استیضاح فاطمی‌امین تحقق این شایعه و احتمال استعفای وی به دور از ذهن است.

سه ‌نقطه‌ضعف وزیر چیست؟

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر و از امضا‌کنندگان استیضاح وزیر صمت، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عملکرد وزیر صمت، گفت: وزیر صمت نتوانست با نمایندگان ارتباط درستی بگیرد و این مهم‌ترین مساله است. در صنعت خودرو فریاد رهبری هم درآمد و ایشان هم اعتراض نشان دادند. در بحث خودرو نارضایتی به حد اعلا رسیده است. کیفیت، نوع تعامل شرکت‌های خودروساز، ثبت‌نام‌ها و عدم اجرای قانون مجلس در خصوص واردات خودرو از جمله نقاط ضعف وزیر صمت است.

او ادامه داد: فاطمی‌امین به تولید داخل بی‌توجه است. برای مثال در صنایع سلولزی در کشور حدود ۴۰ واحد مشغول به تولید هستند اما به صورت غیرمنطقی برخی از معاونین وزیر صمت دستور واردات را صادر می‌کنند و این یعنی ضربه زدن به تولید داخل.  سخنگوی کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: فشارهایی روی نمایندگان استیضاح‌کننده وجود دارد. این فشارها برای این است که فضای روز استیضاح را تلطیف کنند که نمایندگان به استیضاح رای ندهند. آزادی‌خواه در پاسخ به اینکه آیا این فشارها تاثیری در روند استیضاح خواهد داشت، گفت: کیفیت خودرو و ثبت‌نام خودرو یک عامل نارضایتی است و اگر استیضاح را انجام ندهیم نماینده مردم نیستیم. اما شعارمان این است که این استیضاح در راستای تقویت جایگاه دولت است. این استیضاح مخالفت با دولت نیست، بنابراین کوتاه نمی‌آییم و استیضاح را انجام می‌دهیم. 

او در خصوص برخی خبرها مبنی بر احتمال استعفای فاطمی‌امین افزود: با این راهبرد دولت و رایزنی‌هایی که برای تلطیف فضای استیضاح انجام می‌دهند به نظر نمی‌رسد بنایی برای استعفا یا جابه‌جایی وزیر صمت داشته باشند. اگر فاطمی‌امین با توجه به گلایه نمایندگان در راستای مشکلات موجود فراروی خودروسازی، معادن و واردات بی‌رویه در کشور بتواند برخی از معاونانش را عزل کند قطعا فضای استیضاح تلطیف می‌شود. نمایندگان وزیر را فردی متدین می‌دانند، اما شاهد سوءتدبیرها در حوزه معاونین هستیم. اگر فاطمی‌امین این زرنگی را انجام دهد و جابه‌جایی را در معاونین داشته باشد برای ابقا به او کمک می‌کند.

استیضاح به کجا ختم می‌شود؟

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به عدم تحقق وعده‌های وزیر صمت هنگام کسب رای اعتماد از مجلس، گفت: آقای وزیر برای سامان‌دهی بازار خودرو قول دادند اما نتوانستند کاری انجام دهند. علاوه بر این در تنظیم بازار هم توانمند نبودند.  او ادامه داد: فاطمی‌امین بعد از گذشت یک سال از تصدی وزارت صمت هنوز نتوانسته مشکلات این وزارتخانه را برطرف کند. آنچه ایشان در جلسه رای اعتماد به ما گفتند با آنچه در یک سال اخیر اتفاق افتاده، همخوانی ندارد و این باعث می‌شود که ما بگوییم فاطمی‌امین فرد ضعیفی برای وزارت صمت است. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمی‌دانم استیضاح به نتیجه برسد یا خیر، گفت: باتوجه به اینکه جلسه استیضاح از روز یکشنبه به روز سه‌شنبه تغییر کرد احساس می‌کنم برنامه‌هایی وجود دارد که استیضاح به نتیجه نرسد. فشار روی نمایندگان استیضاح‌کننده وجود داشته و وجود دارد. شاید آقای فاطمی‌امین بتواند نظر همکاران من را جلب کند، اما ما نمایندگان استیضاح‌کننده آرمان‌هایی داشتیم و بحث ما شخصی نیست بلکه بحث کشور و نظام است.  او افزود: نمایندگان استیضاح‌کننده مشکل شخصی با وزیر صمت ندارند، بلکه بحث کشور و نظام است. اگر همکاران دیگر در مجلس در خصوص وزیر صمت نظر دیگری داشتند ما در مقابل مردم سرمان بالا است که اگر ایرادی دیدیم به دنبال رفع ایراد رفتیم. 

محمودی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که در کشور اصلاح امور صورت بگیرد. وزیر صمت را صنعتگران هم قبول ندارند. استیضاح وزیر صمت، بازی سیاسی نیست و تنها رشد و تعالی کشور مطرح است و اگر بخواهیم پیشرفتی در کشور حاصل شود، نیاز به خانه‌تکانی در دولت هستیم. با مدیران فعلی بعید می‌دانم وعده‌های دولت تحقق پیدا کند. چون نارضایتی ایجاد می‌شود و با تغییر و تحول می‌توان این نارضایتی را کم و از بین برد.  این نماینده مجلس در خصوص برخی خبرها مبنی بر احتمال استعفای وزیر صمت، گفت: استعفای وزیر صمت چند ماه است که مطرح است، اما صحت و سقم آن را نمی‌دانم.