خاتمی به سیاق همه اصلاح‌طلبان که چون در قدرت‌ا‌ند، مدافع وضع موجود و چون خارج از آن شوند. بر کرسی روشنفکری تکیه می‌زنند و مخالف وضع موجود می‌شوند، عصبانیت خود را در بیانیه‌اش آشکار کرده و ضمن زیر سوال بردن ساختار‌های قانونی نظام اسلامی، از جمله شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد‌های نظامی، خواستار تجدید نظر در این ساختار‌ها شده و این همان جهت‌گیر‌ی‌ است که در بیانیه میرحسین موسوی با ادبیاتی تندتر بیان شده است.»

شرق در گزارشی از بازداشت الناز محمدی نوشت: «با بازداشت الناز محمدی تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی اعتراضات اخیر در ایران به عدد ۸۰ نفر نزدیک شد... طیف گسترده بازداشت‌ها در کنار ایده‌های عجیب و غریب در قالب طرح نمایندگان برای محدود کردن حق اظهارنظر، اطلاع‌رسانی شهروند-خبرنگارها و مسائل دیگر از این دست نشان می‌دهد که با یک چالش جدی در زمینه کشف حقیقت مواجه هستیم.»

هم‌میهن در سرمقاله «عفو و بازداشت!» نوشت: «اعلام عفو هزاران نفری از متهمان یا محکومان حوادث اخیر از دو جهت مسرت‌بخش بود، اول از این جهت که بسیاری از این افراد جوانان همین آب و خاک هستند که در دوره جوانی خود با مشکلات گوناگونی مواجه شده‌اند. مهم‌ترین آنها فقدان چشم‌انداز شغلی و آینده امیدبخش است...  از این عفو باید استقبال کرد... ما جامعه روزنامه‌نگاران در حالی با این خبر مواجه شدیم که هم‌زمان همکار عزیزمان خانم الناز محمدی را که چندجلسه بازجویی پس داده بود، برای تفهیم اتهام و نهایی کردن پرونده برای ارسال به دادگاه به دادسرا احضار کردند، ولی در عین ناباوری بازداشت شد و اکنون هر دو خواهر یعنی الهه و الناز محمدی که از بهترین روزنامه‌نگاران اجتماعی و تحقیقی نویس کشورند در زندان هستند و هنوز هم پرونده الهه محمدی رسیدگی دادگاهی نشده است.»