همزمان رحیمی، معاون قضایی قوه‌قضائیه نیز در برنامه صبح بخیر ایران اعلام کرد که گزارش نهایی نتایج اجرای عفو گسترده رهبر انقلاب و تخفیف مجازات را تا پایان بهمن‌ماه ارائه خواهیم کرد. درهمین حال روز گذشته مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌قضائیه درباره موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان توضیحاتی تکمیلی ارائه کرد که براساس آن عفوشدگان دیگر مشمول پیشینه محکومیت کیفری نخواهند بود؛ همچنین آنها پس از آزادی تحت نظر قرار نخواهند گرفت، اما هر کسی که مرتکب جرم شود قطعا مورد توجه، اشراف، نظارت و رصد قرار خواهد گرفت. خبر موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان ظهر روز یکشنبه اعلام شد. به گزارش «ایسنا»، سخنگوی قوه‌قضائیه در این ارتباط گفت: قبلا عفوهای معیاری را داشته‌ایم که آخرین مرحله آن به سال ۹۷ برمی‌گردد ولیکن بعد از آن، این‌گونه عفوها متوقف شده بود، ولی در این مرحله، این عفو کلی تقاضا شد و مورد موافقت قرار گرفت که ناظر بر هم متهمان و هم محکومان است؛ تاکنون عفو و تخفیف مجازات شامل محکومان محاکم می‌شد، ولی عفو اخیر ناظر بر متهمان و محکومان به ویژه اغتشاشات اخیر و جوانانی است که دچار احساسات و هیجانات شده‌اند؛ همواره مقام معظم رهبری و ریاست قوه‌قضائیه بر این مهم تاکید داشته‌اند که اینها فرزندان عزیز ما هستند و از ناحیه موضع خصم و مخصوصا رسانه‌های بیگانه، فریب داده شده‌اند و به میدان آمده و رفتارهای مجرمانه و آسیب‌زایی را بروز داده‌اند که اینها به لحاظ شرایطی که دارند و اقتضائاتی که بود و نگرش خاصی که به این قشر از اعضای جامعه است، مورد رأفت و ملاطفت واقع شده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به این سوال که این عفو در دو بخش متهمان و محکومان اغتشاشات پاییز و سایر محکومان است و بخش متهمان نیز صرفا شامل متهمان بخش اول می‌شود که خود این متهمان هم ویژگی‌هایی دارند و شامل هر متهمی نمی‌‌شود، گفت: عفو متهمان ناظر بر بخش اول است و بخش اول هم همان‌طور که آقای رحیمی (معاون قضایی قوه‌قضائیه) احصا داشت، ناظر بر پرونده متهمان و محکومانی است که از ۲۵شهریور ماه به بعد تا زمان ابلاغ این عفو که مرتکب این جرایم شده باشند صرف نظر از اینکه پرونده آنها در چه مرحله‌ای اعم از تحقیق، تعقیب، محکومیت و قطعیت باشد، مورد رأفت و عنایت مقام معظم رهبری واقع شده‌اند و آزاد خواهند شد.

به گزارش «ایسنا»، وی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه «دامنه این عفو، موسع و وسیع است»، گفت: بنده این نوید را می‌دهم که با این عفو، این پرونده‌ها مختومه و موجب زوال مجازات و محکومیت کیفری‌شان خواهد شد. ستایشی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عفو شوندگان برای پیشگیری از فعالیت‌های مجرمانه، پس از آزادی تحت نظر قرار خواهند گرفت یا خیر، گفت: خیر، عفو شوندگان هیچ‌گونه دغدغه‌ای نسبت به این قضیه نداشته باشند، اما این را بدانید همچنان که ما به دشمن ثابت کرده‌ایم که اشراف داریم این را بدانند که هر کسی که مرتکب جرم شود قطعا مورد توجه، اشراف، نظارت و رصد است و عزیزان ما باید به سادگی با این عنایتی که شده برخورد نکنند و به استثنائات خیلی توجه داشته باشند. ستایشی درباره وضعیت افرادی که در اغتشاشات پاییز به بیت‌المال و اموال مردم آسیب زده‌اند نیز توضیح داد: اگر این افراد شاکی خصوصی داشته باشند شرایط‌شان مشخص است و اگر در شمول استثنائات ذکر شده در این عفو قرار نگیرند مشمول این رأفت خواهند شد. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: محکومین جرایم غیر عمد نیز بخشی از افرادی هستند که این عفو شامل حال آنها هم خواهد شد.