به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: السودانی گفت: ما فکر می‌کنیم که به نیروهای خارجی نیاز داریم. نابودی داعش به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه حمایت علنی سودانی از ماموریت ایالات متحده - که از زمان شکست داعش در اواخر سال ۲۰۱۷ به طور فزاینده‌‌‌ای محدود شده است - یک چرخش ناگهانی در بغداد است، اما همزمان نشان‌‌‌دهنده حرکتی مداوم به سمت واشنگتن در سال‌های اخیر است.مقامات سابق ایالات متحده به فارن پالیسی گفتند که نخست‌وزیران عراق حمایت قاطع خود را از ماموریت نظامی ایالات متحده در پشت درهای بسته ابراز کرده‌اند و این مساله از زمان عادل عبدالمهدی ادامه داشته است که در جریان تقابل بین نیروهای آمریکایی و تحت حمایت ایران در اوج این روند بود.

همان‌طور که وال‌استریت ژورنال در ماه دسامبر گزارش داد: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع ایالات متحده سرعت حملات  با هدف کشتن یا دستگیری عوامل ارشد داعش در سوریه را افزایش داده است. ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگران نفوذ رادیکالیسم به خارج از این کشور جنگ زده و سایر کشورهای آسیب‌پذیر بود، زیرا داعش در سال ۲۰۱۴ از سوریه به عراق سرایت کرد. السودانی می‌‌‌گوید او به صورت ویژه در مورد احتمال بازگشت این گروه تروریستی نگران است. این گروه از طریق هسته‌‌‌های خود در سوریه به داخل عراق نفوذ می‌کند. این گروه هنوز استحکاماتی در غرب استان الانبار دارد، نشانه‌هایی از قدرت در شمال نشان داده و مسوولیت بمب‌گذاری‌های اخیر در نزدیکی بغداد را بر عهده گرفته است.

السودانی که توسط جناح‌های طرفدار ایران در پارلمان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» مورد حمایت قرار گرفت، اگرچه با فشارهای تندروهای شیعه، مانند حامیان مقتدی صدر، دشمن سابق آمریکا مواجه است اما شروع به استفاده از نیروهای ویژه ضد تروریسم برای سرکوب قاچاق ارز به ایران کرد، اقدام دیگری که احتمالا سیاستگذاران در واشنگتن را خشنود می‌کند. مقام ارشد سابق دولت ترامپ گفت: «آنها باید تعادل برقرار کنند، اما به حمایت مستمر ایالات متحده نیز نیاز دارند. در بیشتر موارد، ما در آنجا کمک‌کننده هستیم. ما سعی نمی‌کنیم سیستم سیاسی آنها را دستکاری کنیم یا وفاداری‌های متفاوتی از شبه‌نظامیان و ارتش آنها داشته باشیم. ما اساسا برای اینکه آنها را توانمندتر کنیم تا دشمن مشترک داعش برنگردد، آماده‌ایم.»

احتمال ورود کمک‌‌‌ها و دلارهای تجاری بیشتر ایالات متحده به این کشور و روابط هماهنگ‌‌‌تر مشابه روابط واشنگتن با کشورهای خلیج‌‌‌فارس، نیز محرک اصلی در تغییر این روابط بوده است. اما حتی در شرایطی که به نظر می‌رسد بیانیه السودانی ماموریت نظامی آمریکا را که به دلیل سیاست‌های ضعیف تضعیف شده، در بهترین وضعیت خود در سال‌های اخیر قرار می‌دهد، کارشناسان نگران هستند که عدم‌توجه به روابط ایالات متحده و عراق در داخل دولت بایدن، مانع آمادگی کامل پنتاگون برای مقابله با این شرایط باشد. وال‌استریت ژورنال می‌‌‌گوید السودانی قصد دارد در ماه فوریه هیاتی را به واشنگتن بفرستد تا راه را برای دیدار با بایدن در اواخر سال‌جاری هموار کند.