در عمان چه گذشت؟

کنعانی درباره ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: «سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دوجانبه دو کشور و تبادل و رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی انجام شده است.» وی توضیح داد: «در این سفر امیرعبداللهیان پیام کتبی رئیس‌جمهور را تحویل سلطان عمان داد. دو کشور موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش‌آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات ایران طرف مشورت ایران بوده و ابتکارات خود را بیان کرده و شنوای دیدگاه‌‌‌های ایران بوده است.»

 آمادگی برای گفت‌وگو با مصر

در بخش دیگری از این نشست خبری، سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و مصر گفت: «در حاشیه اجلاس بغداد۲ در اردن، گفت‌‌‌وگوهای کوتاهی بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌‌‌جمهور مصر صورت گرفت. گفت‌‌‌وگوها مثبت و توأم با علاقه برای تداوم بود. گفت‌‌‌وگوهایی نیز به صورت دوجانبه درخصوص موضوعات کنسولی داشتیم.» وی افزود: «دولت عراق برای کمک به شکل‌‌‌گیری گفت‌‌‌وگوها بین ایران و مصر ابراز آمادگی کرد. ما از چنین ابتکارهای مثبتی استقبال کرده و ابتکارات لازم را انجام می‌‌‌دهیم.»

 راه‌‌حل مسائل سوریه چیست؟

کنعانی همچنین در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره نشست وزرای دفاع روسیه و ترکیه و سوریه در مسکو برای بررسی تحولات سوریه و نبود نماینده‌‌‌ای از جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: «ما همواره راه‌حل مسائل سوریه را سیاسی و نه نظامی دانسته‌ایم و کماکان بر این موضع و دیدگاه اصولی تاکید داریم. کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه و نیز حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین تکمیل روند حل و فصل بحران سیاسی سوریه اذعان داشته‌‌‌اند و این کشورها از اهمیت این نقش مطلع هستند و می‌‌‌دانند که نمی‌توانند ایران را در این رابطه کنار بگذارند.»