به گزارش فرارو به نقل از هاآرتص، برای تمام اهداف عملی، احتمال دستیابی به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های غربی در ماه‌های آینده غیرممکن به‌نظر می‌رسد. از دید غرب، اقدامات ایران تلاشی عمدی برای کارشکنی در روند مذاکرات قلمداد شده‌است. از منظر غرب، ایران علاوه‌بر نقض تعهدات خود در توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای درباره غنی‌‌‌‌‌‌‌سازی اورانیوم، اخیرا با نا آرامی‌های داخلی برخورد کرده و پهپاد‌‌‌‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌‌‌‌ای را به روسیه صادر کرده‌است.

چنین شرایطی ایجاب می‌کند اسرائیل رفتار خود را در مواجهه با یک واقعیت راهبردی که شامل تجدید توافق نمی‌شود، تعدیل کند. حدود یک سال‌پیش «نفتالی بنت» به ارتش اسرائیل دستور داده بود آماده‌‌‌‌‌‌‌سازی برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای ایران را سرعت بخشد، زیرا ادعا کرد این تلاش‌ها در زمان نتانیاهو نادیده گرفته‌ شده‌است. در همان زمان اسرائیل گام‌‌‌‌‌‌‌های دیگری را که ‌ترجیحا با مشارکت آمریکا تهدید نظامی ملموس‌‌‌‌‌‌‌تری برای ایران به ‌شمار می‌رفت مورد بررسی قرار داد.

این امکان در سفر هفته گذشته «آویو کوچاوی» رئیس ستادکل ارتش اسرائیل به آمریکا و دیدار او با مقام‌‌‌‌‌‌‌های پنتاگون و همچنین در جریان گفت‌وگو‌‌‌‌‌‌‌های راهبردی جاری بین نهاد‌‌‌‌‌‌‌های دفاعی کشور‌‌‌‌‌‌‌ها، موردبحث قرار گرفته ‌است. ژنرال «مایکل کوریلا»، فرمانده سنتکام، از زمان تصدی مقام خود در ۶ ماه گذشته چهار بار به اسرائیل سفر کرده‌است. روز چهارشنبه سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد اسرائیل و ایالات‌متحده یک مانور مشترک نیروی هوایی را انجام داده‌اند. او اشاره کرد در این مانور حمله به تاسیسات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای در ایران شبیه‌‌‌‌‌‌‌سازی شده‌است. استنباط میزان و درجه آمادگی آمریکا برای حمله مشترک به تاسیسات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای (همان‌گونه که نتانیاهو در گذشته آرزوی آن را داشت) تنها از طریق بررسی مانوری دوجانبه ‌ناممکن است.

با این وجود، موافقت دولت بایدن برای انتشار خبر وجود یک تهدید مشترک علیه ایران، نشانه آشکاری از آن است که واشنگتن نیاز به تشدید خط‌مشی عمومی در قبال ایران را احساس می‌کند. اسرائیل سعی خواهد کرد از این اهرم برای انجام مانور‌‌‌‌‌‌‌های مشترک بزرگ‌‌‌‌‌‌‌تر در آینده و تشدید نگرش ستیزه‌جویانه نسبت به ایران استفاده کند. اگرچه ایران ماه گذشته اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم ۶۰‌درصد را در تاسیسات زیرزمینی غنی‌‌‌‌‌‌‌سازی خود در فردو (علاوه بر نطنز) آغاز کرده، اما تصور درون ارتش اسرائیل آن است که پیشرفت پروژه همچنان محتاطانه پیش‌ می‌‌‌‌‌‌رود. ارتباط راهبردی فزاینده تهران با مسکو می‌تواند تنش با اتحادیه اروپا را تشدید کند و اهداف آن کشور برای لغو تحریم‌های بین‌المللی را به‌خطر بیندازد.