در ادامه رئیس مجلس از احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد انتقاد کرد و خطاب به وی در جریان بررسی عملکرد دولت در تحقق منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، کل کشور گفت: آقای خاندوزی احساس می‌کنم شما یا خسته شده‌اید یا اینکه رودربایستی دارید، شما مسوول بودید این موضوع را مطالبه‌گرانه پیگیری کنید، اما انجام ندادید، ‌مانند سال گذشته که پیگیری کردید در سال جاری نیز باید پیگیری‌ها را انجام می‌دادید و شما مسوول این کار بودید. دو انتقاد شدیدی که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بی‌سابقه بوده است. البته انتقاد رئیس مجلس تنها به این دو عضو دولت خلاصه نشد، چراکه او برای دیوان محاسبات هم برای ارائه آخرین وضعیت تفریق بودجه ضرب‌الاجل تعیین کرد و از رئیس دیوان که در سفر بود خواست تا آخرین وضعیت تفریق بودجه را تا حداکثر یک‌ماه آینده ارائه دهد.

ماجرا از جلسه صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی آغاز شد. براساس گزارش‌ها جلسه علنی دیروز مجلس با دستور کار بررسی عملکرد دستگاه‌های مسوول در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور آغاز شد؛ و طبق دستور اعلامی از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر اقتصاد و رئیس دیوان محاسبات برای حضور در جلسه دعوت به عمل آمده بود. اما رئیس دیوان محاسبات به دلیل شرکت در بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان اینتوسای در برزیل در این جلسه حضور پیدا نکرده بود و به جای او معاون دیوان محاسبات حضور یافته بود. از سوی دیگر مسعود میرکاظمی نیز در جلسه روز گذشته مجلس با وجود دعوت غایب بود.

به همین دلیل رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای آغاز به کار جلسه صبح مجلس، از عدم حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه نظارتی مجلس انتقاد کرد و گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته هیات رئیسه دعوت‌نامه‌ای را به دولت ارسال و از آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دعوت کرد در جلسه امروز مجلس حضور پیدا کند. بر اساس قانون ایشان موظف هستند در جلسه حضور یابند. اما امروز(سه‌شنبه) ساعت ۷:۳۰ صبح گفته‌اند که کاری پیش آمده و نمی‌توانند در جلسه حضور یابند. وی ادامه داد: چه کاری مهم‌تر از پیگیری اجرای قانون وجود دارد؟ نمی‌شود مجلس کار نظارتی خود را روی زمین بگذارد. این رفتار اصلا درست نیست و آقای میرکاظمی باید در جلسه امروز حضور پیدا کنند.

به دنبال این انتقاد صریح قالیباف، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حدود ساعت ۹:۲۰ در مجلس حاضر شد و با حضور در پشت تریبون مجلس در مورد دلیل غیبتش در مجلس ضمن عذرخواهی گفت: امروز همایش برنامه‌وبودجه و برنامه هفتم توسعه با روسای سازمان‌ها از استان‌های مختلف برگزار شده بود که به دلیل نامنظمی به وجود آمده اطلاع نداشتم که باید در صحن باشم؛ به محض اطلاع، سخنرانی را قطع کردم و به مجلس آمدم.  توضیحی که ظاهرا برای رئیس مجلس چندان راضی‌کننده نبود. از همین‌رو قالیباف خطاب به میرکاظمی گفت: آقای میرکاظمی درباره علت تاخیرش در مجلس توضیحاتی را ارائه داد، اما ما در ۷ آبان نامه دعوت ایشان به مجلس را به سازمان برنامه دادیم به اضافه اینکه وقتی موضوعی در دستور مجلس می‌آید به معنای دعوت آن مسوول است؛ به هر حال از اینکه آقای میرکاظمی خودشان را به موقع به مجلس رساند، تشکر می‌کنم.  ادامه جلسه نیز به انتقاد رئیس مجلس از عملکرد دولت در حوزه ایجاد اشتغال گذشت تا آنجا که ادامه این بحث به انتقاد صریح رئیس مجلس به خاندوزی بسط پیدا کرد.

انتقادات قالیباف چه بود؟

قالیباف در جریان بررسی گزارش مشترک دو کمیسیون برنامه‌وبودجه و کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره عملکرد دستگاه‌ها در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: به همان اندازه که معیشت برای ما مهم و دارای اولویت است، اشتغال هم اولویت دارد.

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: ما در برنامه ششم و بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منابعی را برای اشتغال و معیشت پیش‌بینی کردیم. قصد ما این نیست که از معیشت بزنیم و به اشتغال بدهیم. ما می‌گوییم باید منابع در جای خود هزینه شود. رئیس مجلس در ادامه سخنانش تاکید کرد: وقتی قانون نوشته می‌شود باید در جای خود هزینه شود به خصوص در دو موضوع معیشت و اشتغال وقتی که این اتفاق رخ نمی‌دهد مجلس باید چه کاری انجام دهد.  قالیباف خطاب به میرکاظمی و خاندوزی گفت: ۱۹ همت در حساب‌های مسدودی قرار گرفت و بانک‌ها هم دو برابر برای آن می‌توانستند وام بگذارند پس در حقیقت سال گذشته اگر ۱۳ همت را برای اشتغال و تولید پرداخت می‌کردیم حدود ۷۵ همت برای اشتغال و تولید اختصاص پیدا می‌کرد؛ از هزینه‌های غیر معیشتی و جاری تا جایی که می‌توانید کنار بگذارید تا قانون را اجرا کنید. 

رئیس مجلس در ادامه سخنانش با تاکید مجدد بر اینکه اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است، گفت: آقای میرکاظمی من با پیشنهاد شما در موضوع معیشت در بودجه ۱۴۰۱ مخالف بودم و حتی گفتم که سقف تعیین شده برای معیشت پاسخگو نیست، پیشنهاد ۳۲۰ همت را داشتم و شما اصرار بر ۱۶۰ همت داشتید؛ ما حواسمان به معیشت و اشتغال هست البته بی‌انصافی هم نمی‌کنیم و شرایط سخت دولت را هم می‌فهمیم، گزارش درآمدهای دولت را هم می‌بینیم.  رئیس مجلس همچنین گفت: تصمیمی در جلسه سران قوا برای فروش اموال مازاد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گرفته شده که ان‌شاءالله ظرف یک ماه آینده طرح یا لایحه دو‌فوریتی آن در مجلس بررسی می‌شود و این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد. 

قالیباف همچنین خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید، انتظار می‌رود که شما مطالبه‌گرایانه پیگیری کنید، همان‌طور که پارسال این اقدام را انجام می‌دادید. قالیباف خطاب به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز گفت: آقای میرکاظمی شما هم باید قانون بودجه را رعایت کنید. رئیس مجلس همچنین تصریح کرد که دولت باید بپذیرد که امسال قانون بودجه را رعایت نکرده است.

میزان عدم تحقق بودجه

به دنبال این سخنان، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از عملکرد بودجه‌ای دولت دفاع کرد و از مجلس خواست تا منابع درآمدهای غیر‌واقعی بودجه را افزایش ندهد، چرا که به گفته‌اش تحقق پیدا نخواهد کرد. وی همچنین گفت: سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این در آمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش دادید! این درآمد تحقق پیدا نمی‌کند، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده‌ایم بنابراین ۲۰۰ همت در این تبصره عدم تحقق داریم. نمی‌توانیم از آسمان بیاوریم.  رئیس سازمان برنامه‌وبودجه همچنین تاکید کرد: در دولت سیزدهم تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان برای اشتغال‌زایی پرداخت کردیم و در حال حاضر ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ یارانه پرداخت می‌کنیم.

موافقت رهبری با افزایش سهم دولت از درآمدهای نفتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: امیدواریم طی نیمه دوم سال با توجه به اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای تقدیم شده است و درصد قابل توجهی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، بتوانیم از این منابع نیز استفاده کنیم، چرا که از فروش ۱۰۰ دلاری نفت فقط ۴۵ دلار آن به دولت باز می‌گردد.  رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تصریح کرد: در نامه به مقام معظم رهبری درخواست شده که از ۲۰ درصد منابع حاصله از فروش نفت فقط برای دو موضوع تملک و اشتغال استفاده شود. به هیچ عنوان برای بحث جاری از نامه‌ای که رئیس‌جمهور تدوین کرده، استفاده نخواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز با ۱۰ درصد از آن موافقت فرمودند و امیدواریم بانک مرکزی زودتر مقدمات این مساله را فراهم کند تا نسبت به موضوعات تملک و اشتغال اقدامات لازم صورت گیرد.