ایشان با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌‌‌های پی در پی تا امروز، بر نشان دادن ویژگی‌‌‌های برجسته شهدا با زبان هنر تاکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاهچراغ نیز یکی از این ستاره‌‌‌هاست که اگرچه عده‌‌‌ای را داغدار و دل‌های همه را سرشار از غم و اندوه کرد اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت و مایه افتخار و سربلندی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای، شهید و شهادت را دربردارنده مجموعه‌‌‌ای از ارزش‌های ملی، دینی، انسانی و اخلاقی برشمردند و افزودند: شهید مظهر «ایمان صادق» و «عمل صالح» و «جهاد در راه خدا» است و هویت ملی را ارتقا می‌دهد همچنانکه امروز فداکاری‌‌‌های شهیدان و پدران و مادران آنها موجب عظمت ملت ایران شده است. ایشان همچنین شهادت را مظهر فداکاری و شجاعت خواندند و افزودند: شهید دفاع مقدس جان خود را داد تا دشمن خبیث و ظالم نتواند وعده خود یعنی رسیدن به تهران و به ذلت کشیدن ملت را عملی کند و شهید امنیت نیز جان خود را برای امنیت و آسایش مردم فدا می‌کند که این فداکاری‌‌‌ها تجسم همه معارف اخلاقی نهفته در شهید و شهادت است.

رهبر انقلاب، شهادت را معامله با خدا و تامین‌‌‌کننده مصالح ملی دانستند و گفتند: شهادت مایه همدلی، و همچون نخ تسبیحی است که مجموعه‌‌‌ای از قومیت‌ها و زبان‌های مختلف را در میهن به هم پیوند زده و در هر شهر نام شهیدانی برجسته است که با یک هدف و در یک صف با دیگر هموطنان خود برای عزت اسلام و عظمت جمهوری اسلامی و تقویت ایران به شهادت رسیده‌‌‌اند. ایشان، انتقال جزئیات دفاع مقدس و شرح احوال شهیدان و پدران و مادران آنها را ضروری خواندند و گفتند: این کار نیازمند زبان هنر و تولیدات هنری همچون فیلم و سریال، مستند و شعر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای در پایان سخنانشان ابراز امیدواری کردند همه کسانی که دل در گروی اسلام و انقلاب و ملت دارند برای کودکان و نسل‌‌‌های نو و برای ایران عزیز همه توان و ظرفیت خود را به کار گیرند تا یاد و پیام شهیدان استمرار یابد و منتقل شود.