مجلس  چه چیزی در دستور کار دارد؟

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از حذف ردیف بودجه معلولان در لایحه بودجه۱۴۰۲ گفت: از ابتدا که بودجه را مطالعه کردیم به دنبال پیگیری و احیای بودجه معلولان در بودجه سال آینده بودیم.او ادامه داد: از قبل به دولت گفته بودیم که حقوق مستمری‌بگیران در بهزیستی باید افزایش خوبی داشته باشد؛ چون شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم توان‌بخشی معلولان هستیم. اما به‌رغم این توصیه‌ها شاهد هستیم که ردیف معلولان در بودجه۱۴۰۲ حذف شده و نسبت به سال قبل سیر نزولی داشته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما بر اساس اطلاعاتی که داریم احساس مسوولیت می‌کنیم و از هفته آینده که جلسات کمیسیون برای بررسی تبصره‌های بودجه شروع می‌شود؛ جلساتی درخصوص احیای ردیف بودجه معلولان خواهیم داشت. در این جلسات افزایش حقوق جامعه آماری معلولان را نیز پیگیری می‌کنیم. با توجه به اطلاعات دقیقی که ما از وضعیت معلولان و افزایش قیمت‌ها داریم مجلس عزم جدی برای احیای ردیف بودجه معلولان در بودجه۱۴۰۲ دارد. اگر هم ردیف بودجه معلولان برنگردد، بودجه معلولان را در بودجه بهزیستی با عنوان بودجه معلولان اضافه می‌کنیم.

پیامدحذف ردیف بودجه اختصاصی

همچنین محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بعد از چندین سال در دولت دهم موفق شدیم قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تصویب کنیم و بعد از آن ردیف جداگانه ای برای معلولان در نظر گرفته شد. اما در حال حاضر این ردیف به‌طور کامل حذف شده است و دولت اعلام می کند اعتبارات آن را به‌صورت گلوبال در بودجه سازمان بهزیستی ریخته است.

او ادامه داد: اول اینکه ردیابی این اعتبار کار راحتی نخواهد بود و از سوی دیگر احتمال اینکه این اعتبار در جاهای دیگر هزینه شود وجود دارد. البته اگر نظارت چندانی نباشد که متاسفانه شاهد ضعف نظارت در دولت و در مجلس هستیم.محسنی‌بندپی تصریح کرد: از سوی دیگر حذف ردیف بودجه معلولان منجر به برهم زدن آرامش روانی معلولان می‌شود. معلولان دلشان خوش بود که حداقل در بودجه سالانه کشور یک ردیف دارند. رئیس مجلس، رئیس سازمان برنامه و رئیس کمیسیون تلفیق باید سعی کنند تا این ردیف را برگردانند. ما هم از تمام انرژیمان استفاده می‌کنیم تا این ردیف برگردد. هم برای پولش که افراد دارای معلولیت به آن نیاز دارند و مهم‌تر از پول، آرامش روانی این قشر است و ما مجاز نیستیم آن را برهم بزنیم.

تبصره ۱۶ چه می‌گوید؟

همچنین کریم حسینی، نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما با حذف بودجه معلولان مخالفت می‌کنیم. بودجه معلولان محدود است و اگر حذف شود اجحاف در حق معلولان است. معلولان به‌شدت به توجه بیشتر نیاز دارند. بنابراین بحث حذف بودجه معلولان به هیچ وجه قابل قبول نیست و صورت هم نگرفته است.او ادامه داد: بودجه معلولان در بودجه بهزیستی به عنوان متولی امر معلولان است، دیده شده است. بودجه بهزیستی در یک ردیفی به نسبت سال گذشته کمتر شده؛ اما در تبصره ۱۶ جبران شده است. یعنی آن روند افزایشی مختصری را که بودجه بهزیستی باید داشته باشد، در حال حاضر دارد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ما در بحث بودجه بهزیستی به‌عنوان یک نهاد حمایتی اصرار داریم که افزایش داشته باشد و کمبود نداشته باشد. همچنین اگر بندی یا ماده‌ای حذف شود در جای دیگر جبران شود. نظر کمیسیون اجتماعی این است که به نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی را بهتر و بیشتر در بودجه۱۴۰۲ ببینیم.حسینی خاطرنشان کرد: این بحث مطرح شده که اگر بودجه معلولان به بودجه بهزیستی منتقل شود تعریفی انجام شود که نگرانی از بابت تخصیص بودجه معلولان به این قشر نباشیم. به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که بودجه معلولان در جای دیگری صرف شود و در مجلس و در کمیسیون اجتماعی مدافع معلولان هستیم.